Rosjanie ogłosili zwycięstwo w walce z nielegalnymi kopaczami i przemytnikami bursztynu w Obwodzie Kaliningradzkim, tymczasem statystyki polskich służb celnych zdają się temu przeczyć. O sytuacji na przejściach granicznych opowiada Ryszard Chudy, rzecznik prasowy Izby Celnej w Olsztynie.
Przewodniczący Bursztynowej Unii przybliża kaliningradzką branżę bursztynniczą i przekonuje do konieczności zacieśnienia współpracy polsko-litewsko-rosyjskiej.
Choć wiele osób słyszało o wyrzeźbionej w bursztynie bałtyckim Bitwie pod Grunwaldem, wielu ją widziało, to niewielu wie, kim są jej autorzy. Dlaczego pozostają w cieniu?
W latach 80., kiedy zajmował się badaniami bursztynu dominikańskiego, nic nie wskazywało na to, że dwie dekady później będzie posiadaczem jednej z największych prywatnych kolekcji żywic kopalnych w USA i największego sklepu internetowego oferującego dosłownie wszystko, co jest związane z jego niecodzienną pasją.
Podobnie jak przed stuleciami, również dziś Kościół jest mecenasem sztuki. Na specjalne zamówienie duchowieństwa w Gdańsku powstała kolejna już bursztynowa monstrancja – tym razem w pracowni gdańskiego rzemieślnika Tomasza Pisanko, właściciela firmy ArtSzok.
Bursztynowy świat usłyszał o niej w 2012 roku i od razu zachwycił się proponowanym przez nią nowym wizerunkiem bursztynu łączącym w sobie tradycje rzemiosła z nowoczesnością przestrzennych i subtelnych form. Skąd przyszła i dokąd zmierza?
Ich praca – bursztynowy tampon – zdobyła Nagrodę Główną w konkursie Amberif Design Award 2014, wywołując falę komentarzy i krytyki. Jak również ich zdziwienie, bo wcale nie zamierzali szokować. Co chcieli w ten sposób wyrazić?
Polska branża bursztynnicza to kolos na glinianych nogach – największe na świecie centrum obróbki bursztynu bez zaplecza surowcowego. Jego niedobór był odczuwany już w ubiegłych latach, ale nigdy nie było jeszcze tak źle jak teraz. Krzysztof Lalik z firmy Golden Amber wyjaśnia, skąd te kłopoty i jakie będą ich konsekwencje dla rozwoju branży.
Tomasz Mikołajczyk, właściciel portalu amber.com.pl, krakowskiego Muzeum Bursztynu i galerii Boruni, szacuje, że 95 procent rynku bursztynu stanowi bursztyn modyfikowany. Dlatego napisał list otwarty do głównych akcjonariuszy kontrolujących MTG SA, w którym domaga się wprowadzenia na targach Amberif rozwiązań zapewniających większe bezpieczeństwo zakupów. Dlaczego właśnie Amberif ma jego zdaniem szansę na uratowanie rynku bursztynu w Polsce?
Chiny – największy rynek zbytu nie tylko dla polskich producentów wyrobów z bursztynem. Vivian Yang, partner firmy S&A w Chinach, o przeszłości, teraźniejszości i przyszłości rynku bursztynu w Państwie Środka.
Mało który polski projektant może pochwalić się takim sukcesem jak on. Bo jak inaczej określić utrzymywanie się na wysokiej fali przez kilka lat i to w czasach kryzysu?
Łatwiej wydobywać bursztyn nielegalnie czy legalnie? Jakie warunki muszą spełniać legalni kopacze i czy ta praca się opłaca? Na te i inne pytania odpowiada Krzysztof Twardowski, zajmujący się poszukiwaniem i poławianiem bursztynu od 20 lat.
Absolwentka gdańskiej ASP, właścicielka marki Filimoniuk Design, o odświeżaniu wizerunku bursztynu oraz roli nowoczesnego designu i „młodych myślą” designerów.
Dr Jacek Szwedo z Instytutu Zoologii PAN o mało znanym i bardzo ekskluzywnym bursztynie chińskim z Fushun oraz roli bałtyckiego i birmańskiego jako jego zamienników.
Nancy Chui z firmy Amberozia opowiada o chińskim rynku bursztynu i optymalnych sposobach jego promocji w Państwie Środka w przeddzień Festiwalu Bursztynu Bałtyckiego w Hongkongu.
Bursztyn bałtycki ma prawie wszystko, co potrzebne do bycia marką, a mimo to nią nie jest. Dlaczego tak nie jest, i trzeba zrobić, by naprawić jego wizerunek, opowiada Mirosław A. Boruc, wieloletni prezes Instytutu Marki Polskiej.
Nie w diamentach należy szukać ratunku dla bursztynu, ale w kompleksowym podejściu do niego i konsekwentnym budowaniu wizerunku opartego na mądrym designie – przekonuje Marta Hryc, doktorantka gdańskiej ASP prowadząca badania nad zagadnieniem projektowania w czasach Internetu.
Rzeczoznawca kamieni jubilerskich, członek Stowarzyszenia Rzeczoznawców Jubilerskich Stanisław Jacobson opowiada o odczarowywaniu diamentów, poprawianiu kamieni jubilerskich i zasadach kupowania wyrobów nimi zdobionych.
W czasach niedoboru dobrej jakości surowca bursztynowego doniesienia o ujawnionym na granicy przemycie robią na nas wrażenie. Aneta Łomańska-Grzegorzak, zastępca kierownika Oddziału Celnego w Medyce, opowiada, jak i dlaczego przemyca się bursztyn.
Jaka jest teraźniejszość i przyszłość rynku bursztynu? Co robić, by bursztyn jeszcze długo cieszył się zaufaniem i zainteresowaniem odbiorców? Na te pytania w przeddzień targów Ambermart odpowiada ich komisarz, Ewa Rachoń.
Trudny, raczej nieprzewidywalny, o umiarkowanych szansach na rozwój – tak zapytani przez nas producenci wyrobów z bursztynem ocenili aktualną kondycję tego rynku. Co jeszcze o nim powiedzieli Adam Pstrągowski, Marcin Buzalski, Marcin Wesołowski i Leszek Duliński?
Prof. dr hab. Barbara Kosmowska-Ceranowicz opowiada o zacieraniu się granic między bursztynem modyfikowanym a imitacjami, o problemach z identyfikacją oraz jak sobie z tym radzić.
Tomasz Mikołajczyk, związany z branżą bursztynniczą od 25 lat, opowiada o swoim najnowszym „wykraczającym poza przyjęte schematy i kanony” projekcie, czyli prywatnym Muzeum Bursztynu w Krakowie, i zakupie spektrometru, który ma „przywrócić rynek do normalności”.
Andrew Ross, paleontolog i kurator wystawy Amazing Amber w Muzeum Narodowym Szkocji opowiada o tej wyjątkowej ekspozycji oraz tłumaczy, dlaczego historia opowiedziana w filmie Park Jurajski nie mogła być prawdziwa.
Działam po swojemu, omijając schematy i utarte ścieżki – to zdanie bardzo trafnie charakteryzuje projektanta biżuterii Marcina Bogusława. Po swojemu, czyli jak?
Kayah lubi i nosi bursztyn – to w dużej mierze zadecydowało o przyznaniu jej honorowego tytułu Ambasadora Bursztynu. W pierwszym wywiadzie po nominacji opowiada o tym, jak postrzega bursztyn i jak ma zamiar go promować.
Ewa i Rafał Szyszko prowadzili przez wiele lat firmę Glitter specjalizującą się w produkcji biżuterii z bursztynem. W 2009 r. postawili wszystko na jedną kartę i stworzyli od podstaw markę Eva Stone. Czy było warto?
Bogdan Dowlaszewicz zdobył 3. nagrodę w konkursie Amberif Design Award 2013 za pierścionek symbolizujący zmianę podejścia do bursztynu jako surowca. Na ile udaje mu się również w innych projektach realizować koncepcję zawartą w pierścionku?
Pod takim tytułem została opublikowana w książce „Bursztyn nie tylko nad Bałtykiem” ostatnia rozmowa z Maryną Lewicką-Walą, prekursorką nurtu na naturalne formy bursztynu w biżuterii. Dziś mija druga rocznica jej śmierci.
Katarzyna Hernas, pomysłodawczyni i prezes Amber Fever, postawiła sobie za cel wykreowanie w Wielkiej Brytanii wizerunku bursztynu jako kamienia luksusowego i wyjątkowego. Jak ma zamiar go osiągnąć?
Wim Vandekerckhove spełnił swoje marzenie sprzed 30 lat i organizuje wystawę prac z bursztynem. Będzie to wystawa całkiem nietypowa: do udziału w niej zaprosił bowiem twórców, którzy w większości przypadków nie mieli wcześniej do czynienia z bursztynem. O co chodziło w tym „doświadczeniu” i jaki jest jego efekt?
Ponad 120 wystaw i pokazów sztuki w 23 krajach, prace w zbiorach 13 muzeów na całym świecie, liczne nagrody i wyróżnienia – to statystyczne podsumowanie 25 lat pracy Pauliny Binek w zawodzie złotnik-jubiler. A jak ona sama ocenia ten czas?
Tomek Ogrodowski, który obchodzi w tym roku 30-lecie pracy, opowiada o swoich osiągnięciach i różnicach między projektantem a artystą.
Właściciel firmy Art7 Wojciech Kalandyk i główny projektant Maciej Rozenberg opowiadają o nowatorskim wzornictwie biżuterii z bursztynem i przekonują, że duża firma to duże możliwości, również kreacyjne.
Eryk Popkiewicz jest z wykształcenia archeologiem. Wykonuje pokazy obróbki bursztynu technikami średniowiecznymi i z okresu rzymskiego za pomocą własnoręcznie wykonanych narzędzi wzorowanych na tych z epoki. Jako jedyny w Polsce wykonuje także pokazy ogniowe z użyciem pyłu bursztynowego.
Projektant, wykładowca gdańskiej ASP i autor „Trend Book’a” o wizycie w Hongkongu na Baltic Amber Festival i – niestrudzenie – o promocji bursztynu jako kamienia unikatowego a nie magicznego.
Hanna Rochacka, właścicielka słynnego Zielonego Kota – niepowtarzalnego sklepu z bogatą ofertą biżuterii w centrum Warszawy – opowiada o tym, jak ważna jest fantazja w kreowaniu własnego wizerunku i o trendach w biżuteryjnej modzie na lato.
Radek Szwed, zaliczany do grona najlepszych polskich projektantów biżuterii, opowiada, dlaczego zamienił kontrabas na warsztat złotniczy i dlaczego pokonywanie własnych ograniczeń jest takie fascynujące.
Wykładowca w gdańskiej ASP, autor wielu publikacji na temat wzornictwa, projektant biżuterii współpracujący z wiodącymi firmami. Od wielu lat przekonuje, że bez dobrego, nowoczesnego wzornictwa nie ma przyszłości. Dlaczego?
Sara Gackowska, studentka ASP w Gdańsku i zwyciężczyni konkursu Amberif Design Award 2012, o fascynacji materiałem i próbach definiowania biżuterii na nowo.