plzh-CNenetdelvltnorues

W ramach nowej serii SZTUKA BURSZTYNU będziemy prezentować wybrane projekty biżuterii i obiektów wykonanych z użyciem bursztynu bałtyckiego, które wyróżniają się nowatorstwem, artyzmem, wzornictwem oraz mistrzostwem jubilerskim.

Bursztynem bałtyckim zainteresował się ponad 40 lat temu tylko dlatego, że… pragnął wykonać nietypową biżuterię. W tamtych czasach było to szalenie trudne wyzwanie – zrobić interesującą, ambitną biżuterię z materiału, który bardzo pospolicie się kojarzył. Jemu się udało, o czym świadczą choćby liczne nagrody w konkursach wzorniczych.

Podczas gdy znawcy storczyków spierają się, czy czarna orchidea jest tworem natury, czy tylko sztucznie wyhodowanym kwiatem, Krzysztof Bondaruk rozstrzygnął ten problem już kilka lat temu – jego „Czarna orchidea”, stworzona z włókna węglowego, bursztynu i diamentów, istnieje naprawdę.

Lidia Popiel, Kayah, Lech Wałęsa i Paweł Adamowicz należą do grona szczęśliwych posiadaczy Bursztynowego Pióra Amber Rex – pierwszego na świecie pióra wiecznego zdobionego bursztynem bałtyckim.

W stronę bursztynu bałtyckiego pchnęło go zamiłowanie do materiałów organicznych, których często używał w swoich pracach. Odkrył, że również bursztyn – odpowiednio wyszlifowany – jest wdzięcznym materiałem do opowiadania historii.

Artystyczny język Helfrieda Kodré, austriackiego rzeźbiarza i twórcy biżuterii, bazuje na geometrycznych formach, które są dla niego perfekcyjnym połączeniem materii i ducha, przestrzeni i czasu.

Co jest takiego fascynującego w bursztynie, że sięgają po niego nawet najbardziej znani i cenieni projektanci biżuterii? Co dostrzegł w nim niemiecki artysta Michael Zobel?

Przeświecające przez bursztyn ciepłe światło i pragnienie uchwycenia go na zawsze stało się dla jubilera Pawła Wasia inspiracją do stworzenia bursztynowo-diamentowej zawieszki AMBER DIVALI – po dekadzie nadal zachwycającej klasycznym pięknem oraz mistrzostwem wykonania.

To z pewnością jedna z najbardziej spektakularnych współczesnych kolekcji biżuterii z bursztynem, urzekająca designem oraz zaskakującymi, niespotykanymi w biżuterii rozwiązaniami technicznymi. Każdy egzemplarz jest nadzwyczaj praco- i czasochłonny – dlatego dotychczas powstało ich tylko 9.

Borga – spektakularna bransoleta z bursztynowych kostek – stała się synonimem elegancji i siły płynącej z dużej formy. Ale także symbolem nowoczesnej, polskiej sztuki bursztynniczej – w efektowny sposób przełamując stereotypy związane z tym kamieniem.

Nienawidzę bursztynu, bo ma zbyt wiele wartości emocjonalnych i tak łatwo się kruszy – deklarował niderlandzki artysta Ruudt Peters. Wszystko się zmieniło, kiedy wykonał swoją pierwszą pracę z bursztynem „Suctus”. Dziś mówi: kocham bursztyn i ten romantyczny sposób, w jaki widzi go wielu twórców.