plzh-CNenetdelvltnorues

W ramach nowej serii SZTUKA BURSZTYNU będziemy prezentować wybrane projekty biżuterii i obiektów wykonanych z użyciem bursztynu bałtyckiego, które wyróżniają się nowatorstwem, artyzmem, wzornictwem oraz mistrzostwem jubilerskim.

Podczas gdy znawcy storczyków spierają się, czy czarna orchidea jest tworem natury, czy tylko sztucznie wyhodowanym kwiatem, Krzysztof Bondaruk rozstrzygnął ten problem już kilka lat temu – jego „Czarna orchidea”, stworzona z włókna węglowego, bursztynu i diamentów, istnieje naprawdę.

Lidia Popiel, Kayah, Lech Wałęsa i Paweł Adamowicz należą do grona szczęśliwych posiadaczy Bursztynowego Pióra Amber Rex – pierwszego na świecie pióra wiecznego zdobionego bursztynem bałtyckim.

W stronę bursztynu bałtyckiego pchnęło go zamiłowanie do materiałów organicznych, których często używał w swoich pracach. Odkrył, że również bursztyn – odpowiednio wyszlifowany – jest wdzięcznym materiałem do opowiadania historii.

Artystyczny język Helfrieda Kodré, austriackiego rzeźbiarza i twórcy biżuterii, bazuje na geometrycznych formach, które są dla niego perfekcyjnym połączeniem materii i ducha, przestrzeni i czasu.

Co jest takiego fascynującego w bursztynie, że sięgają po niego nawet najbardziej znani i cenieni projektanci biżuterii? Co dostrzegł w nim niemiecki artysta Michael Zobel?

Przeświecające przez bursztyn ciepłe światło i pragnienie uchwycenia go na zawsze stało się dla jubilera Pawła Wasia inspiracją do stworzenia bursztynowo-diamentowej zawieszki AMBER DIVALI – po dekadzie nadal zachwycającej klasycznym pięknem oraz mistrzostwem wykonania.

To z pewnością jedna z najbardziej spektakularnych współczesnych kolekcji biżuterii z bursztynem, urzekająca designem oraz zaskakującymi, niespotykanymi w biżuterii rozwiązaniami technicznymi. Każdy egzemplarz jest nadzwyczaj praco- i czasochłonny – dlatego dotychczas powstało ich tylko 9.

Borga – spektakularna bransoleta z bursztynowych kostek – stała się synonimem elegancji i siły płynącej z dużej formy. Ale także symbolem nowoczesnej, polskiej sztuki bursztynniczej – w efektowny sposób przełamując stereotypy związane z tym kamieniem.

Nienawidzę bursztynu, bo ma zbyt wiele wartości emocjonalnych i tak łatwo się kruszy – deklarował niderlandzki artysta Ruudt Peters. Wszystko się zmieniło, kiedy wykonał swoją pierwszą pracę z bursztynem „Suctus”. Dziś mówi: kocham bursztyn i ten romantyczny sposób, w jaki widzi go wielu twórców.