Sara Gackowska: naszyjnik - bursztyn, drewno, stal

Konsekwencje kryzysu ekonomicznego wymuszają na nas wszystkich społeczną odpowiedzialność. Zamiast sponsorować transglobalne korporacje i płacić za ich „metki”, wybieramy produkty będące rzeczywistym efektem pracy lokalnych rzemieślników i ich indywidualnej pomysłowości. Dzisiaj mniej znaczy lepiej.

Kolejny upgrade zjawiska określanego jako sustainability. Konsekwencje kryzysu ekonomicznego wymuszają na nas wszystkich społeczną odpowiedzialność. Przestaliśmy być rozrzutni. Dokonując zakupów zaczynamy coraz częściej zwracać uwagę na etyczny aspekt naszych konsumenckich decyzji. Akcje społeczne – takie jak „Buy Nothing Day” – coraz częściej budzą naszą sympatię i zrozumienie. Nareszcie jakość wygrywa z logo! Zamiast sponsorować transglobalne korporacje i płacić za ich „metki”, wybieramy produkty będące rzeczywistym efektem pracy lokalnych rzemieślników i ich indywidualnej pomysłowości. Zwracamy uwagę na cykl życia produktów, recykling materiałów, oszczędność energii i naturalnych zasobów. Ekologia przestała być reklamowym sloganem, zaczęła być koniecznością. Ważnym argumentem towarzyszącym zakupom żywności, kosmetyków, odzieży jest ich naturalne pochodzenie, a w przypadku produktów przemysłowych – energooszczędność. Nie potrzebujemy już kolorowych opakowań, ważniejsza jest zawartość. Dzisiaj mniej znaczy lepiej.

Trend Book2012+
to album prezentujący na 350 stronach sześć głównych, wytypowanych przez Sławomira Fijałkowskiego, projektanta i wykładowcę gdańskiej ASP, trendów stylistycznych: soft-tech, crystallography, less is less, old-school, n:JOY!, macabresque. Ich ilustracją są prototypy wykonane przez studentów Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku – w sumie ponad 60 prac: od awangardowych po możliwych do seryjnej produkcji. Wydawcą jest Biuro Prezydenta ds. Promocji Miasta Urzędu Miejskiego w Gdańsku oraz Wydział Architektury i Wzornictwa ASP w Gdańsku.