Jeden z najdroższych obiektów współczesnej sztuki – diamentowa czaszka autorstwa Damiena Hirsta – nie jest już przygnębiającą metaforą „memento mori” z barokowego malarstwa: oglądamy ją wyłącznie jako obiekt estetyczny, jako ekscentryczny glamour.
Pewne obsesje okazują się niezmienne i ponadczasowe. Ikonografia z obrazów Hieronima Boscha pozostaje nieustającym źródłem inspiracji dla projektantów gier komputerowych, nadruków na kaskach motocyklowych lub deskach snowboardowych, ale także – coraz częściej – dla projektantów produktu, biżuterii, a nawet zabawek (co akurat przestało być dziwne – wyobrażenia inferno ze średniowiecznych manuskryptów są niczym w porównaniu z japońskimi kreskówkami). Codzienny, katastroficzny infotainment, składający się przeważnie z obrazów wojen, wypadków i kataklizmów, zlewa się w scenariusz odcinkowego thrillera, w którego prawdziwość nie jesteśmy w stanie uwierzyć. Tym bardziej atrakcyjny wydaje nam się świat fikcji i horroru z play station, którego umowną konwencję komiksowego helloween przyjmujemy z jeszcze większym dystansem. Jeden z najdroższych obiektów współczesnej sztuki – diamentowa czaszka autorstwa Damiena Hirsta – nie jest już przygnębiającą metaforą „memento mori” z barokowego malarstwa: oglądamy ją wyłącznie jako obiekt estetyczny, jako ekscentryczny glamour.
Trend Book2012+ to album prezentujący na 350 stronach sześć głównych, wytypowanych przez Sławomira Fijałkowskiego, projektanta i wykładowcę gdańskiej ASP, trendów stylistycznych: soft-tech, crystallography, less is less, old-school, n:JOY!, macabresque. Ich ilustracją są prototypy wykonane przez studentów Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku – w sumie ponad 60 prac: od awangardowych po możliwych do seryjnej produkcji. Wydawcą jest Biuro Prezydenta ds. Promocji Miasta Urzędu Miejskiego w Gdańsku oraz Wydział Architektury i Wzornictwa ASP w Gdańsku.