Często dadaistyczne odwrócenie kontekstu znaczeniowego na „lewą stronę”, przewrotna interpretacja funkcji lub świadomie karykaturalna stylistyka stają się pretekstem do krytycznego komentarza dotyczącego bieżących zjawisk socjologicznych lub nośnikiem treści o ważnych społecznie procesach i zjawiskach.
Rave is back! – tym razem w wersji na Nintendo i przebraniu „Hello Kitty”. Mimo cyklicznie obwieszczanej recesji staramy się podtrzymywać karnawałowy nastrój – paradoksalnie nawet podczas ulicznych demonstracji. Post-postmodernistyczna ironia, satyra, pastisz, culture jamming stały się trwałymi sygnifikantami sztuk plastycznych. Podobny kontrkulturowy kod próbuje także anektować reklama, coraz częściej stosując zakamuflowany guerilla marketing. Także autorski design jest dzisiaj prowokacyjnie kolorowy, fluorescencyjny, pluszowy, funky, kidult, kawaii i cuteness! Celem nie zawsze jest tylko dobra zabawa, flash mob i ucieczka od rzeczywistości – często dadaistyczne odwrócenie kontekstu znaczeniowego na „lewą stronę”, przewrotna interpretacja funkcji lub świadomie karykaturalna stylistyka stają się pretekstem do krytycznego komentarza dotyczącego bieżących zjawisk socjologicznych lub nośnikiem treści o ważnych społecznie procesach i zjawiskach. Tego typu formalne lub estetyczne eksperymenty zwykle bywają szybko neutralizowane i komercjalizowane, poszerzając granice akceptowalnych konwencji kulturowych, a kolejne ich wcielenia stają się klasyką gatunku.
Trend Book2012+ to album prezentujący na 350 stronach sześć głównych, wytypowanych przez Sławomira Fijałkowskiego, projektanta i wykładowcę gdańskiej ASP, trendów stylistycznych: soft-tech, crystallography, less is less, old-school, n:JOY!, macabresque. Ich ilustracją są prototypy wykonane przez studentów Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku – w sumie ponad 60 prac: od awangardowych po możliwych do seryjnej produkcji. Wydawcą jest Biuro Prezydenta ds. Promocji Miasta Urzędu Miejskiego w Gdańsku oraz Wydział Architektury i Wzornictwa ASP w Gdańsku.