Już po raz drugi w Hongkongu odbędzie się Festiwal Bursztynu Bałtyckiego – impreza promująca ten obecnie bardzo pożądany w Azji kamień. Chińczycy dobrze wiedzą, że bez dobrej promocji nie ma dobrej sprzedaży…

Poprzednia, pierwsza edycja imprezy odbyła się w czerwcu, tegoroczną zaplanowano na 12-16 września pod hasłem „Kalejdoskop bursztynowej sztuki & biżuterii designerskiej z Polski”. Jej organizatorem jest firma Amberozia we współpracy z Konsulatem Generalnym Polski w Hongkongu oraz Urzędem Miasta Gdańska i Międzynarodowym Stowarzyszeniem Bursztynników. Program bazuje na sprawdzonym zeszłorocznym schemacie, a głównymi jego punktami są pokaz bursztynowej mody (biżuteria: Ambermoda, moda: Janko Lamm), otwarty wykład w Hong Kong Design Institute o współczesnej biżuterii z bursztynem, projektowaniu i trendach (prof. Sławomir Fijałkowski) oraz wystawa bursztynu: od fascynujących form naturalnych po współczesną biżuterię designerską. Publiczność w Hongkongu zobaczy wybraną biżuterię takich firm jak: Art7, NAC Amber, S&A Jewellery Design oraz projektantów: Jacka Ostrowskiego, Mariusza Gliwińskiego, Marcina Gronkowskiego, Sławomira Fijałkowskiego, Cypriana Chorocieja oraz bursztynnika Lucjana Myrty. Ciekawym uzupełnieniem tematu będzie prezentacja inkluzji w bursztynie (Jonas Damzen) oraz innych żywic kopalnych z różnych części świata (Janusz Fudala), jak również fotografii (Henryk Pietkiewicz) i pokaz filmu o znanym sopockim bursztynniku Lucjanie Myrcie.

„Naszym celem jest promocja bursztynu, jego bogatej historii wytwórczości oraz współczesnego wzornictwa biżuterii zdobionej bursztynem” – wyjaśnia Nancy Chui, współorganizatorka imprezy. Ubiegłoroczna edycja Festiwalu została pozytywnie oceniona przez uczestników. Zdaniem prof. Sławomira Fijałkowskiego, to wzorcowy przykład promocji zakładającej osiągnięcie trwałego i obliczonego na wieloletnią perspektywę efektu.

Chiny to obecnie największy odbiorca biżuterii z bursztynem. Największym zainteresowaniem odbiorców z tego kraju cieszą się tradycyjne naszyjniki wykonane z kulek naturalnego bursztynu, ale coraz więcej zwolenników ma także współczesna biżuteria o europejskim wzornictwie. W samym Hongkongu natomiast nacisk kładziony jest przede wszystkim na ekskluzywność.

Jak wynika z raportu opublikowanego niedawno przez firmę consultingową A.T. Kearney, rynek chiński jest on nadal bardzo silny i bardzo chłonny. Obecnie Chińczycy przegonili już Japończyków i awansowali w 2012 r. na drugie miejsce w rankingu największych rynków towarów luksusowych na świecie. Autorzy badania wskazują, że rośnie on jednak wolniej niż dotychczas, ponieważ znaczna część zakupów towarów luksusowych dokonywana jest zagranicą z powodu niższych cen i silnego jena.