„Ta wystawa była świetną okazją, by przekonać się, jaki bursztyn Chińczycy lubią najbardziej” – tak wiceprezes MSB Michał Kosior podsumował prezentację wyrobów polskich firm w Pekinie.
„W Chinach jest zapotrzebowanie na wyroby perfekcyjne: z idealnie czystymi kamieniami oprawianymi najlepiej w złoto i koniecznie z certyfikatami autentyczności, najlepiej wystawionymi przez chińską instytucję certyfikującą. Dla tamtejszych odbiorców cena zdaje się nie odgrywać większej roli, a sam kamień porównywany jest do diamentu i traktowany jest jak inwestycja. Więc musi być idealny” – wyjaśnia wiceprezes Międzynarodowego Stowarzyszenia Bursztynników.
Te warunki starały się spełnić firmy zaproszone do udziału w wystawie: A2 Studio, Moja Forma Maria Fijałkowska, Ambermoda Mariusz Gliwiński, Amber Planet, Amber Apple, Amber Gallery , S&A, MTM Silver Studio, Amber Apple, Amber Planet oraz Enzo, które prezentowały wyroby z naturalnego i poprawianego w autoklawie bursztynu bałtyckiego. Wystawa była otwarta dla publiczności, towarzyszyły jej pokazy mody oraz prezentacje zagadnień związanych z bursztynem. „Choć Chiny to obecnie największy odbiorca wyrobów z bursztynem made in Poland, wiedza na temat tego kamienia jest tam ciągle jeszcze na bardzo niskim poziomie. Więc potrzeba organizowania takich prezentacji połączonych z otwartymi wykładami jest bardzo duża. Potwierdzał to także przybyły na otwarcie wystawy Ambasador RP w Pekinie Tadeusz Chomicki” – twierdzi Michał Kosior.
Dlatego Festiwal Bursztynu w Pekinie pomyślany został od początku jako impreza cykliczna, łącząca aspekty handlowe i promocyjne bursztynu. Pierwsza, zorganizowana przez Yan Feng Gao z Fundacji Świat Bursztynu oraz Międzynarodowe Stowarzyszenie Bursztynników we współpracy z ambasadą Polski w Pekinie, odbyła się w dniach 8-15 grudnia w pekińskim centrum handlu antykami i sztuką BaiHui.
Nie był to jednak pierwszy Festiwal Bursztynu organizowany przez Yan Feng Gao – jego wcześniejsze edycje organizowane we współpracy z Jarosławem Koźmiańskim odbywały się w centrum dawnej sztuki chińskiej Panjiayuan pierwszej połowie 2012 roku. Tam też w czerwcu 2012 r. prezentowana była wystawa biżuterii z bursztynu i krzemienia pasiastego polskich twórców zorganizowana przez Kancelarię Prezydenta RP. Zarówno miejsce, jak i formuła okazały się na tyle atrakcyjne, że prezes Fundacji Bursztynowy Świat postanowiła ją kontynuować – tym razem z nowym partnerem dysponującym ogromnym know how: Międzynarodowym Stowarzyszeniem Bursztynników.
W czasie tego wyjazdu zostało zorganizowane spotkanie przedstawicieli Międzynarodowego Stowarzyszenia Bursztynników z zarządem Chińskiego Stowarzyszenia Kamieni Szlachetnych i Biżuterii (Gems & Jewelry Trade Association of China) oraz Narodowego Laboratorium Kamieni Szlachetnych (National Gemstone Testing Center), które zakończyło się daleko idącymi deklaracjami o obustronnej współpracy. „Bursztyn to w tej chwili jeden z ważniejszych polskich produktów eksportowanych do Chin i obok nazwiska Fryderyka Chopina silnie z Polską kojarzony. Dlatego postanowiliśmy kłaść jeszcze większy nacisk na promocję najwyższej jakości produktów z bursztynu i współpracę z lokalnymi partnerami. Mam nadzieję, że już niedługo będę mógł wysyłać zaproszenia na kolejne prestiżowe wystawy” – podsumował spotkanie Michał Kosior.
Polecamy:
Bursztynowy boom w Chinach - rozmowa z Vivian Yang