Bursztyn jako nagroda! – tak brzmiał temat tegorocznej edycji Międzynarodowego Konkursu na Projekt Biżuterii z Bursztynem Amberif Design Award. Wzięło w nim udział 160 twórców z 32 krajów, którzy nadesłali 202 prace. 

(…) Temat posiada wiele warstw: twórcy, których wynagradzają fantastyczne właściwości bursztynu, gdy projektują i wykonują biżuterię; noszący wynagradzają siebie, wybierając bursztyn jako symbol ciepła, miękkości i długiej tradycji; widzów zaś fascynuje połączenie biżuterii i osoby, która ją nosi. Takie były kryteria dla jury.

Najpierw międzynarodowe jury, którego członkowie reprezentowali różne środowiska i kraje, wybrało ulubione prace. Kandydaci ci tworzyli pulę prac, o których dyskutowano, i jury następnie dokonało kolejnej selekcji. Podczas tej dyskusji członkowie jury zdecydowali o krótkiej liście 16 wyróżniających się projektów, które zostaną zaprezentowane w katalogu. Szybko zapadła jednomyślna zgoda co do trzech nagrodzonych prac, a szczęśliwi zwycięzcy otrzymają nagrody w marcu na targach Amberif.
Barbara Schmidt 


Jury, które obradowało w składzie: Monika Brugger (Francja), Anders Ljungberg (Szwecja), Yutaka Minegishi (Japonia), Katarzyna Rzehak (Polska) oraz Theo Smeets (Holandia), przyznało następujące nagrody:

NAGRODA GŁÓWNA – ufundowana przez Prezydenta Miasta Gdańska (10.000 PLN) – Emma Carrau Bueno z Włoch za pracę Amber Drops Pattern Necklace

Naszyjnik „Bursztynowe krople” zafascynował nas wszystkich od pierwszego wejrzenia. Praca ta ukazuje, jak biżuteria potrafi zmieniać swoje oblicze i charakter w zależności od tego, jak ją trzymasz, z jakiej okazji, czy w jakim świetle ją nosisz. Dwa światy – tkanina i biżuteria – przecinają się, by stworzyć obiekt, który kropla po kropli tworzy niespodziewaną płynność. Łącząc dwa przeciwstawne materiały – jeden pradawny, drugi współczesny i możliwy do zakwestionowania pod względem ekologicznym – otwiera pole do stawiania współczesnych pytań o to, jak postrzegamy nasze środowisko i jak w nim żyjemy. Krople tworzą się wokół nici jak rosa o wczesnym letnim poranku. Tworzy to strukturę efemerycznego piękna w dialogu z koncepcją czasu zawartą w bursztynie. Metoda połączenia pudru bursztynowego z żywicą przypomina nam też o tym, czym bursztyn kiedyś był, mianowicie żywicą. Obiekt łączy matematyczny rygor i powtarzalność modułów z emocjonalnością i ciepłem bursztynu. Przyjemność płynąca z noszenia go, przyjemność powrotu do pierwotnych wartości materiału jest niczym nagroda. Występuje tu silny wyróżnik dotykowy, który można odczuć nawet patrząc na jego rendering. Łatwo sobie wyobrazić emocjonalny aspekt noszenia takiej biżuterii z kroplami spływającymi po piersi. Jest to niezwykle zmysłowy obiekt, który jest nagrodą zarówno dla ciała, jak i dla oka widza.


NAGRODA BURSZTYNOWA – ufundowana przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Bursztynników (1 kg bursztynu + wystawa prac w Galerii MSB) – Alberto Dávila z Meksyku za pracę Still Here

2492_2.jpg

Szczyt delikatności i czułości wykorzystania bursztynu ukazuje praca pod tytułem „Wciąż tu”. Być może dotyczy jakiegoś tematu politycznego, lecz jej poetycki wyraz przykrywa wszystko. Jest to bardzo niespodziewany i szczęśliwy mariaż dwóch materiałów. Jednak wizualna prostota obiektu prawdziwie skupia się na bursztynie jako materiale. Od żywicy, która jako płyn jest zatrzymana w czasie, by przeistoczyć się w bursztyn, uświadamia nam pojęcie czasu. Praca ta w niezwykle poetycki sposób ukazuje krótką chwilę, gdy ciecz ukazuje się na siatce, tuż zanim zniknie. Początkowo wyobrażamy sobie bransoletkę jako siatkę, płot, barykadę tworzącą wokół ramienia ogrodzone miejsce niczym obraz – to metafora naszego współczesnego świata. Udekorowane niemal niewidzialnymi bursztynami jest to jakby zaproszenie do przyjrzenia się bliżej. Być może w ten sposób piękno świata przezwycięży brutalność i ucisk siatki ogrodzeniowej. Jest tu poetyckie wykorzystanie bursztynu przypominającego łzy czy poranną rosę. Bardzo aktualna a jednocześnie ponadczasowa praca!


NAGRODA SREBRNA – ufundowana przez Międzynarodowe Targi Gdańskie SA (1 kg srebra) – Tadeusz Jaśkowiak z Polski za pracę „Medal”

2492 3

Niezwykły punkowy obiekt. „Medal” sprawia, że zastanawiamy się, co dziś może oznaczać współczesna biżuteria. Zbuntowany, szorstki i cyniczny, lecz też dowcipny i arogancki. Przykład par excellence ulepszenia materiału poprzez stworzenie silnego obrazu. Jest to obiekt, który podkreśla metodologię i ikonografię biżuterii. Zastosowanie papieru ściernego jako wstążki do medalu unaocznia pracę włożoną w stworzenie obiektu, co wiąże się z koncepcją biżuterii jako nagrody. Noszony w kieszeni, medalion staje się niby niewielkim noszącym ze sobą biografię bursztynu. Oczywiste lecz złożone. Obiekt pełen sprzeczności, miękki i szorstki, jasny i ciemny. Praca, która związana jest tyle z produkcją, co z kwestionowaniem przenośności honorów. Obraz, który jest zgodny z medalami, które widzieliśmy na olimpiadzie, lecz który również honoruje krew, pot i łzy włożone w zdobycie nagrody. Konceptualny medal, który nie jest medalem, a bardziej dyskusją nad tradycyjną formułą nagrody. Wykorzystanie bursztynu jako najwyższej wartości koresponduje z tematem konkursu „Bursztyn jako nagroda!”. Artyście udało się wywindować oba materiały, tworząc z nich silny obraz, który ma ani mniej, ani więcej niż absolutnie potrzeba: niezwykle oszczędna praca!


Jury przyznało także wyróżnienie – otrzymała je Inna Monastyrna z Izraela za pracę Amber City.

2492 4

„Bursztynowe miasto” przekonało jury intrygującym połączeniem materiałów: kawałka zardzewiałego łańcucha z różnymi kamieniami i bursztynem razem u góry. Jury uznało to za dobry przykład współczesnego pierścionka koktajlowego, który wygląda idealnie w witrynie i niewątpliwie też na palcu. Niezwykle estetyczny, świeży i oryginalny obiekt, który posiada „efekt dopalacza” – nie da się przestać o nim myśleć!


Do publikacji w cyfrowym katalogu AMBERIF DESIGN AWARD 2022 oraz na wystawę zdjęć jury zakwalifikowało 16 prac następujących autorów:

Bogumiła Adamska, Andrzej Adamski, Polska
Anna Monika Zaharenko, Łotwa
Alain Roggeman, Belgia
Ewa Wiśniewska, Polska
Julia Obermaier, Niemcy
Petra Boehler, Niemcy
Marcin Tymiński, Polska
Ruudt Peters, Holandia
Adriana Lisowska, Polska
Petra Boehler, Niemcy
Edyta Estkowska, Polska
Liliana Teodora Nicut, Rumunia
Xihan Zhai, Chiny
Magdalena Maślerz, Polska
Maja Woźniak-Purgal, Polska
Katarzyna Wasielewska, Polska 

 

Międzynarodowy Konkurs na Projekt Biżuterii z Bursztynem Amberif Design Award towarzyszy Międzynarodowym Targom Bursztynu i Biżuterii AMBERIF od 1997 roku, tj. od ich 4. edycji. Jego celem jest promocja bursztynu jako źródła wyrazu artystycznego, zaś przedmiotem projekt autorskiej biżuterii artystycznej z bursztynem zainspirowanej tematem konkursowym na dany rok. Rokrocznie wystawa pokonkursowa staje się polem konfrontacji wypowiedzi artystycznych na określony temat dotyczący bursztynu. Obecnie to jeden z bardziej prestiżowych międzynarodowych konkursów projektowych, o czym świadczyć może niesłabnące zainteresowanie uczestników z całego świata, w tym także uznanych artystów.

 

Więcej informacji o poprzednich edycjach konkursu: 

Amberif Design Award