Polska otrzymała propozycję stworzenia Pawilonu Narodowego w Szanghajskiej Strefie Wolnego Handlu. Wśród produktów konsumpcyjnych, takich jak artykuły spożywcze i kosmetyki, mają tam być prezentowane również wyroby z bursztynu.
„Uczestnictwo w tej inicjatywie to kolejna opcja i szansa dla tych polskich firm, które szukają możliwości realizacji dostaw do Chin w oparciu o wykorzystanie lokalnego dystrybutora i warunków oferowanych przez szanghajską Strefę” – zachęcają do udziału w projekcie przedstawiciele WPHI Szanghaj. Według założeń strony chińskiej, pawilon polski ma mieć powierzchnię 500 m2. Szacowany roczny koszt wynajęcia jego powierzchni (w pierwszym roku) i jednorazowej dekoracji po preferencyjnych stawkach to 600.000 RMB (ok. 300.000 zł, czyli ok. 600 zł za m2 rocznie). Do tego należy dodać 36.000 RMB (ok. 18 tyś zł) miesięcznie na wynagrodzenie dla personelu zaangażowanego w działanie pawilonu. Prezentowana ma być tam oferta produktów konsumpcyjnych, w tym głównie artykułów spożywczych, kosmetyków, wyrobów jubilerskich i rękodzielniczych. „Zgodnie z danymi statystycznymi eksport polskiej żywności oraz biżuterii bursztynowej do Chin systematycznie wzrasta, co powinno stanowić dodatkową zachętę dla polskich firm z tych branż” – przekonuje WPHI.
Harmonogram przygotowań zakłada, iż towary z Polski znajdą się na półkach pawilonu najpóźniej w listopadzie 2014 roku. Dodatkową zachętą może być deklaracja kierownictwa obiektu o odstąpieniu od naliczania opłat za wynajem powierzchni w pierwszym roku działalności. WPHI zwraca także uwagę, iż ze względu na fakt umiejscowienia pawilonu w Strefie próbki towaru w nim prezentowane nie przechodzą rygorystycznej, czasochłonnej kontroli celnej. Poza wynajmem powierzchni operator obiektu, firma Shanghai Waigaoqiao International Food Exposition and Distribution Centre Co. Ltd, może zaoferować także szereg działań marketingowych, promocyjnych, jak też formalnych w procesie wprowadzania konkretnych polskich towarów na rynek chiński.
Pilotażowa Strefa Wolnego Handlu w Szanghaju (Shanghai Pilot Free Trade Zone – FTZ) działa od niespełna roku i – jak zakłada projekt – w pełni rozwinie się w ciągu 2-3 lat. Obejmuje obszar 29 km2 i składa się z czterech obszarów: Strefy Wolnego Handlu Waigaoqiao, Strefy Logistycznej Waigaoqiao, Strefy Wolnego Handlu Yangshan i Strefy Wolnego Handlu Pudong. Oferuje możliwość ekspozycji importowanych towarów, jak też dostępność na miejscu usług m.in. finansowych i celnych. Docelowo ma stać się jednym z kanałów ułatwiających eksport do ChRL przedsiębiorcom z takich krajów, jak Polska, dla których szereg utrudnień instytucjonalnych i barier pozataryfowych był istotną przeszkodą w dostępie do rynku.
Więcej informacji:
Polski Pawilon w Szanghajskiej Strefie Wolnego Handlu – propozycja dla eksporterów
Szanghajska Pilotażowa Strefa Wolnego Handlu