Prezydent Miasta Gdańska Paweł Adamowicz otrzymał dziś w Warszawie nagrodę Polish Tourfilm Academy 2011 za promocję Gdańska – Światowej Stolicy Bursztynu. Nagrody są przyznawane od 5 lat za cenne wartości kampanii promocyjnych sławiących Polskę.
Uroczyste wręczenie nagród odbyło się 12 grudnia w warszawskim hotelu Gromada podczas dorocznej wigilii branży turystycznej. Polish Tourfilm Academy zajmuje się popularyzacją wysokich standardów w zakresie multimedialnej promocji atrakcji turystycznych miejsc i regionów. Wśród laureatów nagrody znajdą się także m.in. Białystok, Bielsko-Biała i Siedlce oraz Polska Organizacja Turystyczna. W imieniu prezydenta Pawła Adamowicza nagrodę odbebrał Robert Pytlos, koordynator ds. bursztynu.
Nagrodzona konsekwencja
Władze miasta Gdańska od kilku lat konsekwentnie realizują projekt „Gdańsk – Światową Stolicą Bursztynu”. Dostrzegli to członkowie Polish Tourfilm Academy. „Bursztyn od wieków zdobi biżuterię i przedmioty użytkowe. Gdzie znajdziemy najpiękniejszy bursztyn? Oczywiście w Gdańsku! Ponadto od kilku lat miasto jest konsekwentnie promowane jako Światowa Stolica Bursztynu” – stwierdza Ewa Kotus, prezes Fundacji Europa 2004 i założycielka Polish Tourfilm Academy.
Popularyzacja bursztynu
Od kilku lat władze miasta Gdańska promują bursztyn bałtycki i popularyzują wiedzę na jego temat w ramach projektu Gdańsk – Światową Stolicą Bursztynu. Biuro Prezydenta ds. Promocji Miasta współorganizuje wraz z Międzynarodowymi Targami Gdańskimi Galę Mody i Bursztynu, towarzyszącą największym na świecie targom bursztynu Amberif. Dziennikarze zagraniczni są zapraszani na wizyty studyjne, które przybliżają im atrakcje turystyczne miasta związane z bursztynem. W ramach majowego Bursztynowego Tygodnia odbywają się międzynarodowe warsztaty bursztynnicze i wernisaże wystaw biżuterii artystycznej. Biuro Prezydenta ds. Promocji Miasta organizuje także Forum Miast Szlaku Bursztynowego oraz posiedzenie i otwarte dla publiczności seminarium Światowej Rady Bursztynu. W 2009 roku wspólnie ze Związkiem Miast i Gmin Morskich oraz Muzeum Bursztynu w Gdańsku zrealizowano nowoczesną multimedialną wystawę „Gdańsk – Światową Stolicą Bursztynu”, która była prezentowana m.in. we Francji i w Niemczech oraz w Senacie RP w Warszawie. Gdańsk z determinacją promuje markową biżuterię z bursztynem, stawiając na oryginalne wzornictwo i kunszt złotniczy. Od lat inspiruje, wspiera i promuje nowe kolekcje biżuterii i mody projektowane nie tylko przez trójmiejskich twórców. Stąd zrodziła się wspólna inicjatywa miasta, Akademii Sztuk Pięknych i Krajowej Izby Gospodarczej Bursztynu opracowania ważnej publikacji „Trendbook 2011+”. Wydawnictwo systematyzuje informacje konieczne do prognozowania trendów stylistycznych i wykorzystywania ich w projektowaniu wzornictwa biżuterii z bursztynem. Stanowi początek opiniotwórczego „think-tanku”. Wkrótce ukaże się drugie wydanie publikacji – Trendbook 2012+.
Tradycją stało się obdarowywanie gości odwiedzających Gdańsk prezentami dyplomatycznymi z bursztynem. W oparciu o strategię klastra Gdańska Delta Bursztynu miasto wspólnie z organizacjami branżowymi opracowuje polską normę na bursztyn bałtycki i zasady certyfikacji surowca bursztynowego. Upowszechnia również wiedzę na temat bursztynu bałtyckiego wśród młodego pokolenia, organizując lekcje o bursztynie i konkurs Szkoła na Bursztynowym Szlaku. Wspiera także wydawnictwa popularyzujące „złoto Północy”.