31 grudnia 2009 roku prezydent Gdańska Paweł Adamowicz oraz prezes POLNORD S.A. Wojciech Ciurzyński podpisali przedwstępną umowę wspólników dotyczącą zagospodarowania Wyspy Spichrzów. Do tego celu powołana będzie przez Miasto Gdańsk i POLNORD SA spółka celowa, w której miasto obejmie 49 procent udziałów a POLNORD S.A. 51 procent. Przedmiotem działalności spółki będzie zagospodarowanie 2,6-hektarowej nieruchomości położonej nad Motławą, w sercu Głównego Miasta.
Sukces po 9 latach
Pozyskiwanie przez miasto terenów inwestycyjnych na Wyspie Spichrzów było procesem mozolnym i niezwykle skomplikowanym, trwało bowiem niemal dziewięć lat. Przez ten okres prezydent Paweł Adamowicz negocjował z trzynastoma ministrami skarbu kwestię zamiany działek w tym rejonie miasta. Ostatecznie, 14 stycznia 2009 r. przedstawiciele Polskich Pracowni Konserwacji Zabytków przekazali Gdańskowi pięć działek na jej północnym cyplu o powierzchni ponad 3 tys. m kw.
Apartamenty, hotele, biurowce i Muzeum Bursztynu
Według wstępnych założeń powstanie na Wyspie Spichrzów wielofunkcyjny kompleks mieszkaniowo-usługowy z elementami infrastruktury publicznej. Wśród nich apartamenty o powierzchni 25 000 mkw., hotel o powierzchni 10 000 mkw., budynki biurowe o powierzchni 10 000 mkw., przestrzeń publiczna oraz Muzeum Bursztynu o powierzchni prawie 7000 mkw., które po wybudowaniu będzie własnością miasta. Projekt zakłada też wybudowanie 730 miejsc parkingowych, w tym 500 ogólnodostępnych. Nie obejmuje natomiast remontu nabrzeży, finansowanego z innych źródeł (Urzędu Morskiego, miasta i środków unijnych).
Co i kiedy, czyli harmonogram projektu
Po podpisaniu mowy przedwstępnej rozpisany będzie konkurs na sporządzenie koncepcji urbanistyczno-architektonicznej. Przewiduje się, że będzie ona zatwierdzona w II kwartale 2010. Konieczne będą też zmiany planu zagospodarowania przestrzennego. Zostaną one przyjęte prawdopodobnie w IV kwartale 2010. Spółka celowa powołana zostanie dopiero po przyjęciu nowego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Nastąpi to w ciągu 14 dni od uprawomocnienia się planu.
Miasto etapowo wniesie do spółki aportem grunt, którego wartość wstępnie oszacowano na 59 mln zł, zaś POLNORD SA wkład pieniężny w tej samej wysokości. Polnord zobowiązuje się do wybudowania poprzez spółkę celową Muzeum Bursztynu, infrastruktury technicznej (drogi, instalacje) oraz do zapewnienia finansowania zewnętrznego inwestycji. Nie powinno być z tym problemu: 29 października 2009 roku Spółka Polnord otrzymała zapewnienia od potencjalnych kredytodawców (BRE, PKO BP, PEKAO SA, Nordea Bank Polska) o gotowości finansowania przedsięwzięcia.
Początek prac (od północnego cypla) przewiduje się na III/IV kwartał 2011. Cały projekt będzie ukończony prawdopodobnie w IV kwartale 2014 roku. Przewidywany koszt projektu to 450 mln zł.