Warsztaty arteterapii bursztynem, dyskusja o problemach branżowych wywołanych deficytem surowca, VI Forum Miast Szlaku Bursztynowego, otwarte dla publiczności seminarium o inkluzjach Światowej Rady Bursztynu oraz Bursztynowa Parada – to wydarzenia składające się na tegoroczny Bursztynowy Tydzień w Gdańsku.
Bursztynowy Tydzień to seria wydarzeń towarzyszących dorocznemu spotkaniu Światowej Rady Bursztynu. Niektóre z nich zmieniają się, inne – jak Forum Miast Szlaku Bursztynowego i wieńcząca wydarzenie Bursztynowa Parada – to punkty stałe. W tym roku nowością będą warsztaty arteterapii prowadzone przez Bożenę Kamińską, projektantkę biżuterii i dyplomowaną arteterapeutkę Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, oraz zorganizowane przez MTG zamknięte spotkanie, w którym wezmą udział przedstawiciele branżowych organizacji oraz samorządu, by dyskutować o możliwościach wyjścia z kryzysowej sytuacji wywołanej deficytem surowca. Na VI Forum Miast Szlaku Bursztynowego prowadzone będą dyskusje na temat projektu partnerskiego „Amber Expedition II” w ramach programu Creative Europe 2014-2020, a efektem ma być powołanie grupy roboczej. Światowa Rada Bursztynu zaprasza na otwarte dla publiczności seminarium „Inkluzje w bursztynie – obraz przeszłości – przekaz dla przyszłości”; w drugiej części tego spotkania członkowie Rady będą już we własnym gronie relacjonować i dyskutować o najważniejszych bursztynowych wydarzeniach w ich krajach. Zwieńczeniem Bursztynowego Tygodnia będzie Bursztynowa Parada, którą uświetni pokaz prezentujący kolekcję „Gotyk w Paryżu” (biżuteria: Danka Czapnik, ubrania: Jola Słoma & Mirek Trymbulak).
Choć impreza jest organizowana od 6 lat, do tej pory organizatorom – którymi są Biuro Prezydenta ds. Promocji Miasta oraz Związek Miast i Gmin Morskich – nie udało się nią zainteresować przedstawicieli branży, zarówno producentów i projektantów, jak i właścicieli galerii i sklepów. „W imprezie od początku bierze udział grono zaproszonych specjalistów oraz miłośników bursztynu. Jako współorganizator żałuję, że nie ma tu branży, ale moje sześcioletnie doświadczenie na stanowisku koordynatora ds. bursztynu w UM Gdańska dowodzi, że jej przedstawiciele generalnie nie są zainteresowani udziałem w jakichkolwiek promocyjnych wydarzeniach ani inicjatywach integracyjnych” – mówi Robert Pytlos. I dodaje: „Oczywiście moglibyśmy zaprzestać tych działań, ale uważam, że warto je kontynuować dla tej stałej grupy entuzjastów, z którymi udaje się realizować takie duże międzynarodowe projekty jak Amber Expedition I czy obecnie przygotowywany Amber Expedition II”.
Dlaczego branża nie bierze udziału w wydarzeniach Bursztynowego Tygodnia? Z rozmów wynika, że głównym powodem jest brak informacji na ten temat lub zbyt późna ich publikacja. „Organizatorzy innych wydarzeń, którym zależy na naszym udziale, przesyłają maile, by mieć pewność, że informacja do nas dotarła. Choć ta impreza jest organizowana po raz szósty, jeszcze nigdy nie dostaliśmy bezpośrednio żadnego zaproszenia” – mówi dyrektor ds. marketingu jednej z dużych gdańskich firm zajmujących się produkcją wyrobów z bursztynem.
Dla zainteresowanych udziałem program VI Bursztynowego Tygodnia w załączniku.