1035_1

Kupcy

Według statystyk, liczba kupców odwiedzających Międzynarodowe Targi Jubilerskie w Hongkongu stale wzrasta. W tym roku targi odwiedziło ponad 32.000 kupujących, co stanowi dziewięcioprocentowy wzrost w porównaniu z rokiem ubiegłym, przy czym 28% stanowili kupcy zagraniczni. Największy wzrost zanotowano w przypadku Indii (+117%), Rosji (+96%), Korei Południowej (+43%), Stanów Zjednoczonych (+38%), Francji (+30%), Wielkiej Brytanii (+22%), Włoch (+20%) i Chin (+21%). Powyższe dane sugerują, że Europa wschodnia, Indie i Azja należą obecnie do grona największych rynków zbytu na świecie. Dodatkowo w tym roku HKTDC sponsorowało przyjazd ponad 2100 kupców zagranicznych, którzy przyjechali na targi po raz pierwszy.

Największym zainteresowaniem cieszyła się biżuteria ze złota, jak również platyny, lecz biorąc pod uwagę ogólnoświatowy wzrost cen złota, klienci szukali również alternatywnych rozwiązań, takich jak biżuteria wykonana z różowego złota czy srebra. Znacznie większym zainteresowaniem w porównaniu do roku ubiegłego cieszyły się również czarne i brązowe diamenty.

Wystawcy i ich oferta

1035_2

Liczba wystawców zamknęła się w liczbie 2651, co jest ponad dwunastoprocentowym wzrostem w porównaniu z rokiem ubiegłym. 1381 wystawców z Hongkongu i 1270 wystawców z 43 krajów pokazywało swą ofertę na powierzchni 87.628 m2 brutto w 10 specjalnie przygotowanych na tę okazję strefach tematycznych. Oferta targów obejmowała praktycznie każdy segment branży jubilersko-zagarmistrzowskiej,począwszy od diamentów, kamieni szlachetnych i jubilerskich, pereł, jadeitów po zegarki. Nie zabrakło również bursztynu, który można było znaleźć na stoiskach 67 wystawców z takich krajów jak Chiny, Tajwan, Tajlandia, Indie, Litwa, Rosja, Włochy, Hiszpania. Polskę reprezentowała firma Amber Gallery Edwarda Pietrasa, który w Chinach oferuje bursztyn od dziewięciu lat. Jego zdaniem, właśnie na bursztyn naturalny i jego półprodukty jest tutaj obecnie największy popyt. Tutejsi odbiorcy nie są zainteresowani gotowymi wyrobami, lecz dobrej jakości kamieniami bez oprawy.

Międzynarodowe markowe kolekcje biżuterii wyróżniające się wyjątkowym wzornictwem i najlepszą jakością to temat przewodni „Hall of Fame”. Diamenty, kamienie szlachetne i perły luzem odwiedzający mogli znaleźć w „Hall of Nature”, kolekcje modnych zegarków w „Hall of Time”, a szlachetną biżuterię w „Hall of Extraordinary”. Kolejny stopień ekskluzywności to „Exclusive Showroom”, gdzie wystawcy oferowali precjoza, diamenty i perły w atmosferze prywatnego salonu. Miłośnicy antycznych ozdób mogli skierować swe kroki do „Hall of Antique & Vintage Jewellery”, a awangardowego wzornictwa do „Designer Gallery”. W oddzielnych sektorach pomieszczono także ofertę jadeitów i pereł, stanowiących duszę chińskiego przemysłu jubilerskiego.

Tegoroczną nowością był „World of Glamour” zarezerwowany dla 410 najlepszych projektantów i jubilerów z Hongkongu. Pawilon ten oferował w większości biżuterię ze złota, platyny, diamentów i kamieni szlachetnych.

1035_3Atrakcje targów

Tegorocznym targom towarzyszyło ponad 20 różnych imprez i spotkań, takich jak seminaria, pokazy biżuterii, konkursy, aukcje i gale. Na aukcjach można było wylicytować perły Paspaley, tahitańskie perły Roberta Wana, jak również diamenty Alrosa. Najbardziej spektakularnym przedsięwzięciem była coroczna gala Jewels of Italy, na której włoscy projektanci prezentowali najnowsze trendy ze świata biżuterii. W pokazie wzięło udział 50 włoskich firm i projektantów, m.in. Giorgio Visconti. W scenerii stylowej włoskiej willi bedącej perfekcyjnym tłem dla tak szlachetnych projektów, można było podziwiać przeróżne biżuteryjne kreacje, od koralu, poprzez bizuterię srebrną i złotą z kamieniam półszlachetnymi, aż po imponujące rozmiarem diamentowe kolie.

Biżuteria włoska znana jest i ceniona na całym świecie przede wszystkim ze względu na kreatywność tamtejszych projektantów, jak również doskonałą jakość wykonania. W roku 2009 Włochy były największym europejskim dostawcą biżuterii do Hongkongu, a wartość eksportu z tego kraju osiągnęła wartość 386 milionów dolarów.

Wzornictwo

1035_4Największą część oferty targów stanowiła biżuteria diamentowa, która od niedawna zyskuje całkiem nowe oblicze. Coraz częściej projektanci odchodzą od utartych kanonów prezentowania dużych diamentów jako centralnego punktu produktu na rzecz innowacyjnego i stylowego wzoru. Diamenty powoli stają się dodatkiem do biżuterii z kamieniami półszlachetnymi, takimi jak np. topaz, ametyst czy kwarc i są często osadzane wokół lub na nich. Coraz częściej w różowym złocie, dodając jedynie dyskretny akcent luksusu tam, gdzie styl i wzornictwo odgrywają główną rolę.

Mocno zauważalne jest również coraz większe zainteresowanie diamentami w kolorze koniaku, szampana, czekolady, czerni i bardzo rzadkimi diamentami brązowymi.
Swoją dobrą passę zaczynają przeżywać również kryształy, które coraz częściej zastępują droższe od nich kamienie półszlachetne.

Opinie wystawców

Hans-Georg Wild, Managing Director, Paul Wild, Niemcy

Paul Wild, jest jednym z największych producentów kamieni półszlachetnych na świecie.
„Targi w Hongkongu są dla nas bardzo ważnym wydarzeniem i miejscem, gdzie możemy spotkać się ze dotychczasowymi, jak również zyskać nowych klientów z całego świata. Organizacyjnie? Jak zawsze doskonale.”

Christine Chan, Marketing Manager, WCJ International Limited, Hongkong

WCJ jest liderem spośród hongkongijskich hurtowników i eksporterów biżuterii.
„W tym roku myślą przewodnią naszych kolekcji jest hasło „Biżuteria przyszłości”. Kolekcje wykonane są głównie ze srebra, różowego złota, zdobione słodkowodnymi perłami i czarnymi diamentami. Nasz udział w targach jest zawsze opłacalny, ponieważ HKTDC posiada bardzo mocne ogólnoświatowe kontakty w branży jubilersko-zegarmistrzowskiej, co znacznie ułatwia zyskiwanie nowych międzynarodowych partnerów handlowych.”

P.S. Szeto, Proprietor, Leow Antique Watch & Jewellery, Singapur

Specjalizujemy się w sprzedaży antycznych zegarków i bierzemy udział w targach już od dawna. Targi z roku na rok są coraz lepsze. Nasz biznes rośnie równomiernie, a targi zapewniają nam dobry obrót. Jest to bardzo ważne międzynarodowe wydarzeniem branżowe, na którym otrzymujemy silnie pozytywne sygnały od klientów z Chin, Wietnamu i Indii.

Edward Pietras, właściciel firmy Amber Gallery, Polska

„Tegoroczne Targi Hong Kong International Jewellery Show zaliczam do udanych. Wystawiam się tutaj trzy razy w roku – na targach marcowych, czerwcowych i wrześniowych – od 2001 roku. Rynek azjatycki, a zwłaszcza chiński, jest bardzo chłonny, dlatego też bywam tutaj tak często. Organizacyjnie targi mają wiele do zaoferowania, chociaż niewątpliwym minusem tegorocznej edycji było rozrzucenie firm bursztynniczych do różnych sektorów nowopowstałej hali, co utrudniło zdobycie nowych klientów.”

Cherry T.T. Chong, Managing Director, Lili Diamonds, Izrael

Izraelska firma Lili Diamonds istnieje na rynku diamentów od ponad 30 lat.
”Posiadamy również biura w Hongkongu, jak i Nowym Jorku, co znacznie ułatwia nam biznes międzynarodowy. Jesteśmy zadowoleni z tegorocznej edycji targów. Ruch jest duży, co zaowocowało kilkoma naprawdę dobrymi transakcjami. Organizacja targów jest bardzo dobra, dzięki czemu przyjazd tutaj jest zawsze miłym doświadczeniem.


Biorąc pod uwagę ogólne zadowolenie i przychylne opinie wystawców, jak również dane liczbowe potwierdzające większe zainteresowanie rynkiem jubilersko-zegarmistrzowskim w porównaniu z rokiem ubiegłym, można chyba zaryzykować stwierdzenie, że branża jubilerska powoli i małymi kroczkami wychodzi z kryzysu.