Pochodząca z Japonii i kształcąca się w Barcelonie artystka prezentuje swoje prace z bursztynem bałtyckim, w których porusza zagadnienia związane szacunkiem do materiału, jego kruchości oraz poszanowania naturalnej formy.

Jak prace Misato Takashi trafiły do Galerii Międzynarodowego Stowarzyszenia Bursztynników? Artystka została uhonorowana przez MSB Nagrodą Bursztynową w konkursie Joya Barcelona 2021, otrzymując pół kilograma bursztynu bałtyckiego oraz możliwość zorganizowania wystawy w Galerii MSB. Jury w składzie: Marcin Bogusław – projektant biżuterii, wykładowca; Ireneusz Glaza – projektant biżuterii; Giedymin Jabłoński – artysta; Anna Sado – redaktorka Bursztynowego Portalu amber.com.pl; Małgorzata Siudak – kierowniczka Galerii MSB oraz Anna Sobecka – historyczka sztuki i kuratorka wybrało jej prace, w sposób następujący uzasadniając swoją decyzję:


Prace Misato Takahashi, ze szczególnym wskazaniem na wyróżniającą się estetyką formy broszkę, zatytułowaną Magic Ram #4 Wand, są zapoczątkowaną snem artystki głęboką refleksją nad przyszłością człowieka i natury oraz szczególnego posłannictwa artysty w społeczności ludzkiej, wskazywania magicznej, twórczej ścieżki prowadzącej do doskonałości w czasach trwających obecnie gwałtownych „alchemicznych” transformacji.


Efekty tego myślenia odnajdziemy także w jej pracach prezentowanych na wystawie w MSB – to kolekcja 21 prac wykonanych z wykorzystaniem bursztynu bałtyckiego, srebra, mosiądzu, stali szlachetnej, pereł, drewna oraz lakieru japońskiego, która została podzielona została na dwie części. Część pierwsza – trzy brosze oraz naszyjnik z przedstawieniami animalistycznymi, wykonane z żywicy akrylowej, bogato zdobione płatkami złota – zatytułowane The world within to prace nagrodzone w konkursie Joya Barcelona, które nawiązują do roli natury w życiu człowieka oraz ich wspólnej przyszłości. Druga część to tytułowa kolekcja Flicker of life, w której to artystka porusza zagadnienia związane szacunkiem do materii, jaką jest bursztyn, jego kruchością oraz poszanowaniem jego naturalnej formy.


Przejawia się to w pracach Reverence #1 czy Reverence #2 – dwóch pierścieniach wyrzeźbionych w kawałku naturalnej formy bursztynu, delikatnie udekorowanych perłami oraz migoczącymi elementami wykonanymi z gliny oraz wykończonymi lakierem japońskim. W pracach zatytułowanych Seed bank #1, #2, #3, #4 przedstawiających delikatne fasolki z bursztynu bałtyckiego oraz srebra z recyclingu artystka porusza temat banków nasion, które służą zachowaniu różnorodności genetycznej zbóż i nasion w celu zwiększenia plonów, ulepszenia genetycznego oraz przeciwdziałaniu chorobom i klęskom żywiołowym. Banki nasion są dla niej przerażającą wizją przyszłości na świecie, a bursztynowe nasiona mają być nadzieją na lepsze jutro – wyjaśniła Małgorzata Siudak.


Misato Takashi dorastała w prefekturze Nagasaki otoczona naturą, stąd jej troska o środowisko i zainteresowanie rolą natury w życiu człowieka i wynikającą z tej relacji przyszłością ludzkości. W tym kontekście interesują ją także takie zagadnienia jak rozwój technologii i ich wpływ na życie człowieka – im większy, tym większe oddalenie od natury. Poprzez swoje prace stara się szukać odpowiedzi na pytanie o przyszłość ludzkości: jak będziemy współdziałać z naturą?, czy nadal będziemy ludźmi?, dokąd zmierzamy?


Misato Takahashi „Flicker of life“
16.09 – 16.12.2022
Galeria MSB, Gdańsk
Kurator: Małgorzata Siudak