Specjaliści z TJF Group (Trends+Jewellery+Forecasting) wyodrębnili cztery makrotrendy, które będą obowiązywać w 2011 roku: Pokolenie Nadziei, Egzotyczne Cuda, Vintage oraz Synchronizm.
Zostały one wytyczone na podstawie przeprowadzonej analizy ruchów społecznych, a dokładniej mówiąc, obserwacji zmian zachodzących w globalnym społeczeństwie i zgromadzonych informacji o ważnych wydarzeniach. Trendy społeczne są następnie interpretowane na potrzeby różnych dziedzin przemysłu, m.in. świata mody, akcesoriów oraz biżuterii. „Jesteśmy przekonani, że próby wytyczania przez nas trendów w jubilerstwie nie powinny skupiać się jedynie na przedmiotach czy brandach, ale na zmianach zachodzących w społeczeństwie. Ponieważ zmieniają się jego przyzwyczajenia, my musimy podążać za nim i dostosować do niego nie tylko produkt, ale i cały model biznesu” – wyjaśniał Carlo Pignataro na specjalnym seminarium w czasie targów Amberif w Gdańsku.
Rokrocznie TJF Group wytycza na dwa lata do przodu cztery makrotrendy i definiujące je nurty, określając, kto jest ich konsumentem, jaki jest ich zasięg oraz jakie są ich przyczyny. Projektanci z TJF Group tworzą również przykładowe szkice będące ich interpretacją danego trendu.
W 2010 roku specjaliści z TJF Group zidentyfikowali na rynku rozwijające się już wcześniej trendy:
HYPERCOLOR (hiperkolor): inspirowany modą lat 80. XX wieku, o tęczowej palecie barw, pozwalającej tworzyć przedmioty ponadczasowe. Widoczny jest w kolekcjach znakomitej większości firm jubilerskich na świecie.
STORYTELLING (przekaz): niosący za sobą pewien przekaz społeczny i umożliwiający odbiorcy wyrażenie własnej osobowości.
ID EVOLUTION (tabliczki identyfikacyjne) – mianem tym określono elementy, także zdobnicze, wyróżniające konsumentów – takich, zdaniem Carla Pignataro, jest coraz więcej. Przejawia się to m.in. w logomanii – przywiązanie do marek widoczne jest także w biżuterii. Nie bez przyczyny znane domy mody, takie jak Hermes, Gucci czy Bulgari, kładą obecnie ogromny nacisk na rozwój działów jubilerskich.
ANIMAL ATRACTION (zachwyt światem zwierzęcym) – trend wykorzystujący sylwetki zwierząt oraz ich elementy widoczny na globalnym rynku już od kilku sezonów.
HYPERNATURE (hipernatura) – według TJF właśnie ten trend nabiera coraz większego znaczenia. Modne staje się wszystko, co naturalne. Kierunek ten bierze swój początek w myśleniu o środowisku, łatwy do pomylenia z trendem ekologicznym. Obecnie funkcjonuje raczej jako przekonanie, że natura jest bogatą kopalnią inspiracji.
GOTHIC – rozwija się od 2009 roku. Może nam się wydawać mroczny i ponury, ale jest odzwierciedleniem naszego stanu ducha, na który nie bez wpływu pozostaje choćby obecna sytuacja rynkowa. Widzimy tutaj wyraźne wpływy punkowej kapeli Sex Pistols – symbolu anarchii i buntu młodzieży przeciwko istniejącemu porządkowi świata.
CYBERTRIBAL (cyberplemienny) – czerpiący inspirację w biżuterii plemiennej, reinterpretując ją jakby na nowo. Nadający biżuterii atrybuty amuletu.
EVERYDAY LUXURY (luksus dnia codziennego) – wynika z potrzeby poszukiwania wartości dodanej w życiu, przy czym dla każdego luksusem może być coś zupełnie innego: nowe auto czy czas na zabawę z dziećmi.
Zadaniem projektantów interpretacja zjawisk społecznych i przekładanie ich na produkt. Podobne zjawiska od wielu lat obserwujemy w sektorze akcesoriów – nigdy wcześniej te sektory nie łączyły się tak mocno jak obecnie. Coraz więcej osób uważa biżuterię za dodatek. My wierzymy, że muzyka, sztuka, kultura łączą się ze sobą. I chyba słusznie, ponieważ widać, jak mocno te wpływy i nawiązania się przeplatają i są widoczne w różnych dziedzinach mody.
A czego możemy się spodziewać w 2011 roku? Oto trendy które przewiduje TJF Group:
GENERATION HOPE (Pokolenie Nadziei)
– Jeżeli jest jakieś słowo, które powinniśmy uznać za warte promocji, to właśnie „nadzieja” – przekonywał Carlo Pignataro. A stąd już niedaleko do przekonania, że trend ten stanie się bardzo ważny w nadchodzących sezonach. Skąd ta pewność? Dostarczyła jej obserwacja zdarzeń, m.in. takich jak 40 rocznica lądowania człowieka na Księżycu, wybór pierwszego czarnego człowieka na prezydenta Stanów Zjednoczonych, ale także największy od lat 20. XX w. światowy kryzys gospodarczy.
Konsument: pokolenie Y i X (20-55 lat), charakteryzujące się polityczną aktywnością, etyczną i społeczną wrażliwością
Zasięg: przede wszystkim USA, Europa, Japonia, Pd. Korea i Chiny
Czas: silnie rozwijający się w 2011 roku, ale właściwie już się zaczął
Przyczyny: potrzeba odmiany
Inspiracje: nowe powierzchnie, proste kształty, inspiracje rodem z lat 60. i styl Jacqueline Kennedy. Połączenie kolorów i stylu flower-power z minimalizmem reprezentowanym obecnie przez Michelle Obamę i jej styl życia. Silnie zaznacza się tutaj eko-luksus – nie jest on wprawdzie nowym kierunkiem, zaznacza się widocznie już od dłuższego czasu, bardzo dużo mówi o nas i o naszej trosce o przyszłość naszej planety. Kształty delikatne. Jednym z materiałów, któremu wróży się zainteresowanie w ramach tego trendu, jest bursztyn jako materiał naturalny.
EXOTIC WONDERS (Egzotyczne Cuda)
– Czy w czasach globalnej wioski coś jeszcze może nam się wydać egzotyczne? – pytał retorycznie Carlo Pignataro. Otóż tak, szczególnie jeśli zastosujemy współczesną interpretację tego słowa, wedle której za takowe należy uważać np. doświadczenia czy wspomnienia – dla nas wyjątkowe, unikatowe, bo nasze własne. Taka interpretacja jest bliska społecznościom internetowym, gdzie liderem jest ten, kto dostarczy więcej zaskakujących informacji. Koncept czegoś fascynującego.
Konsument: generacja Y (18-25 lat), max. 45 lat plus grupy niszowe w każdym wieku
Zasięg: globalny, zwłaszcza na Zachodzie i wschodzących rynkach
Czas: początek 2011 roku, w internecie już obecny
Przyczyny: coraz szybszy przepływ informacji
Inspiracje: plemienne, np. róg i koral w naszyjniku z diamentów czy drewno i złoto w diamentowym pavé. Ozdoby zarówno transparentne i nieprzejrzyste, przypominające bańki mydlane: błyszczące, cukierkowe, barwne. W interpretacji Brazylijczyków widoczny jest nurt Hipernatura: zastosowanie kamieni kolorowych plus silne inspiracje naturą.
VINTAGE ETERNAL
Słowo „vintage” w modzie jest używane dla określenia czegoś, co jest stare. Jednak – zwłaszcza w modzie – zmiany zachodzą tak szybko, że dobrym pomysłem jest sięgnięcie po naprawdę stare rzeczy i podjęcie próby ich zreinterpretowania. Także dlatego, że odbiorcy potrzebują poczucia bezpieczeństwa i odczuwają pragnienie powrotu do tego, co już znają. Dlatego analizując minione trendy, warto interpretować na nowo to, co jest nam nieobce. Nawet jeśli ten trend nie będzie szukał korzeni w dalekiej przeszłości, czerpiąc głównie z lat 90. i pierwszych lat naszego dziesięciolecia.
Konsument: pokolenie Y i X (do 55 lat)
Zasięg: Europa, Japonia, USA
Przyczyny: nowego pokolenia, które wyrosło przed komputerem, jest zafascynowane kulturą Vintage. Takie klasyki jak kostka Rubika czy klocki Lego to już przeszłość, wręcz antyk. Modne stają się stare okulary, telefony czy pierwsze iPod’y.
Interpretacje: zestawienie różnych elementów w całe kompozycje, które można powielać. Inspirację takimi przedmiotami jak klocki Lego mogą być ciekaym pomysłem na biżuterię. Także styl Michaela Jacksona: połączenie złota i ćwieków. Właściwie wszystkie chwyty w dziedzinie projektowania są dozwolone, co stwarza ogromne pole do popisu dla kreatywnych głów.
SYNCHRONIZM
Kolejny trend bazuje na synchromizmie – nurcie w sztuce zapoczątkowanym w 1912 roku przez Stantona McDonalda-Wright’a oraz Morgana Russela. W pojęciu TJF jest on idealnym polem do eksperymentów z elementami pochodzącymi z różnych dziedzin: sztuki, kultury, projektowania. Nieodzownym jego czynnikiem jest zaś wolność, którą każdy powinien czuć, by wyrażać siebie.
Konsument: pokolenie Y – najmłodsze, poszukujące własnego/nowego stylu
Zasięg: głównie w dużych miastach na całym świecie i w społeczeństwach bogatych oraz społecznościach internetowych
Czas: niebawem
Przyczyny: następne pokolenie chce się czuć dobrze – i nie jest to takie oczywiste.
Interpretacje: Graficzne, wielowarstwowe formy, powtarzające się geometryczne wzory, iluzyjne wizje.
Więcej informacji:
TJF Group