Bursztynowy tir nadal jeździ po Europie, promując bursztyn i Pomorskie

Tegoroczne Forum Miast Szlaku Bursztynowego miało na celu podsumowanie dotychczasowych działań podejmowanych na Bursztynowym Szlaku. Bezspornie najlepiej w tej dziedzinie wypada Gdańsk – Światowa Stolica Bursztynu, gdzie realizowanych projektów jest najwięcej. Pozytywnie wyróżniają się Kalisz i Pruszcz Gdański.

Najważniejszym celem tych wszystkich projektów jest promocja miast i regionów poprzez różnorodne nawiązania do bursztynu. „Problem jednak w tym, że bursztyn postrzegany jest przez pryzmat biżuterii dla starszych pań sprzedawanej na nadmorskich straganach – i z tym silnie zakorzenionym stereotypem musimy walczyć” – powiedziała Krystyna Hartenberger-Pater, zastępca dyrektora biura Pomorskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej. Dlatego właśnie PROT skupia się przede wszystkim na odświeżaniu wizerunku tego kamienia, m.in. poprzez rebranding, współpracę z branżą bursztynniczą, hotelarską i gastronomiczną, by ten wizerunek był spójny, a tym samym szybciej i łatwiej trafiał do świadomości odbiorcy. „Współpraca z branżą to niestety najtrudniejszy element naszej pracy. Trudno tu o kompromis i współpracę pod jednym wspólnym szyldem ‘Pomorskiego Szlaku Bursztynowego’” – podsumowała Krystyna Hartenberger-Pater. Obecnie największy nacisk kładziony jest na dotarcie do klienta zagranicznego (z badań wynika, że jest on bardziej zainteresowany niż polski marką bursztynu bałtyckiego) oraz klienta biznesowego (który chętniej wraca w poznane miejsca z rodziną). To właśnie do nich PROT chce trafić m.in. poprzez kształtowanie przestrzeni turystycznej na Bursztynowej Autostradzie – dotychczas udało się wprowadzić jedną wspólną nazwę dla całego odcinka autostrady A1, przy której stanęło 5 pylonów znakujących Pomorski Szlak Bursztynowy. Po europejskich autostradach od lipca 2010 r. jeździ tir, którego naczepę zmieniono w nośnik reklamowy i wykorzystano do promocji regionu pomorskiego jako bursztynowej destynacji  turystycznej. „Nie zapominamy także o mieszkańcach, do których kierujemy wiele naszych akcji promocyjnych” – powiedziała zastępca dyrektora biura PROT. Wymieniła tutaj m.in. kampanię społeczną, w ramach której latem 2010 r. w kolejce SKM w Trójmieście rozwieszono 200 plakatów promujących bursztyn.

W Gdańsku także Urząd Promocji Miasta podejmuje liczne działania w ramach realizacji projektu „Gdańsk – Światową Stolicą Bursztynu”. Są to m.in. powołanie Forum Miast Szlaku Bursztynowego (4 edycje od 2009 r.) i Światowej Rady Bursztynu (od 2006 r.), Ambasadora Bursztynu (od 2007 r.), publikacje „Trend Book” (2011+ i 2012+) i „Polki na Bursztynowym Szlaku”, wystawa „Gdańsk – Światową Stolicą Bursztynu” (podróżuje po Polsce i Europie od 2009 r.), wizyty studyjne zagranicznych dziennikarzy, wsparcie finansowe Gali Mody i Bursztynu Amberif oraz współpraca z Ukrainą w zakresie legalizacji wydobycia i eksportu surowca bursztynowego. Jednym z działań wymienionych przez koordynatora ds. bursztynu Roberta Pytlosa było także udostępnienie terenów miejskich pod rozpoznanie i wydobycie bursztynu – od momentu ogłoszenia tej decyzji w 2007 r. odbył się tylko jeden przetarg, kolejne są niezmiennie w fazie planowania.

Przedstawiciel Muzeum Okręgowego Ziemi Kaliskiej Lechosław Ochocki dokonał podsumowania międzynarodowego projektu „Wyprawa po bursztyn” realizowanego w latach 2009-2011 we współpracy z innymi miastami położonymi na bursztynowym szlaku, m.in. Ptuj, Sopron, Adria i Martin. Główne działania projektu to przejazd zrekonstruowanego wozu kupców rzymskich oraz osnute wokół tematyki szlaku widowiska historyczne organizowane przez partnerów projektu. Zostały one utrwalone w filmie „Bursztynowym szlakiem”. „To pierwszy zrealizowany polski film na temat szlaku bursztynowego o charakterze popularno-naukowym” – podsumował Lechosław Ochocki.

„Kolejne spotkane planujemy zorganizować na forum międzynarodowym, dlatego zależało nam na tym, by to było poświęcone podsumowaniu dotychczasowych projektów w skali krajowej” – powiedział Robert Pytlos, koordynator ds. bursztynu prezydenta Gdańska.