Koordynator Prezydenta Miasta Gdańska ds. bursztynu został zaproszony przez władze związku do przedstawienia w Krynicy Morskiej prezentacji na temat wykorzystania bursztynu w działalności miast i gmin morskich.
Bursztyn jako źródło dochodu…
– Chcę Państwu opowiedzieć, jak rmożna zarobić na bursztynie, a potem przychody z tego tytułu wydać na promocję miasta lub gminy poprzez bursztyn. Jesteśmy gotowi do udostępnienia doświadczeń Gdańska w tym zakresie – rozpoczął swoją prezentację Robert Pytlos. Następnie przedstawił ogólne warunki udostępniania gruntów gminnych pod rozpoznanie złóż bursztynu i sprawozdanie z realizacji zarządzenia Prezydenta Miasta Gdańska w tej sprawie. W ciągu niespełna roku do kasy miasta wpłynęło ponad 250 tysięcy złotych z tytułu dzierżawy działek bursztynonośnych na gdańskich Stogach i Przeróbce a na rynek oraz do zbiorów Muzeum Bursztynu trafił wyjątkowej urody surowiec. Jednak aspekt materialny to nie wszystko: realizacja zarządzenia pokazała, że możliwa jest dobra współpraca pomiędzy bursztynnikami, urzędnikami, policją i strażą graniczną, prezentacje legalnego rozpoznania złóż bursztynu mogą być kolejną atrakcją turystyczną miasta i znakomitym środkiem promocji Światowej Stolicy Bursztynu.
...i środek promocji
Działania promocyjne muszą wzmacniać pozytywny wizerunek miasta/gminy i przekładać się na obrót gospodarczy związany z bursztynem. Branża bursztynnicza to przede wszystkim małe i średnie firmy, dlatego miasto/gmina musi być inicjatorem działań a nawet liderem w trakcie ich realizacji. Wśród sposobów wykorzystania bursztynu do promocji miasta Gdańska zostały wymienione m.in. powołanie i finansowanie działalności Muzeum Bursztynu oraz Światowej Rady Bursztynu, doroczna Nagroda Prezydenta Gdańska (10 000 złotych) w konkursie wzorniczym Amberif Design Award (Elektronos) podczas największych na świecie targów bursztynu Amberif, nominacja Lidii Popiel na Ambasadora Bursztynu, wspieranie inicjatywy klastrowej „Gdańska Delta Bursztynu” oraz działań na rzecz utworzenia w Gdańsku Centrum Certyfikacji Bursztynu. Duża waga przywiązywana jest także do wsparcia działań edukacyjnych, takich jak lekcje o bursztynie i konkurs „Szkoła na bursztynowym szlaku”. Ponadto prezydent Gdańska objął patronatem i wsparł finansowo wystawę i katalog wydany przez Galerię Sztuki w Legnicy, doroczne seminarium geologiczne na Wyspie Sobieszewskiej, prezentacje popularyzujące bursztyn w ramach Forum Organizacji Pozarządowych w Warszawie, grę terenową „Gdańsk – Światową Stolicą Bursztynu” oraz bursztynowy casting do wystawy fotograficznej „W barwach bursztynu – w barwach natury”.
Na koniec przedstawiciel gdańskiego urzędu zachęcił delegatów do zakupu prezentów dyplomatycznych z bursztynem oraz fundowania bursztynowych nagród. – Niemal każdy ważny gość odwiedzający Gdańsk otrzymuje od władz unikatowy kawałek bursztynu ze srebrnym herbem miasta oraz w zależności od płci – spinki z bursztynem lub bursztynowe brosze wykonane w renomowanych gdańskich pracowniach. To stało się u nas normą – podsumował Robert Pytlos.
Zintegrowanie bursztynowych działań
Delegaci z zainteresowaniem przyjęli bursztynową prezentację i postanowili utworzyć komisję problemową ds. turystyki, która zajmie się m.in. wykorzystaniem bursztynu do promocji miast i gmin morskich. Niektórzy członkowie już to robią poprzez organizację Mistrzostw Świata w Poławianiu Bursztynu (Stegna) lub konkursów piękności o tytuł bursztynowej miss (Krynica Morska). – Musimy jednak zintegrować te działania i nadać im wyższą rangę, wykorzystując doświadczenie i wsparcie Gdańska w tej dziedzinie. Pierwszym krokiem będzie wspólna organizacja I Forum Miast Szlaku Bursztynowego w I kwartale 2009, jeszcze przed rozpoczęciem się letniego sezonu turystycznego – podsumował dyskusję Andrzej Bojanowski, prezes zarządu ZMiGM. Wśród najważniejszych postanowień walnego zebrania znalazła się także rezolucja wyrażająca stanowisko związku w sprawie budowy Gazociągu Północnego, dotycząca zintensyfikowania działań na forum organizacji międzynarodowych i krajowych na rzecz zwiększenia świadomości zagrożeń związanych z tą inwestycją. Związek Miast i Gmin Morskich zrzesza 28 samorządów nadmorskich, m.in. Gdańsk, Gdynię, Sopot, Szczecin, Jastarnię, Elbląg, Rewal, Sztutowo i Krynicę Morską. Przyjętą i uszanowaną przez gminy stowarzyszone zasadą jest apolityczność związku, którego celem jest wspólne dążenie do gospodarczego i kulturowego rozwoju regionu nadmorskiego Polski i gmin wchodzących w jego skład.
Zdjęcie: Wręczanie prezentów dyplomatycznych z bursztynem w Gdańsku "to norma" – prezydent Adamowicz przekazuje bursztynową bransoletę wykonaną w pracowni Ambermoda Rodowi Stewartowi. Fot. Materiały prasowe UM Gdańsk/Agencja Fotograficzna Kosycarz Foto Pres KFP