Rada Konsultantów Targów Amberif na spotkaniu w dniu 10 maja br. zdecydowała, że następna edycja Międzynarodowych Targów Bursztynu, Biżuterii i Kamieni Jubilerskich Amberif będzie trwała 5 dni.

10 maja br. z inicjatywy Międzynarodowych Targów Gdańskich, organizatora targów Amberif, odbyło się spotkanie konsultantów targów, w którym uczestniczyli także przedstawiciele współpracujących organizacji bursztynniczych.  Dyskutowane były ważne dla przyszłości i kształtu imprezy zagadnienia, dotyczące w istotnym stopniu całego środowiska bursztynniczego i jubilerskiego.
Najważniejsze tematy to:
- czas trwania kolejnej edycji:
Rada Konsultantów zdecydowała, że targi Amberif w 2008 roku będą trwały – podobnie jak w tym roku – 5 dni. Wprawdzie z ankiety wynika, że wystawcy w zdecydowanej większości opowiedzieli się za skróceniem imprezy do 4 dni, ale jednocześnie wiadomo, że dla wielu z nich były to najlepsze targi. Oczywiście trudno oszacować, na ile przyczyniło się do tego wydłużenie targów o jeden dzień, ale konsultanci uznali, że warto przedłużyć ten „eksperyment” o kolejny rok. Decydujące okazały się w tej kwestii głosy kupców, którzy podkreślali komfort kontraktacji i zakupów oraz możliwość nawiązania kontaktów handlowych z nowymi firmami w czasie pięciodniowej imprezy. Ankietowani opowiedzieli się także za przesunięciem targów o jeden dzień, tak aby kończyły się w sobotę – wniosek ten został poparty przez komisję. Kolejne targi Amberif odbędą się w dniach 11-15 marca 2008.
- nowa hala:
Nowa hala o powierzchni 3.300 m2 brutto ma być oddana do użytku 8. września 2007 roku i jako pierwsze odbędą się tam w październiku targi kolejowe Trako. Organizator ma świadomość, że w niedalekiej – acz niestety bliżej nieokreślonej przyszłości – Międzynarodowe Targi Gdańskie będą zmieniać lokalizację, dlatego właśnie wiele rozwiązań jest tymczasowych. I tak hala będzie miała konstrukcję skręcaną, media będą doprowadzone górą, wszystkie hale będą połączone ze sobą jedynie namiotowymi korytarzami. Z tego powodu palący problem parkingowy również nie zostanie rozwiązany ostatecznie; co więcej, nowa hala zajmie część dotychczasowych terenów parkingowych, dlatego organizator przysposobi do tego celu należącą do miasta działkę w sąsiedztwie Terenów Targowych i w razie potrzeby zadba o inne prowizoryczne rozwiązania. Aby w tych utrudnionych warunkach usprawnić rozładunek i załadunek przed rozpoczęciem i po zakończeniu targów, czas parkowania będzie ograniczony, a przy wjeździe będzie pobierana kaucja.
Zaproponowano także wstępne rozmieszczenie wystawców w halach w czasie następnej edycji targów Amberif. I tak w nowej hali (numer 3) zlokalizowane zostaną firmy jubilerskie i bursztynnicze, w hali 5 (Bursztynowej) nic się nie zmieni, tzn. pozostaną firmy bursztynnicze i Galeria Projektantów, natomiast w hali 4 (Złota) wystawcy z sektora maszynowego i narzędziowego oraz częściowo jubilerskiego. Jednak ostateczna decyzja w tej sprawie zostanie podjęta po wybudowaniu obiektu.
- sprawozdanie z prac Komisji Wspólnej ds. Kontroli Bursztynu:
Wiesław Gierłowski zdał relację z prac komisji, podkreślając, że dzięki wprowadzeniu odpowiednich obostrzeń w regulaminie targów prawie całkowicie udało się wyeliminować kopal (od 2005 roku wprowadzono zakaz wystawiania kopalu i wyrobów z niego wykonanych) oraz namiastki bursztynu (patrz: Jasne zasady Amberifu). Rada Konsultantów przychyliła się do wniosku Komisji ds. Kontroli Bursztynu i podjęła decyzję o wykluczeniu – początkowo na rok, ale z możliwością przedłużenia tego okresu, jeśli firmy nadal nie będą przestrzegać regulaminu – dwóch wystawców tegorocznego Amberifu, na których stoisku znaleziono kopal oraz wyroby z bursztynu prasowanego oferowane jako naturalny.
Wiesław Gierłowski zaakcentował również problem nadmiernego udziału spoiw syntetycznych w kamieniach jubilerskich i gotowych wyrobach, które nazbyt często są używane do wypełniania luk między poszczególnymi elementami bursztynowymi. Zagadnieniem tym ma się zająć Międzynarodowe Stowarzyszenie Bursztynników.
Ponadto dyskutowano również na temat ochrony imprezy w świetle incydentu z kradzieżą diamentów, ograniczenia dostępu publiczności w dni zarezerwowane dla fachowców oraz niedociągnięć organizacyjnych.