Narodziła się nowa jakość targów – tak w największym skrócie można podsumować wrażenia wielu wystawców i odwiedzających targi JUBINALE’08.
Organizator targów, Polska Biżuteria, podał właśnie do publicznej wiadomości dane liczbowe podsumowujące imprezę. Wynika z nich, że swą ofertę prezentowało w Krakowie 119 wystawców – głównie z Polski, ale także z Litwy, Niemiec, Czech, Węgier, Grecji, Belgii i USA. Przez trzy dni (13-15 czerwca) odwiedziło ją 1.679 osób, w tym większość, bo 1.253 osób, to branżowi kupcy i goście. Udział kupców zagranicznych stanowił 20% (219 osób), a wśród nich znaleźli się głównie Czesi, Słowacy i Niemcy, jak również Węgrzy, Anglicy, Litwini, Włosi, Austriacy, Rosjanie i Hindusi.
Przez pierwsze 2 dni targów, przeznaczone wyłącznie dla branży jubilerskiej, JUBINALE’08 odwiedziło 942 kupców, natomiast w dniu otwartym dla publiczności 311 branżowych gości. Jak wynika z informacji organizatora, impreza cieszyła się największym zainteresowaniem wśród przedstawicieli branży z południowej Polski, choć nie brakowało głosów, że było ono mniejsze od oczekiwanego.
Generalnie targi JUBINALE’08 większość wystawców uważa za udane, choć w wypowiedziach podkreślają, że to pierwsza edycja, więc oceny są bardziej pobłażliwe. Za największy minus targów należy uznać zbyt małą liczbę odwiedzających z branży, choć z racji „premiery” imprezy oraz odczuwalnego kryzysu w branży jubilerskiej nie jest to argument dyskwalifikujący. Zarówno wystawcy, jak i odwiedzający wysoko ocenili poziom organizacji i obsługi technicznej (nie unikano porównań z dotychczasowymi imprezami o tematyce jubilerskiej), dobrze przeprowadzoną (choć nieco późno rozpoczętą) kampanię reklamową, sprawną ochronę oraz dobrą atmosferę panującą na targach. Jednak oprócz powyższych czynników na decyzje wielu firm dotyczące prezentacji oferty na drugiej edycji JUBINALE na pewno pozytywnie wpłyną: profesjonalnie zorganizowane pokazy mody w hali, doskonały pod względem graficznym i bardzo czytelny katalog targowy oraz niezatarte wspomnienia z wyjątkowego wieczoru wystawców.
Oferta bursztynowa
Oferta wystawców stanowiła przekrój branży i obejmowała biżuterię złotą i srebrną, kamienie szlachetne i jubilerskie, zegarki, opakowania oraz narzędzia i maszyny. Prawie połowę wystawców stanowili producenci biżuterii bursztynowej, którzy spodziewali się znaleźć w Krakowie nowych klientów nie tylko z południa Polski, ale także krajów sąsiadujących, mając nadzieję na złagodzenie skutków już dotkliwego dla wielu pogorszenia koniunktury. Podobnie jak na odbywającym się trzy miesiące wcześniej Amberifie, tak i tutaj nie było widocznej poprawy wzornictwa ani jakości oferowanych wyrobów.
Bursztynowa biżuteria była także silnie reprezentowana podczas pokazów mody, które zostały przygotowane przez Grupę Kreatywną OnoMono i odbywały się dwa razy dziennie przez pierwsze dwa dni imprezy oraz podczas niedzielnego "mega show". Ich celem była prezentacja trendów na lato; generalnie JUBINALE to z założenia letnie targi trendów, choć zważywszy na fakt, że latem branża przygotowuje się już do okresu przedświątecznego, czerwiec zdaje się to być zbyt późnym terminem. Wśród 12 firm jubilerskich biorących udział w pokazie znalazły się: Amber Mix, Silvam, Amber Globe, Art7, Balt, Enzo, VNS Venus. Warto podkreślić, że zarówno pokazane na wybiegu stroje, jak i biżuteria były „użytkowe” i znaczna część audytorium niewątpliwie znalazła wiele inspiracji. I choć pokazane kolekcje ozdób nie zawsze współgrały z najnowszymi trendami, to i tak niewątpliwie udało się przekonać wiele pań, że bursztynowa biżuteria może być atrakcyjna.
Seminaria i wystawy
W programie ramowym targów JUBINALE’08, na który oprócz pokazów biżuterii i mody składały się także wystawy przygotowane przez Galerię Sztuki w Legnicy (były to „Srebrne Szkoły” oraz „Debiuty” pokazywane w ramach odbywającego się w maju Legnickiego Festiwalu Srebra) nie zabrakło także tematyki bursztynowej. Na swoim stoisku firma Wikwol prezentowała prace artystów-bursztynników zrzeszonych w spółce Carskosielska Pracownia Bursztynowa w Puszkinie koło Petersburga, którą po raz pierwszy w Polsce można było oglądać podczas ubiegłorocznej edycji targów Ambermart (Pisaliśmy o tym: Wystawa dzieł z Carskosielskiej Pracowni Bursztynowej)
Z myślą o producentach, ale także i odwiedzających, zostało przygotowane seminarium zatytułowane „Biżuteria z bursztynem – oryginał czy imitacja, czyli jak odpowiadać na kłopotliwe pytania klientów”, które wygłosiła dr Elżbieta Sontag z Muzeum Inkluzji w Bursztynie.
JUBINALE’09
Pierwsza edycja targów JUBINALE, choć daleka od sukcesu, wyznaczyła pewne nowe standardy. Udało się to w dużej mierze także dlatego, że organizator wziął sobie do serca opinie, uwagi oraz życzenia potencjalnych wystawców i udało mu się uniknąć często popełnianych błędów i niedociągnięć. Otrzymał on również bardzo wysoki kredyt zaufania od wystawców, którzy dość licznie wzięli udział w pierwszej edycji imprezy. Czy wystarczy go na kolejny rok? Zobaczymy w terminie 5-7 czerwca 2009 r. – wtedy odbędzie się druga edycja targów JUBINALE.
Więcej informacji:
JUBINALE
Zdjęcia: Stoisko firmy New Amber Collection (na górze). Biżuteria firmy Balt w kombinacji ze strojami Anety Rapacz (w środku) i Art7 ze strojami Kamili Majcher (na dole). Fot. organizator