Kacper Schiffers - inspiracje naturą w biżuterii

O tym, w jak dużym stopniu trendy kształtują świadomość i potrzeby konsumentów, nie trzeba nikogo przekonywać. Warto więc wiedzieć, jakie tendencje będą obowiązywały w modzie w dłuższej perspektywie.

Pod pojęciem makrotrendy rozumiemy długoterminowe tendencje w modzie, które mogą się utrzymywać przez kilka a nawet kilkanaście lat. Zazwyczaj rozpoczynają swój żywot w segmentach niszowych, są początkowo widoczne w sztuce i subkulturach, a z biegiem czasu rozwijają się w silne trendy globalne. Mają wpływ na rozwój najróżniejszych dziedzin życia, kształtując nasze postrzeganie świata, nasze wartości, a nawet nasze myślenie. Mogą wpływać w sposób decydujący na podaż i popyt określonych produktów czy usług, ale także polityczną i gospodarczą pozycję całych branż, organizacji i krajów. Różne, czasem nawet przeciwstawne trendy wpływają na siebie wzajemnie i w różnych regionach świata i w różnych społecznych środowiskach oddziałują w inny sposób.

SUBTELNY LUKSUS

Luksus jest synonimem wartości i ekskluzywności, ale jednocześnie nabiera charakteru ponadczasowego, jest stonowany i nierzucający się oczy. Może być drogi, ale obecnie musi dłużej służyć – w przeciwieństwie do glamour, który przede wszystkim rzuca się w oczy, a jakość jest sprawą drugorzędną. Ekskluzywność produktu nie jest definiowana wyłącznie poprzez szlachetne materiały, ale tworzy ją w znacznym stopniu unikatowość wynikająca z faktu powstania w małym, regionalnym zakładzie. To kierunek, w którym próbują iść nawet międzynarodowe koncerny. I tak np. Hermes produkuje w Chinach ekskluzywne torebki damskie, które są przeznaczone wyłącznie na ten rynek i mają przez to specyficzny kultowy charakter.

INSPIRACJE NATURĄ

Jednym z najsilniejszych makrotrendów i niewyczerpanym źródłem inspiracji jest z pewnością natura – do niej jest niezmiennie bardzo dużo odniesień. Jedną z przyczyn tak dużej roli tego trendu jest możliwe wyczerpanie określonych surowców naturalnych, ale także narodziny nowego rodzaju duchowości, polegającego na poszukiwaniu jedności z naturą.

NOWA DUCHOWOŚĆ

Ten nowy rodzaj duchowości przejawia się w rzeczach codziennych i nie jest bynajmniej pełna dogmatów, podniosłą nauką o uzdrowieniu duszy, tylko żyjącym spirytualizmem. Zmiana symboli wiary prowadzi do zmiany wartości w społeczeństwie, przynosząc także potrzebę bliskości z naturą, nacisk na aspekt trwałości i odpowiedzialności w skali globalnej. W życiu codziennym przejawia się ona pod postacią integracji równolegle istniejących światów wartości, czego efektem jest większa uwaga skupiana na sobie samym i bliskich, jak również na otoczeniu i naturze.

POWRÓT DO KORZENI

Think global, act local – brzmi jedno z najważniejszych haseł przyszłości. W centrum uwagi i pożądania nie stoi już to, co międzynarodowe i globalne, tylko to, co lokalne: regionalne skarby, zwyczaje oraz tradycyjne rękodzielnictwo. Liczy się trwałość i długa żywotność, a nie chwilowe zauroczenie. Autentyczność, wiarygodność, naturalność dóbr konsumpcyjnych i marek coraz bardziej zyskuje na znaczeniu. Nic więc dziwnego, że również w średnim przedziale cenowym światowe koncerny przywracają lokalną wytwórczość, zaprzestając powoli produkcji na Dalekim Wschodzie towarów przeznaczonych na europejski rynek. Zapotrzebowanie na wysokiej jakości produkty, będące jednocześnie w zasięgu finansowym nabywców, jest już bardzo duże.

RĘKODZIEŁO

Zapotrzebowanie na lokalną wytwórczość przybrało rozmiary boomu na wysokiej jakości rękodzieło. Dotyczy to wszystkich dziedzin życia: mody, architektury, wyposażenia wnętrz, ale także uwidacznia się w sektorze produktów luksusowych, jak również w przypadku przedmiotów dnia codziennego i oczywiście w biżuterii. Jest jednocześnie odejściem od społeczeństwa „wyrzucaczy“, którego zainteresowanie przesunęło się na produkty droższe, ale dające się naprawić – również dlatego, by chronić zasoby naturalne. Z tą postawą wiąże się także poszukiwanie i koncentracja na esencji działania, tj. technika już nie dla samej techniki, teraz sprawdzana jest sensowność każdej funkcji.

INDYWIDUALIZM

Marki i produkty markowe tracą swoją wiodącą rolę narzędzi do definiowania siebie i są zastępowane poprzez zupełnie inne parametry, pozwalające na przyporządkowanie społeczne, towarzyskie czy ideologiczne. Wprawdzie marki nadal będą miały ogromne znaczenie, jednak największy nacisk już jest kładziony na indywidualizm. Zamiast ślepo naśladować trendy mody, lepiej wykreować swój własny, niepowtarzalny styl – który będzie się oczywiście zmieniał w zależności od potrzeb. Jednego dnia dominuje punk, innego glamour. Warto wiedzieć, że prawdziwy punk nie jest definiowany w modzie poprzez kurtkę, ale samego człowieka i jego nastawienia do życia. Trendy nie są już narzuconymi dogmatami – stały się relatywne i trzeba je widzieć w kontekście społecznym.

Irmie Schüch-Schamburek jest właścicielką agencji Trendvision zajmującej się badaniem trendów, konsultantką, dziennikarką i autorką książek na temat mody i stylu. Jej raport o trendach  został wygłoszony podczas  tegorocznych targów inhorgenta w Monachium.