Jeśli komuś wydaje się, że w bursztynie widział już wszystko, to głęboko się myli. Niemiecka artystka Miriam Arentz zadbała o efekt zaskoczenia, sięgając po tradycyjną technikę giloszowania, uzyskując spektakularny efekt.

Technika giloszowania polegająca na mechanicznym grawerowaniu bardzo precyzyjnego, skomplikowanego i powtarzalnego wzoru, nie jest przeznaczona do stosowania na powierzchni bursztynu – materiał czasami pęka, a linie grawerunku stają się trochę nierówne. To jednak nie przeszkadza, ponieważ w ten sposób udało mi się wydobyć miękkość bursztynu oraz jego naturalność – podsumowała Miriam Arentz.


Giloszowanie i emalia to dwie techniki, którym artystka poświęca wiele uwagi również w swoich pracach. Skąd pomysł, by przenieść je do prac z bursztynem? Przede wszystkim po to, by stworzyć osobistą wersję biżuterii z bursztynem, ale także sprawić, że odbiorcy uważniej przyjrzą się jego pięknu. Gilosz znajduje w jej pracach zastosowanie w sposób minimalistyczny – autorka ograniczyła się do linii, rezygnując z charakterystycznych dla tej techniki fal czy innych wzorów dających wrażenie trójwymiarowości powierzchni. Te linie subtelnie podkreślają niejednorodną strukturę bursztynu, ożywiając obrazy naturalnych wzorów. Wrażenie to w sposób kontrastowy – także ze względu na zgeometryzowane kształty – pogłębiają wyraziste barwy emaliowanych i giloszowanych powierzchni srebra, w którym osadzony został bursztyn.


W formach przypominających puzzle połączyłam bursztyn i emaliowane srebro, zderzając przeszłość z teraźniejszością i budując między nimi dialog. Praca z kolorem pozwoliła wydobyć piękno żółtych odcieni bursztynu i podkreślić piękno każdego kawałka w indywidualny sposób. Lubię łączyć różne materiały i kreować w ten sposób nowe byty – rozpoznawalne w swojej prostocie archetypy rzeczy, niezależnie od czasów, w których powstały.



Miriam Arentz – niemiecka artystka zajmująca się biżuterią. Po studiach kulturoznawczych w Berlinie w 2005 roku ukończyła projektowanie na Uniwersytecie Nauk Stosowanych i Sztuki (HAWK) w Hildesheim, ucząc się m.in. u profesora Georga Doblera. Brała udział w kilku wystawach zbiorowych, konkursach i imprezach wystawienniczych w całej Europie. Od 2018 roku uczestniczy w projekcie Schmuck verbindet w Muzeum Techniki w Berlinie, gdzie uczy studentów i artystów jubilerów dawnych technik wytwarzania, m.in. takich jak gilosz czy emalia. Po bursztyn sięgnęla po raz pierwszy – pół kilograma surowca bursztynowego oraz możliwość prezentacji stworzonej z niego kolekcji w Galerii MSB to Nagroda Bursztynowa przyznana przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Bursztynników w Międzynarodowym Konkursie Sztuki Złotniczej „Dotyk” w ramach Legnickiego Festiwalu SREBRO w 2022 roku.


Ślady czasu – wystawa biżuterii z bursztynem autorstwa Miriam Arentz

Galeria Międzynarodowego Stowarzyszenia Bursztynników w Gdańsku
18.08 – 17.11.2023
Kuratorka: Małgorzata Siudak

Wystawie będą towarzyszyły zdjęcia biżuterii wykonane przez Kingę Gełdon-Czech