34. Międzynarodowe Targi Wyrobów Zegarmistrzowskich, Biżuterii, Kamieni Szlachetnych, Pereł i Wyrobów ze Srebra oraz Technologii inhorgenta europe w Monachium można zaliczyć do udanych: zarejestrowano ponad 30.000 odwiedzających z branży (+6% w stosunku do roku poprzedniego), w tym ponad 10.000 przybyło z zagranicy (+10%).

Uczestnicy imprezy – zarówno wystawcy, jak i odwiedzający – podkreślają dobrą atmosferę, bogactwo oferty i jej przejrzysty podział, jak również międzynarodowy charakter targów. inhorgenta europe to największa impreza dla branży zegarmistrzowsko-jubilerskiej w Unii Europejskiej i druga po Baselworld w Europie. Zważywszy na znaczny wzrost liczby wystawców i odwiedzających z zagranicy, rośnie jej ranga jako imprezy międzynarodowej. W tym roku 1.183 (2006: 1.138) wystawców z 44 krajów (2006: 43 kraje) na powierzchni 64.500 m2 prezentowało aktualne trendy i kolekcje, nowe marki i technologie, jak również przyszłościowe koncepcje marketingowe przeznaczone dla marek jubilersko-zegarmistrzowskich. Pozytywna atmosfera i optymistyczne nastawienie niemieckich wystawców i kupców udzieliło się szerszemu ogółowi. Wystawcy z różnych krajów podkreślali większą niż w latach ubiegłych gotowość do kontraktacji oraz widoczny wzrost zainteresowania imprezą ze strony zagranicznych kupców.

Niemiecki rynek zegarków i biżuterii
Niewątpliwie na te dobre wyniki wpływ miały także optymistyczne nastroje panujące w niemieckiej branży, będące efektem zaskakująco dobrej sprzedaży w okresie świątecznym, co pozwala jej przedstawicielom mieć nadzieję na znaczną poprawę także w roku 2007. Zaskakująco dużym wzrostem zakończył się ubiegły rok dla sektora luksusowego. Długoterminowe badania przeprowadzone przez BBE wykazały, że sektor luksusowy nigdy jeszcze nie stanowił 14 do prawie 20% obrotów niemieckiego handlu detalicznego. Wzrasta także aktywność konsumentów niemieckich, szczególnie w najwyższym segmencie cenowym, ale widoczna jest ona także w średnim segmencie.
Warto dodać, że z rocznymi obrotami w wysokości 7 miliardów euro Niemcy są po Francji i Włoszech trzecim co do wielkości rynkiem w Europie.
Jeszcze lepsze wyniki – w porównaniu do nienajlepszego roku 2006 – odnotowali niemieccy eksporterzy. Na podstawie danych statystycznych oraz szacunków organizacji BV Uhren + Schmuck (Niemieckie Stowarzyszenie Zegarki + Biżuteria) i ocenia się, że eksport biżuterii osiągnął wartość 804 mln euro (2005: 694 mln euro), a zegarków prawie 1 mld euro (2005: 850 mln euro). Około 60% biżuterii oraz 65% zegarków made in Germany trafia głównie do rąk odbiorców w innych krajach unijnych, ale widoczny jest wzrost zainteresowania niemieckimi wyrobami także w Ameryce Północnej i w Azji.
Początek bieżącego roku nie potwierdził proroctw analityków rynkowych, którzy obawiali się spadku nastrojów konsumenckich w wyniku wprowadzenia od 1. stycznia br. 19-procentowej stawki VAT od towarów i usług. Ważnymi pozytywnymi czynnikami wpływającymi na wzrost nastrojów optymistycznych są także spadek bezrobocia w Niemczech, dalszy wzrost liczby umów o pracę objętych obowiązkiem ubezpieczenia społecznego oraz spodziewany wzrost wynagrodzeń.

Dobry styl zawsze w modzie

Zgodnie z silnie zaznaczającym się trendem na luksusowe ozdoby na targach inhorgenta nie mogło zabraknąć bogatej i interesującej oferty biżuterii i zegarków w najwyższym segmencie cenowym. Charakteryzowały się one znacznymi gabarytami oraz zastosowaniem szlachetnych materiałów – złota i platyny – w połączeniu ze szlachetnymi kamieniami – w tym diamentami i perłami. Kamienie szlachetne oferowane były w biżuterii w pełnej palecie ożywczych, nierzadko kontrastujących ze sobą barw, jednak zdecydowanym faworytem w tym roku będzie czerwień, występująca zazwyczaj w towarzystwie niemniej modnych kolorów czarnego i białego. Inne wyróżniające się trendy to: romantyczne, wręcz baśniowe inspiracje, ażury, wpływy orientalne, kontrastowe połączenia bieli i czerni oraz srebra i złota, jak również powrót różowego złota.

Bursztyn w Monachium
Na stronie internetowej targów inhorgenta europe w kategorii bursztyn znajduje się 14 firm, a w kategorii biżuteria bursztynowa – 24. Najliczniejsze grupy wystawców w tym sektorze tworzyli producenci z Polski (13) i Litwy (8). Swoje propozycje przedstawili także wytwórcy z Niemiec, Włoch i Szwajcarii. Zdecydowana większość z nich oferowała bursztyn bałtycki naturalny i poprawiany, ale można było napotkać także na wyroby z bursztynu dominikańskiego czy sycylijskiego. Rosnącym zainteresowaniem odbiorców na targach inhorgenta europe cieszą się wyroby charakteryzujące się nowoczesnym wzornictwem i perfekcją wykonania.
W ofercie wystawców tradycyjnie dominował bursztyn łączony ze srebrem, choć nie zabrakło łamiących tę konwencję zestawień ze skórą, sznurem konopnym czy rzemieniem, oraz szalenie modnych obecnie połączeń z kamieniami kolorowymi, np. turkusem, koralem, onyksem, turmalinem etc. Na znaczeniu zyskują ozdoby stworzone przy minimalnej ingerencji w kamień, tzn. takie, w których wykorzystano bursztyn w naturalnej formie, i gdzie oprawa ma za zadanie podkreślać jego piękno.
Bardzo miłym zaskoczeniem było wykorzystanie bursztynu przez znaną niemiecką firmę Ehinger-Schwarz w słynnej już i stale rozbudowywanej kolekcji Charlotte – w tym roku inspiracją do stworzenia nowych wzorów była natura. Naturalne bryłki bursztynu znalazły się w szlachetnym towarzystwie żółtego złota i pereł

Zdjęcia: Ehinger-Schwarz, kolekcja Charlotte zdobiona bursztynem