35. edycja Międzynarodowych Targów Wyrobów Zegarmistrzowskich, Biżuterii, Kamieni Szlachetnych, Pereł oraz Technologii inhorgenta europe 2008 zakończyła się pozytywnym nastrojem zarówno wystawców, jak i odwiedzających. Potargowy raport oraz opinie wystawców potwierdzają, że imprezę można uznać za co najmniej dobrą oraz potwierdzić jej rozwój i wiodącą rolę.

Międzynarodowy charakter targów

Od kilku lat widać wyraźny trend wzrostowy zarówno wśród wystawiających się firm, których w tym roku było aż 1224 (w 2007: 1183, a w 2006: 1138), jak i reprezentowanych przez nie krajów (2008: 48, 2007: 44, 2006: 43). Inhorgentę co roku odwiedza ponad 30.000 kupców i gości z całego świata, a statystyki wskazują, że systematycznie rośnie udział fachowej publiczności spoza Niemiec, w tym znacząco z rozwijających się krajów Europy Środkowo-Wschodniej – w tym roku stanowili oni 1/3 wszystkich gości zagranicznych. Kraje najczęściej reprezentowane to Austria, Hiszpania, Holandia, Szwajcaria, Wielka Brytania, Włochy, Grecja, Czechy i Węgry.

Polskie akcenty

Targi inhorgenta europe stały się najważniejszymi targami europejskimi dla polskich wystawców. W tym roku swoją ofertę na targach pokazało 25 firm, organizacji branżowych i artystów. Silną reprezentację polskich firm oferujących głównie bursztyn mogliśmy znaleźć w hali A2, gdzie wystawiali się: ABC Gold, Amber Kewa, Art Jewellers Studio, Glitter & Eva Stones, Jubilex, Gold-Rex, Mi.sta i RYSI). Nasze firmy widoczne były obok sporej i stale rosnącej liczby firm bursztynniczych z Litwy oraz niemieckich hurtowników. Większość z nich już pierwszego dnia potwierdzała optymistyczne nastroje panujące wśród kupujących i podkreślała zalety międzynarodowego charakteru targów. Oprócz producentów biżuterii obecne były firmy oferujące maszyny oraz opakowania, tj. PAT i Rodent.
Z kolei w hali C2, która jest obecnie największym forum prezentacji biżuterii autorskiej i przekrojem przez najbardziej kreatywne europejskie projekty biżuteryjne, Polskę reprezentowali Art7, Amber Rex, Deco Echo, Korczynski, Marcin Zaremski, Galeria Sztuki w Legnicy, STFZ oraz łódzka ASP. Polską biżuterię designerską oferowały także niemieckie firmy Aniol oraz Rzewuska. Przedstawicielki firmy Art7 zwróciły uwagę na wyjątkowe powodzenie kolekcji biżuterii zaprojektowanej przez Macieja Rozenberga, która prezentowana była także na Designer Avenue. Po raz pierwszy w dziejach Forum Brand New-New Brand, gdzie swe dokonania prezentuje się 20 ubiegłorocznych absolwentów szkół artystycznych związanych z biżuterią, zakwalifikowali się absolwenci z naszego kraju Jacek Ostrowski i Marta Hryc. Jacek Ostrowski pokazał srebrną biżuterię zdobioną bursztynem, którą oglądający wyraźnie kojarzyli ze zdjęciem naszyjnika jego autorstwa zamieszczonym na okładce angielskojęzycznego magazynu „World One”. Pojawienie się na okładce obok biżuterii Choparda oraz Tiffany było dla młodego artysty wyjątkową niespodzianką oraz wyróżnieniem. Marta Hryc, która jako sztandarową pracę pokazała pierścionek zaręczynowy wycięty z porcelanowego talerza, także była bardzo zadowolona z zainteresowania jej dość specyficzną biżuterią.
W opinii firm, które prowadzą sprzedaż biżuterii polskich projektantów, inhorgenta europe jest na naszym kontynencie bezkonkurencyjna. Duże zainteresowanie polskim wzornictwem potwierdzają także obecni co roku na targach reprezentanci Stowarzyszenia Twórców Form Złotniczych oraz liczni wystawcy. Generalnie popyt na biżuterię artystyczną jest znaczny i jest ona traktowana jako dobro luksusowe.
Mocna polska reprezentacja co roku widoczna jest także w hali wejściowej, gdzie od kilku już lat wystawiają się organizatorzy targów Amberif i Ambermart oraz Złoto Srebro Czas, a także wydawnictwo Polska Biżuteria, które inhorgentę obrało za moment premiery „Katalogu Polska Biżuteria” oraz zupełnie nowych targów w Krakowie. Na stoisku wydawnictwa Ebner dostępne były także egzemplarze „Katalogu Zegarki & Biżuteria”. Organizatorzy targów w Gdańsku oraz Warszawie na początku roku przygotowują anglojęzyczne wydawnictwa dotyczące polskiej branży jubilerskiej, zatem publikacji o polskim rynku, wytwórczości i artystach nie mogło zabraknąć. W hali B2 jak co roku obecna była także firma S&A Bursztynowa Biżuteria reprezentowana przez niemieckiego przedstawiciela Paula Petera Schulę z Lubeki.

Seminaria
Ciekawym wydarzeniem towarzyszącym targom są seminaria – w tym roku poświęcone m.in. zagadnieniom wystroju sklepu jubilerskiego, technik sprzedaży, starych technik jubilerskich, trendów w zegarkach i platynie oraz nowoczesnych technologii. Bardzo ciekawy był wykład „Trendy w modzie i biżuterii” wygłoszony Christel Trimborn, redaktor naczelną magazynu „GZ Art + Design”. Autorka wyróżniła i nazwała trzy zasadnicze trendy kolorystyczne na rok 2008, a były to Miejska Oaza, Roziskrzona Pustynia i, co dla firm bursztynniczych najważniejsze, Bursztynowe Skarby. Ostatni z trendów dotyczył nie tylko samego bursztynu, ale także kolorystyki i skojarzeń z tym materiałem. Prezentacja była bardzo ciekawie zilustrowana zdjęciami bursztynowych wyrobów, m.in. Art7, Jacka Ostrowskiego oraz Michaela Zobla. Miejmy nadzieję, że trend ten spowoduje większe zainteresowanie również polskim bursztynem.

Konkursy, wystawy i inne atrakcje

Rokrocznie targom towarzyszą także liczne wystawy oraz konkursy. Duże znaczenie przypisywane jest zorganizowanemu po raz 9. konkursowi inhorgenta Innovation Prize, w którym nagradzany jest wyjątkowy design, wskazujący nowe kierunki wzornictwa biżuterii. Prace zgłoszone do konkursu były prezentowane w ramach Designer Avenue w gablotach ustawionych przez całą długość hali C2. Warto zaznaczyć, że w tym roku po raz pierwszy w historii konkursu do jury zaproszono przedstawiciela z Polski i była nim Ewa Rachoń, komisarz targów Amberif.
Całości hali C2 dopełniały prezentacje dorobku uczniów z ponad 20 europejskich szkół projektowania biżuterii (w tym ASP z Łodzi), wystawa wyselekcjonowanej współczesnej biżuterii autorstwa najsłynniejszych projektantów Lucca Preziosa oraz prezentacja rzeźb z kryształów MineralArt. Ciekawostką obecną od kilku lat na targach jest Silver Summer Gallery (Letnia Galeria Srebra), gdzie można kupić designerskie naczynia ze srebra, na których uprzednio jadło się posiłek. Tradycyjnie dużym zainteresowaniem cieszyło się Platin Forum (Forum Platyny) oraz zlokalizowana w dwóch korytarzach wejściowych na hale pokonkursowa wystawa Młodzi Cellini, której temat brzmiał „Współczesna pamiątka z bursztynu”.

Technologie
Blisko pół hali A2 poświęcone było technologiom. 78 firm prezentowało nowości maszynowe i technologiczne dla branży jubilerskiej i zegarkowej. Jak istotną i dużą platformą prezentacji nowinek technicznych jest inhorgenta, świadczy fakt, iż właśnie na te targi wydawany jest specjalny dodatek do magazynu „Goldschmiede Zeitung” (GZ) poświęcony wyłącznie technologiom. Spore zainteresowanie widać było pośród firm oferujących coraz bardziej popularne systemy programów do projektowania biżuterii oraz wykonywania modeli woskowych. Niesłabnącym zainteresowaniem cieszyły się również firmy oferujące wyposażenie sklepu jubilerskiego, poczynając od kuloodpornych szyb przez sejfy, a kończąc na ekspozytorach. Wśród firm z asortymentem technicznym znalazły się dwie polskie: częstochowski PAT z ofertą ekskluzywnych opakowań oraz pruszkowski Rodent z narzędziami i maszynami.

Pozytywne nastroje
Tegoroczne targi inhorgenta europe potwierdziły rosnące zainteresowanie odbiorców wyrobami luksusowymi zarówno na rynku niemieckim, jak i innych krajach europejskich. Raporty targowe donoszą o optymizmie wystawców – wielu z nich odnotowało zdecydowanie większe zainteresowanie ofertą ze strony klientów z krajów Europy Wschodniej.
Specjalny sondaż, przeprowadzony przez podczas targów wykazał, że odwiedzający bardzo dobrze oceniają zarówno atmosferę panującą na targach (90% pozytywnych opinii), wybór prezentowanej oferty (94%), jasny podział kategorii wystawienniczych oraz obsługę (85%). Wystawcy podkreślali przede wszystkim pozytywny nastrój (87%), podział oferty na kategorie (83%) oraz bardzo bogaty program towarzyszący targom (81%), a także ich wiodący, pierwszoligowy charakter (72%). Wielu wystawców odnotowało wzrost zainteresowania oraz zamówień złożonych na targach. Jednak planując w przyszłości wystawienie się na inhorgencie, należy wziąć pod uwagę specyfikę rynku oraz konieczność co najmniej kilkuletniej perspektywy planowania uczestnictwa.


Więcej informacji na temat targów inhorgenta europe:
Raport końcowy
www.inhorgenta.pl
www.inhorgenta.com

Fot. Michał Kosior; targi