Barbara Schmidt, nowa kuratorka konkursu Amberif Design Award

Międzynarodowy Konkurs na Projekt Biżuterii z Bursztynem Amberif Design Award po 13 edycjach ma nowego kuratora. Jest nim Barbara Schmidt: projektantka, manager designu, wykładowca.

Skąd pomysł na tegoroczny temat konkursu Amberif Design Award?

Biżuteria towarzyszy ludziom od tysięcy lat i dlatego ma elementarne znaczenie dla życia i przeżycia. Rola zdobnicza jest w tym aspekcie mniej ważna. Jakie aspekty tych wartości możemy dziś jeszcze uznać za relewantne i w jakiej formie je komunikujemy? Ciekawi mnie, jakie prace zostaną zgłoszone przez uczestników: czy ich estetyka będzie zakorzeniona w XXI w., archaiczna czy może bardziej uniwersalna? 

Jak Pani postrzega swoją rolę kuratora tego konkursu?

Propozycja Ewy Rachoń przejęcia tego odpowiedzialnego zadania to dla mnie wielki zaszczyt. Pełniący tę funkcję wcześniej prof. Sławomir Fijałkowski w trakcie długoletniej i owocnej współpracy z organizatorami targów Amberif, którym konkurs od 14 lat towarzyszy, określił zasady i kryteria, kształtując go w ten sposób. Jeśli okaże się możliwe połączenie moich sieci kontaktów i możliwości z tym wszystkim, co już udało się wypracować, i dotrzeć do szerszego grona potencjalnych uczestników, będę się bardzo cieszyć. Tematy każdego konkursu są odzwierciedleniem czasów, w których powstają. Mam nadzieję, że również mi uda się wnieść wkład w kontynuację dyskusji o biżuterii z bursztynu w XXI w.

W przeszłości brała Pani kilkakrotnie udział w pracach jury – z jakimi to wiązało się wrażeniami? Jak ocenia Pani generalnie poziom konkursu?

Konkurs Amberif Design Award cieszy się dużym międzynarodowym zainteresowaniem przede wszystkim dlatego, że ma jasno sprecyzowany motyw przewodni – bursztyn. To zawężenie tematyczne ma niewątpliwie znaczący wpływ na wysoki poziom i znacząco przyczynia się do jego pozytywnego postrzegania zarówno na światowej złotniczej scenie, jak i poza nią. Patrząc wstecz trudno nie dostrzec, że zgłaszane prace są coraz bardziej wyraziste.

Co można zrobić, by jeszcze mocniej wypromować na świecie zarówno konkurs, jak i sam bursztyn?

Moim zdaniem bursztyn już jest dość mocno wypozycjonowany. Pomogły w tym z pewnością działania podjęte w ostatnich latach, jak choćby otwarcie Muzeum Bursztynu czy publikacja Trend Booka. Dzięki temu bursztyn zatacza coraz szersze kręgi, a efekty staną się zauważalne w dłuższej perspektywie czasowej. Wraz z błyskawicznie wzrastającą świadomością ochrony naszego środowiska i natury wzrasta także postrzeganie tego kamienia i jego właściwości.



Barbara Schmidt: Absolwentka kierunku wzornictwa w Zeichenakademie Hanau i zarządzania designem w University of Central England w Birmingham. Od ponad 20 lat specjalizuje się w zagadnieniach designu, w szczególności w zakresie koncepcji, zarządzania i edukacji. Jest cenionym fachowcem oferującym doradztwo, organizującym warsztaty i seminaria oraz prowadzącym wykłady w j. angielskim i niemieckim. Inicjuje i koordynuje różnego rodzaju projekty wystawiennicze i konkursowe, m.in. Inhorgenta Innovation Price. Od 2005 r. kieruje Akademią Designu (Akademie für Gestaltung und Design der Handwerkskammer für München und Oberbayern) w Monachium. Tam też mieszka i pracuje.

Od tego roku jest kuratorką Międzynarodowego Konkursu na Projekt Biżuterii z Bursztynem Amberif Design Award. Do jej zadań będzie należało proponowanie tematów, doradztwo w doborze jurorów oraz wsparcie działań mających na celu promowanie konkursu.


Polecamy:

Barbara Schmidt
Amberif Design Award
Amberif Design Award 2015: Mimesis