Alain Roggeman, jubiler, złotnik i wykładowca w Instytucie Jeanne Toussaint, jednej z najstarszych szkół złotniczych w Brukseli, został uhonorowany Medalem Prezydent Gdańska za zasługi dla promocji bursztynu i Gdańska.
Wieloletnia współpraca ze Światową Radą Bursztynu, targami Amberif oraz Muzeum Bursztynu jest okazją do wyróżnienia i podziękowania. (…) Wraz z gdańszczankami i gdańszczanami w uznaniu dotychczasowych dokonań na rzecz promocji bursztynu i Gdańska – napisała prezydent Aleksandra Dulkiewicz.
Alain Roggeman jest związany z Gdańskiem i bursztynem od 12 lat, kiedy wziął udział w Międzynarodowych Warsztatach Bursztynniczych organizowanych w latach 2009-2013 z inicjatywy Biura Prezydenta ds. Promocji Miasta Urzędu Miejskiego w Gdańsku. Ich celem było zainspirowanie bursztynem projektantów z całego świata, którzy nigdy nie wykorzystywali w swojej twórczości tej szlachetnej żywicy. W przypadku Alaina Roggemana udało się to znakomicie!
Już w czasie pierwszej wizyty w Gdańsku odkryłem fantastyczny materiał z jego szeroką gamą barw i struktur, przyjemność z pracy z nim i zdobyłem umiejętności warsztatowe – to wszystko do dziś daje mi nieograniczoną możliwość tworzenia – podsumował Alain Roggeman.
Jako twórca biżuterii pozostaje wierny bursztynowi do dziś, zaś jako wykładowca przekazuje swoje twórcze pasje i namiętności studentom. Na pytanie, dlaczego zdecydował się „zarazić” ich bursztynem, odparł:
Nie zdecydowałam się ich „zarazić”, ja im tylko pokazałem bursztyn. Sami się „zarazili”.
Polecamy: Lubię szukać mojej biżuteryjnej drogi – rozmowa z Alainem Roggemanem
Ta miłość do bursztynu zaowocowała w jego przypadku nie tylko licznymi pracami złotniczymi, w których wykorzystuje złoto Bałtyku (kilka obiektów zostało przekazanych do stale rozbudowywanej kolekcji współczesnej biżuterii z bursztynem do Muzeum Bursztynu w Gdańsku), jak również jego zaangażowaniem na rzecz promocji bursztynu, m.in. udziałem w konkursach Amberif Design Award i Prezentacje, gdzie był także jurorem, oraz w kilku wystawach, m.in. zbiorowej „Bursztyn bałtycki. Tradycja i innowacja” oraz przygotowanej wspólnie z Delphine Perrache (którą „zaraził” bursztynem) „Baltic Amber DNA Brussels – Gdańsk 2018” prezentowanej w Gdańsku i Brukseli.
Warsztaty bursztynowe dla studentów z Brukseli
Okazją do wręczenia Medalu Prezydent Gdańska były warsztaty dla 15 studentów, trojga wykładowców oraz dyrekcji Instytutu Jeanne Toussaint z Brukseli zorganizowane przez Miasto Gdańsk w partnerstwie ze Związkiem Miast i Gmin Morskich w ramach programu Erasmus + „Amber, Legacy and Innovation... Learning of Specific Techniques in Jewellery”. W ich ramach odbyły się m.in. czterodniowe warsztaty z obróbki bursztynu w Instytucie Kultury Miejskiej prowadzone przez mistrzynię bursztynnictwa oraz złotnictwa Dorotę Cenecką, podczas których uczestnicy dowiedzieli się również o wykorzystaniu bursztynu we współczesnym wzornictwie i złotnictwie. W czasie pobytu w Gdańsku studenci odwiedzili także Muzeum Bursztynu, gdzie pracowali pod okiem Roberta Pytlosa, koordynatora ds. bursztynu w Biurze Prezydenta Gdańska, replikami archaicznych narzędzi do obróbki bursztynu, oraz Pracownię Designu Eksperymentalnego na Akademii Sztuk Pięknych, gdzie zaprojektowali biżuterię, korzystając z nowoczesnych technologii. W czasie 3-tygodniowego pobytu Belgowie odwiedzili także m.in. ASP w Łodzi, Galerię 33 Marcina Tymińskiego i pracownię Jacka Byczewskiego w Warszawie.
Studenci byli bardzo zadowoleni z warsztatów programu Erasmus+. To był ich wspólny projekt realizowany w bardzo szczególnym skupieniu i docenieniu możliwości odkrywania nowych materiałów, poznawania nowych twórców biżuterii i nowego kraju. Z tego co wiem, najbardziej podobała im się techniczna obróbka bursztynu wymagająca zastosowania specyficznych maszyn i narzędzi, oraz dobre relacje w środowisku – podsumował Alain Roggeman.
„Najmłodszy” laureat Medalu Prezydent Gdańska za zasługi na rzecz promocji bursztynu nie spoczywa na laurach i już planuje kolejne warsztaty z kolejną grupą studentów z Belgii.
Polecamy: Bursztyn daje całkiem nowe możliwości – rozmowa z Nele Blanckaert i Nico Delaide