Odpowiedź na to pytanie ma przynieść przygotowywany przez Międzynarodowe Targi Gdańskie projekt „Gdańsk – Światowa Stolica Bursztynu”. Celem jest wypracowanie rozwiązań, które zaowocują maksymalizacją korzyści wynikających z pozycji Gdańska jako Światowej Stolicy Bursztynu oraz skuteczną rywalizacją z innymi regionami i miastami pretendującymi do bycia światowym liderem w zakresie bursztynu.
Gdańsk – Światową Stolicą Bursztynu od 2005 roku
Aktualnie realizowany projekt „Gdańsk – Światowa Stolica Bursztynu” to aktualizacja projektu pod tą samą nazwą – w przyjętej w grudniu 2005 roku przez Radę Miasta „Strategii Rozwoju Gdańska do 2015 roku” wzmacnianie roli Gdańska jako Światowej Stolicy Bursztynu zostało uznane za jeden z celów strategicznych. Jego celem była – i jest niezmiennie – promocja bursztynu bałtyckiego i popularyzacja wiedzy na jego temat. Realizowany był on m.in. poprzez takie działania jak otwarcie Muzeum Bursztynu w Gdańsku, uregulowanie zasady dzierżawy terenów gminnych na potrzeby rozpoznania i wydobycia złóż bursztynu umożliwiające legalne wydobycie surowca bursztynowego na terenach miejskich, powołanie Ambasadora Bursztynu, organizacja międzynarodowych warsztatów bursztynniczych i wernisaży wystaw biżuterii artystycznej, spotkania Światowej Rady Bursztynu skupiającej ekspertów z całego świata oraz publikację „Trendbook 2011+” systematyzującą informacje konieczne do prognozowania trendów stylistycznych i wykorzystywania ich w projektowaniu wzornictwa biżuterii z bursztynem.
Aktualizacja bursztynowych celów strategicznych
Punktem wyjściowym do budowania nowej strategii była analiza, na ile aktualne są cele strategiczne zdefiniowane w jej poprzedniej wersji? Główny cel pozostał niezmienny – jest nim budowanie globalnego kapitału miasta i regionu w oparciu o jedyną na świecie koncentrację firm, instytucji, organizacji zajmujących się obrotem i promocją bursztynu oraz wielowiekowe dziedzictwo kulturowe związane z bursztynem. W pierwszym etapie budowania nowej strategii jest analiza obecnej sytuacji branży, w tym możliwych kierunków ekspansji geograficznej oraz kluczowych czynników sukcesu dla poszczególnych destynacji, jak również analiza potencjalnych partnerstw mogących przyczynić się zmiany wizerunku branży, możliwych kanałów komunikacji marketingowej i kanałów sprzedaży. Pracuje nad nią – w formie warsztatów – grupa, w skład której wchodzą przedstawiciele organizacji branżowych (Międzynarodowego Stowarzyszenia Bursztynników, Krajowej Izby Gospodarczej Bursztynu, Stowarzyszenia Twórców Form Złotniczych), miasta Gdańska (koordynator ds. Bursztynu przy Prezydencie Miasta Gdańska, Wydziału Promocji Urzędu Miasta Gdańska, Wydziału Promocji Urzędu Marszałkowskiego, Gdańskiej Organizacji Turystycznej), placówek muzealnych (Muzeum Bursztynu i Muzeum Inkluzji w Bursztynie UG) oraz biznesu.
Analiza strategii innych miast europejskich oraz zachowań konsumenckich
W drugim – z czterech – etapów budowania nowej strategii „Gdańsk – Światowa Stolica Bursztynu” ma powstać analiza strategii miast i produktów miejskich (takich jak np. Milan Design Week czy London Design Festival) oraz trendów w zakresie zmian zachowań konsumenckich, która odpowiedzą na pytanie, jak wpływają one na preferencje zakupowe konsumentów w podziale na grupy wiekowe, ale także na preferencje zakupowe w obszarach związanych z zakupem biżuterii ze szczególnym uwzględnieniem trendów w zakresie komunikacji marketingowej marek związanych z branżą jubilerską. Zadanie to powierzono Infuture Institut, który definiuje najważniejsze trendy, opisuje je i wskazuje konsekwencje dla gospodarki, kategorii rynkowych czy konkretnych marek.
Celem trzeciego etapu jest zebranie informacji niezbędnych do stworzenia rekomendacji w zakresie: kluczowych kierunków rozwoju, priorytetów działań operacyjnych oraz kluczowych projektów. Etap czwarty to stworzenie ostatecznej wersji dokumentu strategicznego na lata 2023 – 2033, która będzie obejmować: analizę stanu istniejącego, analizę trendów, inspiracje wynikające z analizy innych produktów miejskich, kluczowe kierunki rozwoju, priorytety działań operacyjnych, plan operacjonalizacji. Po konsultacjach z miastem Gdańsk Nowa Strategia Promocji Bursztynu 2023-2033 ma zostać ogłoszona podczas targów AMBERIF SPRING w marcu 2023 r.