Stereotypy dotyczące biżuterii bursztynowej są tak silne, że trudno przebić się do świadomości odbiorcy z nowoczesnym designem. Na zdjęciu: pierścionek autorstwa Marcina Tymińskiego

Jeśli chcemy dotrzeć z bursztynem do ludzi młodych, musimy zacząć mówić ich językiem - taka jest konkluzja dyskusji towarzyszącej wykładowi pod tym tytułem. Bez Facebooka i Instagrama ani rusz.

Tematem otwartego seminarium w czasie posiedzenia Światowej Rady Bursztynu (Gdańsk, 27 czerwca) było promowanie bursztynu w mediach społecznościowych. Zadanie niełatwe - o czym świadczy brak biżuterii bursztynowej w tych mediach. Nieliczne przypadki publikacji zdjęć bursztynowej biżuterii na platformach Facebook czy Instagram nie mają bowiem nic wspólnego ze świadomym, profesjonalnym i obliczonym na konkretny efekt promowaniem.

Jak to zmienić? A przede wszystkim, czy jest to w ogóle możliwe, zwłaszcza że w powszechnym odbiorze bursztyn kojarzy się niezmiennie z przysłowiowymi już koralami babci i mało kto przyjmuje do wiadomości, że biżuteria nim zdobiona może też hołdować nowoczesnym trendom? To jest możliwe - przekonywała prowadząca wykład Aleksandra Mokwa, odpowiedzialna za media społecznościowe w Urzędzie Miasta Gdańska oraz organizatorka konferencji Blog Forum Gdańsk: "Bursztyn ma wszelki potencjał, by być produktem pożądanym: jest unikatowy, drogi i jest podrabiany, co świadczy o jego prestiżu. Problemem niezmiennie jest jego "opakowanie", dlatego trzeba go podać w sposób nowoczesny, zwłaszcza jeśli producenci chcieliby dotrzeć do odbiorców młodszych. Wszystko jesteśmy w stanie sprzedać różnym grupom odbiorców, tylko musimy zadbać o odpowiednią oprawę".

Na potwierdzenie tej tezy współprowadząca prelekcję Monika Kamińska, autorka bloga modowego Black Dresses, przywołała przykład znanej marki dóbr luksusowych Gucci, która w obliczu zagrożenia spadkiem sprzedaży wywołanego kojarzeniem marki jako niemodnej i już nieco "przykurzonej", odświeżyła swój image, m.in. stawiając na diametralną zmianę stylistyki zdjęć.

Aleksandra Mokwa zachęca do wykorzystania łatwo dostępnych platform Facebook i Instagram, które mają obecnie ponad 2 mld użytkowników na całym świecie i które - w przeciwieństwie do magazynów kolorowych - nie wymagają znaczących nakładów finansowych, choć trzeba im poświęcić sporo czasu.

Organizatorzy seminarium nie przedstawili żadnych konkretnych rozwiązań - te każdy musi wypracować na własną rękę, korzystając z dużej liczby różnego rodzaju narzędzi oferowanych przez Internet i sprawdzając, które najlepiej sprawdzi się w przypadku jego produktu. Im szybciej firmy bursztynnicze uświadomią sobie, że efektywna promocja marki i produktu nie jest możliwa bez mediów społecznościowych, tym lepiej.