Ponad 250 wystawców z 15 krajów świata i odwiedzający z 35 państw – to najkrótsze podsumowanie pierwszego dnia targów AMBERIF SPRING dedykowanych głównie biżuterii złotej, srebrnej i bursztynowej oraz kamieniom jubilerskim. 

Jesteśmy dumni ze światowej marki, jaką cieszy się Gdańsk i Pomorze, jak również ze wszystkich, którzy ją tworzyli przez stulecia. Naszą rolą jest ją rozwijać poprzez rozwój wzornictwa i rzemiosła, dzięki którym powstają piękne przedmioty z bursztynu. Zależy nam na tym, by bursztyn był marką światową, by wszystkie bursztynowe szlaki zaczynały się w Gdańsku – powiedział na otwarciu targów Dariusz Drelich, wojewoda pomorski. 

Dowodów na to, że Gdańsk jest centrum bursztynu na rozpoczętych właśnie targach AMBERIF SPRING nie brakuje. Słowo bursztyn słychać było w wielu językach. Hale Amber Expo po trwającej trzy lata przerwie spowodowanej epidemią znowu wypełniły się wystawcami oferującymi przede wszystkim biżuterię bursztynową, złotą i srebrną, jak również kupcami poszukującymi atrakcyjnych nowości na sezon wiosenno-letni. Po kilku latach dominacji okazałych białych i żółtych kamieni bursztynowych w delikatnych oprawach z pozłacanego srebra lub złota obecnie umacnia się trend na biżuterię unikatową. Do łask powróciło srebro, także w wersji rodowanej. 

Obecnie klienci poszukują przede wszystkim biżuterii wyróżniającej się nowatorskim wzornictwem, unikatowej, ale już niekoniecznie z powodu barwy bursztynu. Ten nie musi być idealnie czysty jak dotychczas – tak zwana sklejka czy kora coraz częściej znajdują amatorów. Najważniejsza stała się znowu wyjątkowość pod względem designu – w tej dziedzinie polscy producenci i twórcy biżuterii artsytycznej są wręcz bezkonkurencyjni” – podsumował Mariusz Gliwiński z firmy Ambermoda. 

Wystawcy zadbali o różnorodność oferty – od wzorów klasycznych po awangardowe. Bursztyn bałtycki w jego licznych odmianach barwnych przykuwał uwagę atrakcyjnymi oprawami. Oprócz unikatów, których szczególnymi fanami są niezmiennie klienci z Azji, zainteresowaniem odbiorców – głównie z krajów europejskich – cieszyły się modele o klasycznym wzornictwie i eleganckim, ponadczasowym looku.

Cieszymy się z powrotu targów AMBERIF SPRING do hal wystawienniczych w Amber Expo po bardzo trudnym dla branży bursztynniczej czasie epidemii. Teraz branża zdaje się odzyskiwać formę, o czym świadczy liczna obecność wystawców, a przede wszystkim kupców z różnych krajów świata. To daje nadzieję na nowe impulsy do rozwoju w najbliższej przyszłości – podsumował Ireneusz Glaza z firmy CHILLI Jewellery.

Niewątpliwie takim impulsem będzie także strategia „Gdańsk – Światową Stolicą Bursztynu na lata 2023 – 2033” wytyczająca kierunki promocji miasta i bursztynu bałtyckiego, która ma zostać ogłoszona już w najbliższym czasie. Jak zapewnił na otwarciu targów Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska, targi AMBERIF będą jednym z jej znaczących elementów.

AMBEREXPO Centrum Wystawienniczo-Kongresowe, Żaglowa 11, Gdańsk
22-25.03.2023

Bursztynowy Portal amber.com.pl jest patronem medialnym wydarzenia