Srebro – to główny temat, który prof. Irena Huml, badaczka i popularyzatorka biżuterii, podejmowała w ponad 600 publikacjach na przestrzeni kilku ostatnich dziesięcioleci. Ars Argenti to zbiór kilkudziesięciu wybranych, opisujących zjawiska, wydarzenia i twórców.
„Oddajemy w Państwa ręce publikację wyjątkową, która – trawestując tytuł kultowego przeboju filmowego Woody’ego Allena – zawiera ’wszystko, co chcieliście wiedzieć o biżuterii, ale baliście się zapytać’’ – napisał dyrektor Galerii Sztuki Złotniczej w Legnicy. I rzeczywiście tak jest: artykuły zostały dobrane tak, by przeprowadzić czytelnika przez powojenną historię polskiej sztuki złotniczej i opisać świat „przed Legnicą”, skupiając się na takich wątkach, jak: spółdzielnie rzemieślnicze (Cepelia, Orno, Rytosztuka, Imago Artis, Bursztyny), pierwsze wystawy biżuterii artystycznej, która w latach 60. coraz widoczniej zrywała z konwencją socrealistyczną i przełomowej dla tego nurtu wystawie Jadwigi i Jerzego Zaremskich w 1962 r. w warszawskiej Zachęcie.
Kolejnym bardzo ważnym rozdziałem w historii polskiej biżuterii współczesnej są legnickie spotkania artystów-złotników pod hasłem Ogólnopolskich Przeglądów Form Złotniczych, dokonując krótkich syntez wybranych edycji, w tym jednej z najciekawszych W stronę stołu…, która była mistrzowskim pokazem myślenia o przedmiotach codziennego użytku w niekonwencjonalny sposób.
Prawdziwą kopalnią informacji jest dział poświęcony twórcom. Z dzisiejszej perspektywy mogą zaskakiwać historie o tym, jak odkrywali i zgłębiali tajniki ujarzmiania metali, i niezmiennie fascynować droga do ukształtowania indywidualnej koncepcji projektowania. Profesor Huml przybliża sylwetki nawet trzech pokoleń twórców (jak w przypadku rodziny Zaremskich), mniej lub bardziej znanych, ale z pewnością takich, którzy wnieśli znaczący wkład w rozwój współczesnej sztuki złotniczej: m.in. Józef Fajngold, Henryk Grunwald, Jadwiga i Jerzy Zaremscy, Danuta i Szczęsny Kobielscy, Andrzej Bandkowski.
Ostatni rozdział opisuje prywatną kolekcję biżuterii gromadzonej przez prof. Huml od wczesnych lat powojennych. Znajdują się w niej zarówno wyroby spółdzielni rzemieślniczych, jak i wiodących artystów oraz przedmioty nieznanych twórców. Ewa Letkiewicz napisała, że kolekcja prof. Huml jest świadectwem zakończonego już, zamkniętego przedziału dokonań polskiej biżuterii i widziana w tej perspektywie nabiera znaczenia źródła historycznego, kapsuły czasu, która przechowuje fragmenty polskiej sztuki ważne z punktu widzenia obiektywnej rekonstrukcji faktów historycznych. Dziś, kiedy – podobnie jak pani profesor kilka wieków temu – jesteśmy świadkami kolejnej istotnej zmiany w myśleniu o biżuterii zarówno przez samych twórców, jak i przez odbiorców, powoli musimy się godzić ze koniecznością zamknięcia kolejnego przedziału w rozwoju sztuki złotniczej.
Irena Huml: Ars Argenti
Wydawca: Galeria Sztuki w Legnicy
katalog: miękka oprawa, 162 strony (17 stron ilustracji)
cena: 30 zł (+koszt wysyłki)
zamówienia: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.; tel.: 76 862 09 10; 76 862 069
Polecamy:
Biżuteria "uratowana" - z kolekcji prof. Ireny Huml