Aby ocenić prace nagrodzone i wyróżnione w tegorocznej edycji konkursu PREZENTACJE, należy przyjrzeć się bliżej samemu tematowi: "zUżycie sztuki". Słowo "zużycie" można rozbić na trzy zupełnie różne słowa: oprócz znaczenia dewaluacji, mamy jeszcze "użycie" i "życie". Możliwość dowolnej interpretacji tematu w połączeniu z dowolnością użytych materiałów określoną w regulaminie konkursu pozwoliła jego uczestnikom na szersze spojrzenie i bardziej swobodną realizację projektów. O ile pozornie może wydawać się, że taka formuła konkursu deprecjonuje tradycję PREZENTACJI jako konkursu złotniczego, moim zdaniem pozwala ona na odkrywanie nowych wymiarów spłaszczanego przez lata fachu, którego sens sprowadzony został do produkcji podobnie wyglądającej biżuterii ze szlachetnych kruszców i kamieni.

Dzięki takiemu ujęciu tematu i otwarciu na nowe materiały, otrzymaliśmy rzadko spotykaną różnorodność form i pomysłów. Wśród prac konkursowych znalazły się zarówno kunsztowne wyroby, mogące znaleźć się w standardowej ofercie katalogowej autorów, jak i prace kontrowersyjne, balansujące na granicy żartu, będące ewidentną jednorazową przygodą twórców na co dzień wykonujących zupełnie inne projekty. Zwróćmy uwagę na nazwiska osób stojących za pracami najbardziej zaskakującymi – komplet z warkoczami „Odium czy Podium” to praca cenionej autorki Jolanty Gazdy, której misterne srebrne pierścionki zdobyły jedno z wyróżnień w zeszłorocznej edycji konkursu PREZENTACJE. Praca „Dwie sztuki” – przedstawiająca gumy balonowe w oprawie z brązu – to propozycja Anny Mazoń, której biżuteria tworzona w technice ArtClay zdobywa nagrody w międzynarodowych konkursach i zdobi okładki licznych wydawnictw tematycznych, a sama autorka, uznawana za autorytet w tej technice, prowadzi cieszące się powodzeniem warsztaty AC w Holandii i Szkocji.

Widzimy więc, że założenia tegorocznego konkursu dla jego uczestników były pretekstem do działań wykraczających poza typowe wzornictwo, prowokowały nowe rozwiązania, dawały możliwość wyjścia poza schemat. Patrząc z perspektywy obserwatora, możemy odczytać te cechy jako niepokojące obniżenie poziomu organizowanego od lat prestiżowego konkursu, jednak przyglądając się bliżej pracom i ich autorom zauważymy, że ta odmienność nadesłanych projektów nie oznacza wcale szerzącej się bylejakości, a wręcz przeciwnie: pokazuje wszechstronność uczestników PREZENTACJI. Parafrazując temat konkursu, w pełni świadomie, z wielką swobodą i w bezkompromisowy sposób używają oni szeroko rozumianej sztuki w celu wyrażenia swoich twórczych wizji.

Iza Malczyk, Galeria Trendymania

Więcej na temat konkursu:
Wyrównany poziom PREZENTACJI