Skutki ogólnoświatowego kryzysu gospodarczego nie omijają także branży jubilerskiej. To dlatego – mimo generalnie zadowalających obrotów handlu w Niemczech w 2009 r. – niektórzy detaliści musieli pogodzić się ze spadkiem obrotów i tym samym zainteresowania biżuterią.

Pamiętajmy jednak, że kryzys wcale nie musi mieć tylko negatywnych konotacji – dla wielu firm, również z branży jubilerskiej, może oznaczać także szansę na rozwój. Bowiem wszelkie zmiany kryją w sobie nowe możliwości. A te, pod pewnymi warunkami, mogą zostać wykorzystane przez producentów biżuterii z bursztynem, by odnieść sukces także na rynku niemieckim.

Społeczeństwo niemieckie na nowo odkryło takie wartości, jak wierność, związek z naturą i tradycja – i to właśnie, szczególnie w tej niepewnej sytuacji rynkowej, może się okazać wielką szansą dla bursztynu. W łatwy sposób można wykorzystać fakt, że kamień ten jest nośnikiem tychże wartości. Niestety, ciągle jeszcze wzornictwo bursztynowej biżuterii kojarzy się nader często z babciną szkatułką, co znacznie utrudnia dotarcie do młodszych odbiorców. Mimo to bursztyn jest znany – głównie przez „wtajemniczonych” kupujących, ceniących jego walory lecznicze i traktujących go jako swoisty amulet. Ale to nie wszystko: trzeba też pamiętać i podkreślać, że bursztyn jako jeden z najstarszych kamieni ozdobnych znanych ludzkości znajdowany był w egipskich grobach, zdobił szaty Rzymian i średniowieczne krzyże – właściwie od zawsze towarzyszył człowiekowi.

Ten potencjał może i powinien zostać wykorzystany do budowania jasno zdefiniowanej marki – świeże, atrakcyjne wzornictwo oraz nośny „brand” zwiększają jego szanse rynkowe. To ważne, tym bardziej, że młodsze grupy docelowe, dla których nader ważny jest lifestyle, kładą nacisk właśnie na te dwa elementy. Dla nich marka jest ważna, ponieważ w powszechnym odbiorze oznacza wiarygodność i rozpoznawalność. Wzornictwo biżuterii bursztynowej budzi zainteresowanie a nawet pożądanie dzięki ekscytującemu zestawieniu ognistego bursztynu i chłodnego metalu szlachetnego. Połączenie marki i wzornictwa świadczy o wartości wyrobu.

W procesie budowania marki i pozycji na rynku można ją „obudować” interesującymi legendami czy wydarzeniami z bogatej historii bursztynu. Można wykorzystać skojarzenia ze słynną Bursztynową Komnatą czy bursztynowym szlakiem, jak również nawiązania do filmu „Jurassic Park”, który przyczynił się znacznie do popularności bursztynu, czy też podań i legend związanych z jego powstaniem. Warto sięgać do historii, które zawsze zachwycają i wzruszają. Z punktu widzenia handlu detalicznego daje to wiele możliwości budowania strategii sprzedaży.

Jednym z przewidywanych, silnych trendów na najbliższy rok na niemieckim rynku będzie biżuteria dla mężczyzn – naszyjniki i bransolety z bursztynem w odpowiednim rozmiarze. Wcześniej tego typu ozdoby były kojarzone z określonymi kręgami subkultury, obecnie awansują jako ważny element uzupełniający strój dla wszystkich mężczyzn, który – co ważne – nie odbiera im nic z ich męskości. Biżuteria męska ma obecnie podkreślać dbałość o wygląd, co we współczesnym społeczeństwie ma duże znaczenie.

Jeśli uwzględnić te wszystkie elementy, bursztyn ma w czasie kryzysu wszelkie szanse na sukces. Ponieważ produkt, który łączy w sobie tradycję i nowoczesność oraz wartość dodaną, jest produktem danej chwili. Już czuć bursztynowy powiew świeżości...

Sebastian Augustyniak jest twórcą bursztynowej marki Baltic Soul i przedstawicielem firmy Art7 na rynku niemieckim