Kilkanaście dni temu rozpocząłem badania dotyczące wizerunku bursztynu bałtyckiego na różnych stronach internetowych. Wyniki moich poszukiwań w sieci zaprezentuję podczas II Bursztynowego Tygodnia, który odbędzie się w dniach 16 – 23 maja 2010 roku w Gdańsku. Już dziś serdecznie zapraszam na ten cykl międzynarodowych wydarzeń branżowych w Światowej Stolicy Bursztynu.

Swoje badania rozpocząłem od przeglądu filmików zamieszczanych na popularnym w całym świecie portalu youtube.com. Po kilkunastu minutach natknąłem się na reklamówkę o rzadkim zielonym bursztynie emitowaną na amerykańskim kanale "Jewelry Television". Nie będę zbyt długo rozwodził się nad tym, co można zobaczyć we wspomnianej reklamówce (poniżej znajdziecie Państwo link). Wystarczy trochę znać się na bursztynie i nie trzeba nawet znać angielskiego, aby po kilkudziesięciu sekundach przekonać się, jak dwie prezenterki zachęcają do kupienia rzadkiego zielonego bałtyckiego bursztynu znalezionego szczęśliwie nad morzem, certyfikowanego w licznych laboratoriach. Jednak w którymś momencie jedna z prezenterek myli się i mówi: To jest kopal!. Natychmiast poprawia się i stwierdza: To nie jest kopal. Bursztyn ma kilkadziesiąt milionów lat, a kopal to takie "amber baby".

Na zakończenie dowiadujemy się, że tylko dziś możemy ten rzadko występujący w przyrodzie zielony bursztyn bałtycki (min. 0.80 ct o wymiarach 10x 8 mm) kupić za jedyne 27,99 USD, podczas gdy jeszcze wczoraj kosztował aż 199,99 USD!!! Wiwat amerykańska telewizja, co za promocja rzadko występującego w przyrodzie bursztynu bałtyckiego!!!

Zachęcony tym jaskrawym przykładem nadużycia, apeluję po raz kolejny do środowisk bursztynniczych, bursztyniarskich, bursztynowych i nawet okołobursztynowych: napiszmy wspólnie polską normę na bursztyn! Uczyńmy ją potem europejskim uregulowaniem i utwórzmy w Gdańsku niezależną jednostkę certyfikującą bursztyn bałtycki. Jednym słowem zrealizujmy mądrą strategię klastra "Gdańska Delta Bursztynu", którą wspólnie wypracowaliśmy pod okiem doświadczonych konsultantów z Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową oraz dzięki wsparciu Urzędu Marszałkowskiego i Urzędu Miejskiego w Gdańsku. Obyśmy za kilka lat nie usłyszeli globalnego hasła: „Umarł sukcynit, niech żyje nowy król żywic – zielony bursztyn bałtycki!”

Więcej o „rzadko występującym w przyrodzie zielonym bursztynie”: http://www.youtube.com/watch?v=mMVMaoSmNu4


Jewelry Television to sieć zajmująca się sprzedażą biżuterii za pośrednictwem telewizji i Internetu. Według szacunków specjalistów tylko w Stanach Zjednoczonych ogląda ją ponad 65 milionów telewidzów. To jedna z 15 największych jubilerskich sieci detalicznych na świecie i światowy lider w detalicznej sprzedaży kamieni jubilerskich luzem.


Robert Pytlos jest koordynatorem Prezydenta Gdańska ds. bursztynu