W Monachium jest Hofbräuhaus - miejsce znane wszystkim. W niedalekiej odległości - w arkadach monachijskiego ratusza na słynnym Marienplatz - miłośnicy biżuterii znajdą coś o wiele bardziej interesującego, a mianowicie najstarszy na świecie sklep z biżuterią Bernsteinladen. Herb we wnętrzu pokazuje dumnie rok założenia: 1884.

Do dnia dzisiejszego sklep pozostaje firmą rodzinną, od 2004 roku połączoną ze znanym duńskim House of Amber , także przedsiębiorstwem rodzinnym. "Prowadzimy sprzedaż rzadkich i wartościowych bursztynów z krajów bałtyckich, takich jak Polska, Rosja i Litwa. Nasze bursztynowe kolekcje składają się z zarówno z tradycyjnych, jak i odpowiadających aktualnym trendom mody ozdób" - informuje właścicielka Brigitte Peters, która od ponad 30 lat zajmuje się obróbką bursztynu. Około 60% oferowanych tutaj bursztynowych wyrobów trafia do rąk turystów, pochodzących przede wszystkim z krajów azjatyckich i arabskich.

Nowy image bursztynu

Wielu producentów, projektantów i hurtowników biżuterii bursztynowej zauważyło w ostatnim czasie istotną zmianę w kreowaniu wizerunku bursztynu i biżuterii z niego wykonanej: jeszcze 10-20 lat temu nie cieszył się on zbyt dobrą opinią i uważany był za kamień tradycyjny i nieciekawy, do nabycia zazwyczaj w postaci naszyjnika ze szlifowanych, grzecznie obok siebie ułożonych kulek. Stosunkowo niedawno awangardowi artyści na nowo odkryli uwodzicielsko połyskujący bursztyn i wykonują z niego współczesne kolekcje biżuterii adresowane zarówno do kobiet, jak i do mężczyzn. Dzięki zastosowaniu współczesnych technik obróbki, modnej i zgodnej z aktualnymi trendami palecie barw, jak również wyjątkowej lekkości bursztynu można z niego wyczarować naprawdę atrakcyjną biżuterię.

Brigitte Peters z monachijskiego Bernsteinladen potwierdza, że klientki coraz częściej kupują biżuterię bursztynową, ponieważ bardzo dobrze wpisuje się w aktualne trendy mody i dzięki temu dobrze komponuje się ze strojem. "Bursztyn idealnie pasuje do modnych obecnie kolorów jesieni - jego paleta kolorystyczna jest tak bogata, że każdemu uda się coś znaleźć." Nie bez znaczenia jest też fakt, że ceny bursztynowych ozdób - choć w ciągu ostatnich 3 lat wskutek problemów surowcowych wzrosły średnio o ok. 40% - są nadal atrakcyjne, szczególnie w porównaniu z biżuterią zdobioną kamieniami szlachetnymi. Klientki kupują więc wieloczęściowe komplety, bursztyn w oprawach z żółtego złota, srebra czy też stali szlachetnej, zarówno współczesne, jak i tradycyjne wzornictwo.

Co ciekawe, oferowane w niemieckich sklepach i galeriach bursztynowe ozdoby pochodzą przede wszystkim z Polski - ocenia się, że ich udział w rynku stanowi nawet 99%. W samych Niemczech biżuterii bursztynowej prawie się nie wytwarza, choć bursztyny bywają ozdobą kolekcji znanych projektantów (np. Michael Zobel) czy firm (np. Ehinger Schwarz).
Jedną z najbardziej znanych w Niemczech firm bursztynniczych jest hurtownia Paul Peter Schula z Lubeki, posiadająca bogatą ofertę biżuterii bursztynowej licznych producentów i projektantów. Podobnie jak i inne firmy z tego sektora, P.P. Schula postanowił certyfikować towary, aby klient miał pewność, że kupuje wyrób oryginalny. Jest to konieczne, ponieważ również na rynku niemieckim nie brak firm oferujących imitacje jako wyroby z bursztynu: "Nie wszystko, co jest określane mianem bursztynu, jest nim w rzeczywistości" - przestrzega niemiecki geolog i specjalista w dziedzinie inkluzji w bursztynie dr. Wolfgang Weitschat z Instytutu Geologiczno-Paleontologicznego Uniwersytetu w Hamburgu. "Na rynku stale pojawiają się coraz lepiej spreparowane imitacje ze sztucznych materiałów oferowane jako oryginalny bursztyn bałtycki." Problemem jest także niska świadomość kupujących, dla których bursztyn naturalny i bursztyn prawdziwy to zazwyczaj to samo.

*Christel Trimborn jest dziennikarką specjalizującą się w tematyce jubilerskiej i złotniczej, redaktorem naczelnym magazynów "GZ Art+Design" oraz "Solitaire"