plzh-CNenetdelvltnorues

Bursztynem bałtyckim zainteresował się ponad 40 lat temu tylko dlatego, że… pragnął wykonać nietypową biżuterię. W tamtych czasach było to szalenie trudne wyzwanie – zrobić interesującą, ambitną biżuterię z materiału, który bardzo pospolicie się kojarzył. Jemu się udało, o czym świadczą choćby liczne nagrody w konkursach wzorniczych.

Pierścionek „Złoty Bursztyn” wykonany z bursztynu naturalnie złoconego 24K złotem i zdobiony brylantami to jeden z licznych przykładów tego sukcesu – w konkursie Mercurius Gedansis w 2017 r. został nagrodzony Grand Prix w kategorii Wzornictwo. Jury doceniło „stworzenie czystej formy artystycznej, harmonijne połączenie szlachetnych materiałów oraz wyeksponowanie naturalnego piękna bursztynu”.

Polecamy: Moja biżuteria to mój sposób widzenia rzeczywistości – rozmowa z Jarosławem Westermarkiem

Wykorzystanie surowych bryłek bursztynu w charakterze elementów tworzących konstrukcję przedmiotu stało się jego znakiem rozpoznawczym. W jego biżuterii bursztyn zawsze gra pierwsze skrzypce, zawsze też dostaje godną oprawę, w której dominuje złoto i diamenty.


Wiek bursztynu stanowi dla mnie o jego wyjątkowości – i to mi wystarcza, by potraktować go jako bazę do tworzonych przeze mnie przedmiotów. A skoro już używam takiego wyjątkowego materiału, to musi on mieć godną oprawę – dlatego też sięgnąłem po złoto i diamenty. Kiedy jestem emocjonalnie związany z projektem, to pragnę go wykonać z najlepszych materiałów. Traktuję go z szacunkiem, ale nie ma w tym przesadnego epatowania. Ale pewne dowartościowanie tego, co się robi, wcale mi nie przeszkadza – tłumaczy.


Nietypowe użycie bursztynu to jednak dalece nie jedyny wyróżnik jego prac. Generalnie jest w nich najwyższa precyzja wykonania, za którą wielokrotnie był nagradzany, są nowatorskie pomysły i inspiracje sztuką konceptualną, ale też i artystyczny dowcip, który czasem łączy się przewrotnie z najwyższej klasy jubilerstwem. Są doskonałe wręcz proporcje, zamiłowanie do geometrycznych form, oszczędne operowanie środkami wyrazu, lekkość i finezja, zabawa materiałem i formą. Jego prace wymykają się definicji biżuterii, stając się małymi formami rzeźbiarskimi, które jak każde dzieło sztuki zasługują na kontemplację – we wszystkich tego słowa znaczeniach.