Tradycyjnie na targach Amberif w Gdańsku premierę będzie miała publikacja Trend Book, systematyzująca aktualną wiedzę z zakresu prognozowania trendów stylistycznych oraz projektowania produktu.

Podobnie jak wszystkie poprzednie wydawnictwa, obecne również miało na celu uważną analizę najważniejszych tendencji charakteryzujących wzornictwo, których późniejsza interpretacja jest punktem odniesienia do zaprojektowania unikatowych kolekcji biżuterii z bursztynem bałtyckim. Ich autorami są studenci Wydziału Architektury i Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, która stała się najbardziej opiniotwórczym ośrodkiem kształtowania nowej stylistyki oraz projektów badawczych i wdrożeniowych poświęconych implementacji wzornictwa bursztynowej biżuterii. Rezultatem prac, które dokumentuje niniejszy katalog jest kolekcja ponad pięćdziesięciu obiektów, akcentujących innowacyjne wykorzystanie sukcynitu. (…)

W tym roku nasza uwaga skupiona była na pięciu makro-trendach, których zapowiedzi były wyraźnie dostrzegalne na kluczowych targach, festiwalach i wystawach wzornictwa, a także powtarzały się w wielu prognozach i przewidywaniach dotyczących kierunku ewolucji przemysłów kreatywnych w 2016 roku. Miejscem obserwacji były nie tylko wiodące wydarzenia, najsilniej skupiające na sobie medialną uwagę: Milan Design Week, Paris Design Week, Dutch Design Week w Eindhoven oraz – coraz bardziej znaczące – pekińskie Beijing Design Week, ale także wiele mniejszych, branżowych i lokalnych wystaw, uzupełnionych również o obserwacje „pulsu ulicy” – w tym roku ze szczególnym uwzględnieniem Londynu, Madrytu i Sztokholmu. Formułując brief projektowy poszukiwaliśmy odniesień raczej do stylu niż mody, dlatego tylko w niewielkim stopniu uwzględniamy sezonowe trendy fashion, koncentrując się głównie na aspektach wizualnych, określających stylistyczne DNA produktów i akcesoriów użytkowych, których trwałość wykracza poza warunkowanymi porami roku rytm przemysłu odzieżowego.

Poszczególne rozdziały publikacji: Cuprum, Stone Age, Fractal Geometry, Low Resolution, CMYK odpowiadają pięciu wyodrębnionym tematom przewodnim, które naszym zdaniem powinny najsilniej przełożyć się na stylistykę biżuterii z bursztynem, wskazując inspirujące możliwości jej autorskiej dywersyfikacji w najbliższej przyszłości – zarówno w najbardziej awangardowej, eksperymentalnej interpretacji, jak również w postaci gotowych do seryjnej reprodukcji rozwiązań komercyjnych. Pierwszy trend: Cuprum przywołuje nieco zapomniany metal, który w ostatnim czasie robi zawrotną karierę we wszystkich dziedzinach designu i aranżacji wnętrz. Miedź – stereotypowo kojarzona z elektrycznością – doczekała się nowej odsłony jako pełnoprawny komponent ingerencji projektowych. Podobnie nostalgiczny charakter ma rozdział drugi: Stone Age, w którym przywołujemy paleolityczną surowość kamienia i jego ekspresyjny charakter w architekturze i designie, pokazując jednocześnie nowy repertuar zastosowań w biżuterii. Odwołaniem do technologicznych możliwości CAD / CAM jest trzeci trend: Fractal Geometry odzwierciedlający często niezauważaną, algorytmiczną estetykę wielu zjawisk naturalnych. Na czwarty rozdział publikacji Low Resolution również składają się obiekty wygenerowane komputerowo, dla których dotychczasowa niedoskonałość metod szybkiego prototypowania stała się projektowym atutem i jednoznacznym potwierdzeniem ich cyfrowego rodowodu. Ostatni temat CMYK akcentuje renesans koloru i wskazuje nieskończone możliwości stylistycznych modyfikacji, jakie otwiera zastosowanie nietypowych i zaskakujących zestawień barwnych, kontrastujących ze słonecznym odcieniem bursztynu.

Tekst pochodzi ze wstępu do publikacji Trend Book 2016+

Opis trendów 2016+: 

Trendy stylistyczne 2016+

Wcześniejsze wydania: 

Trend Book 2015+
Trend Book 2014+
Trend Book 2013+
Trend Book 2012+
Trend Book 2011+