plzh-CNenetdelvltnorues

Wiadomości, informacje, wydarzenia...
W tym dziale znajdą Państwo na bieżąco uaktualniane informacje dotyczące bursztynu i branży bursztynniczej.

Imitacje były, są i będą – i to coraz trudniejsze do rozpoznania. Jedyną szansą, by się przed nimi uchronić, jest wiedza. Można ją pozyskać m.in. na wystawie „Bursztyn i jego imitacje” prezentowanej w Galerii Międzynarodowego Stowarzyszenia Bursztynników w Gdańsku.

O tym, że nalewka bursztynowa działa leczniczo, słyszeliśmy od zawsze. Być może już niedługo uda się to potwierdzić naukowo – dzięki badaniom Igora Kaczmarczyka, który wykazał, że uzyskane z bałtyckiego bursztynu oraz innych żywic kopalnych substancje czynne mogłyby zwalczać chorobotwórcze bakterie.

Unikatowej bryłce bursztynu bałtyckiego o masie 2,48 kg znalezionej pod koniec maja w Kopalni Bursztynu w Kaliningradzie pracownicy nadali nazwę „Zwycięzca” – jako symbol nadziei na wczesne i bezwarunkowe zwycięstwo Rosji i całego świata nad pandemią koronawirusa.

View the embedded image gallery online at:
http://amber.com.pl/aktualnosci#sigProId1ff490230f

Tylko cisza i samotność umożliwiają twórcy doskonalenie siebie i swojego dzieła – twierdzi projektant. Właśnie w takich warunkach bezpiecznego projektowania powstaje jego biżuteria – subtelny ale bardzo istotny akcent wspomagający kobiecość oraz możliwy do zrealizowania doskonały styl kobiety.

Drugi sezon serialu „Złoto Bałtyku”, który cieszył się jeszcze większym zainteresowaniem polskiej widowni niż pierwszy, jeszcze w tym roku zostanie wyemitowany w aż 30 krajach Europy Środkowej i Wschodniej. Czy dotychczasowy sukces będzie wystarczającą zachętą do nakręcenia trzeciego sezonu?

Poszukiwania wspólnej płaszczyzny dla doświadczeń płynących z malarstwa i biżuterii – dwóch dziedzin, w których jest aktywna od wielu lat – zaowocowały ujarzmieniem żywic poliuretanowych i zastosowaniem ich z zaskakującym efektem w biżuterii stworzonej na potrzeby rozprawy doktorskiej. Zainspirowana gestem malarskim intuicyjną spontaniczność przekłada obecnie na biżuterię artystyczną.

Musimy oswoić druk 3D, nadać mu indywidualny charakter, zaadoptować do świata sztuki. Odwołując się do matematycznego terminu TOPOLOGII, chcemy wkroczyć w obszar, który do niedawna wydawał się pozostawać poza zasięgiem designerów.

ZEN to trend będący bezwarunkowym zwrotem w kierunku metafizyki, medytacji i skupienia. Poprzez odniesienie do kamiennych ogrodów Kioto chcieliśmy przenieść się na chwilę w świat starożytnej Japonii, ponownie odkrywając niewidoczne DNA dalekowschodniej stylistyki.

Stylistyka baniek mydlanych zgrupowanych w gęsty klaster to jeden z najbardziej odkrywczych śladów projektowych, które pojawiają się w ostatnim czasie na wszystkich znaczących festiwalach designu i wydarzeniach wystawienniczych na świecie.

Trend STREFA ZGNIOTU to afirmacja ekspresjonistycznej intuicji, śladów zużycia, ingerencji sił natury i potrzeba poddania się ich żywiołom. To także fascynacja destrukcją, która zawsze jest początkiem Nowego. 

Trend KALIGRAFIA odwołuje się do nostalgii za manualnymi umiejętnościami, wykonawczą perfekcją, dbałością o każdy szczegół. Jest również ukłonem w kierunku unikatowości, indywidualnego „charakteru pisma”, rozpoznawalnego autorstwa – podobnie jak ma to miejsce w odręcznej kaligrafii. 

To już 10. edycja corocznej publikacji Trend Book niezmiennie koncentrującej się na prognozowaniu trendów stylistycznych, które – zdaniem autorów – kształtować będą kierunek ewolucji przemysłów kreatywnych w nadchodzącym sezonie, oraz prezentującej autorskie prace nimi inspirowane stworzone przez czołowych polskich projektantów i studentów kierunków projektowych.

W jej biżuterii nie ma przypadku – wszystko jest po coś. Wszystkie elementy – forma, materiały czy kolory – są starannie przemyślane i dobrane tak, by jak najlepiej wyrazić ideę, którą chce przekazać. W ten sposób uwalnia swoje emocje i bez słów – jej zdaniem niepotrzebnych – komunikuje ze światem zewnętrznym.

Zanieczyszczone oceany, płonące lasy amazońskie, niezdolne do oddychania metropolie, brak wody pitnej… W niespełna setce prac nadesłanych na konkurs jubilerski „Ecosight” twórcy z całego świata zawarli swoje obawy o przyszłość Ziemi.

Pamiętacie bohaterów „Złota Bałtyku” z pierwszej części? 24 marca na HISTORY startuje druga część, w której pojawią się także nowe osoby – m.in. projektantka biżuterii, rzeźbiarz i właściciel galerii – których życie zawodowe lub pasja nierozerwalnie połączyły z bursztynem.

Nie ma chyba branży, na której koronawirus nie odcisnąłby swojego piętna. Także branża bursztynnicza, której produkty trafiają głównie na eksport, mocno ucierpi – głównie z powodu zamarcia ruchu turystycznego, ale także spodziewanej recesji w Chinach, które są niezmiennie największym rynkiem zbytu polskich wyrobów z bursztynem.

Kolekcja masek weneckich zdobionych bursztynem oraz stroje inspirowane komedią dell’arte autorstwa Joli Słomy i Mirka Trymbulaka oraz biżuterią Doroty Ceneckiej, która miała swoją premierę w tym roku w Wenecji, to spektakularne pożegnanie projektantów z tematem karnawału w modzie. Ale nie z bursztynem!

Po konsultacjach z przedstawicielami wystawców oraz głębokich analizach biznesowych aspektów uczestnictwa międzynarodowych wystawców i kupców Zarząd Międzynarodowych Targów Gdańskich S.A. w dn. 4 marca – na 2 tygodnie przed planowanym terminem targów Amberif – podjął decyzję o przełożeniu terminu imprezy na sierpień 2020.

Patrząc na rozrastającą się i coraz bardziej imponującą kolekcję gdańskiego Muzeum Bursztynu, mało kto zadaje sobie pytanie, w jaki sposób jest ona gromadzona. Mało kto wie, że ogromny wkład w jej budowanie ma gdański antykwariusz, który skrupulatnie przeczesuje giełdy staroci w całej Europie w poszukiwaniu bursztynowych antyków. Dotychczas Muzeum zakupiło od niego aż 146 przedmiotów, głównie datowanych na XIX i XX wiek.

To druga odsłona jubileuszowej wystawy prac Jarosława Westermarka zorganizowanej przez Galerię Sztuki w Legnicy z okazji przypadającego w ubiegłym roku 40-lecia pracy artystycznej twórcy, która umożliwia prześledzenie jego zawodowej drogi – od pierwszych kompletów biżuterii wykonanych ze srebra w latach 80. poprzez liczne realizacje konkursowe po współczesne prace, wśród których dominuje bursztyn.

Światowe trendy na rynku biżuterii i bursztynu, najnowocześniejsze technologie jubilerskie oraz najnowsze dokonania jubilerów, złotników i projektantów biżuterii, liczne atrakcje dla gości branżowych oraz publiczności – to tylko kilka powodów, dla których warto odwiedzić 18. Międzynarodowe Bałtyckie Targi Jubilerskie Amber Trip w dniach 11-14 marca br. w Wilnie.

Marcin Tymiński to jedna z dwóch osób, które w dotychczasowej, 24-letniej historii Międzynarodowego Konkursu na Projekt Biżuterii z Bursztynem Amberif Design Award dwukrotnie otrzymały Nagrodę Główną. Po raz pierwszy dokonał tego w 2017 roku, kiedy temat brzmiał „Peryferia”.

Bursztyn fascynuje twórców w niemal w każdym zakątku świata! Temat tegorocznego 24. Międzynarodowego Konkursu na Projekt Biżuterii z Bursztynem cieszył się rekordowo dużym zainteresowaniem uczestników – 130 twórców nadesłało aż 169 prac, w których dzielili się swoimi wyobrażeniami o ostatecznym pięknie – z bursztynem!

Kalejdoskop – jedna z najbardziej fascynujących zabawek dzieciństwa. Godzinami można było obserwować fascynujące światy w różnych układach kolorowych szkiełek. Właśnie powstała pierwsza bursztynowa wersja kalejdoskopu – Amberoskop, który zachwyca ciepłym kolorem bursztynu.

Czyż nie byłoby wspaniale, gdyby ludzie z okazji Walentynek darowali sobie bursztyn? To idealne rozwiązanie, szczególnie że bursztyn jest wyjątkowy, nie ma drugiej takiej samej bryłki – podobnie jak ludzie, których kochamy: też są dla nas wyjątkowi i niepowtarzalni.

Narodowy Bank Polski wyemitował srebrną monetę o nominale 50 zł upamiętniającą 100-lecie zaślubin Polski z Bałtykiem – stąd też bursztyn na jej rewersie.

Kaliningradzki Kombinat Bursztynowy poinformował, że nowy chiński partner jest zainteresowany zakupem dużej ilości bursztynu bałtyckiego. To ogromna nadzieja dla Kombinatu, który przy trwającej od kilku lat bursztynowej bessie nie tylko w krajach azjatyckich – zwyczajnie nie miałby gdzie sprzedawać swojego urobku.

Wystawa Sławy Tchórzewskiej zawsze jest zapowiedzią wyjątkowej podróży do fascynującego świata jej biżuterii – emanującej ekspresją kolorów i nieoczywistymi formami przestrzennymi. Świata ograniczonego jedynie nieograniczoną wyobraźnią artystki.

Tak brzmi temat 29. Międzynarodowego Konkursu Sztuki Złotniczej organizowanego przez Galerię Sztuki w Legnicy zapraszający do wyrażenia w formie biżuterii refleksji na temat dzisiejszej kondycji człowieka i jego roli w świecie. Termin nadsyłania prac mija 15 marca 2020 r.

Rozmowa z nim, nawet jeśli o przysłowiowej pogodzie, wcześniej czy później i tak zejdzie na biżuterię – to największa pasja jego życia, o której ciągle opowiada, którą ciągle projektuje i wykonuje. To jeden z najbardziej utalentowanych polskich projektantów biżuterii i niestety jeden z mniej docenionych.  

„Zdaniem organizatorów pokaz naszej kolekcji Resistance był najczęściej komentowany na podsumowującym after party” – podsumowuje projektant biżuterii Aleksander Gliwiński, który stworzył nowoczesną, zmysłową biżuterię idealnie uzupełniającą stroje autorstwa Magdaleny Arłukiewicz inspirowane formami architektonicznymi i futurystycznymi liniami. Ich wspólny pokaz zawsze jest wyjątkowym wydarzeniem – podobnie było i tym razem!

Muzeum Gdańska właśnie się pochwaliło rekordową liczbą 512 tys. odwiedzających – w minionym roku najchętniej odwiedzano Ratusz Głównego Miasta, Muzeum Bursztynu, Dwór Artusa i Westerplatte. Samo Muzeum Bursztynu odnotowało rekordowe zainteresowanie 123 tysięcy osób!

Coquillettidia adamowiczi – taką nazwę nadali badacze z Uniwersytetu Gdańskiego inkluzji komara w bursztynie bałtyckim, by uczcić prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza, który wniósł nieoceniony wkład w promowanie bursztynu bałtyckiego w Polsce i na świecie.

Ukraiński parlament przyjął projekt ustaw regulujących zasady wydobycia bursztynu. Przewiduje on m.in. wprowadzenie jednego pozwolenia na wydobycie surowca, obniżkę podatków dla firm legalnie wydobywających bursztyn oraz kryminalizuje nielegalne wydobycie.

Świat wokół się zmienia, więc biżuteria też nie jest już tym, czym jeszcze niedawno była. Czym więc jest – lub powinna być – dziś, jeśli nie ozdobą? Jakie komunikaty przekazują nam artyści za jej pośrednictwem?

Do końca kwietnia 2020 r. w Galerii Palowej w Ratuszu Głównego Miasta Gdańska można oglądać wystawę poświęconą działalności złotniczej gdańskiej rodziny Stumpfów, która zasłynęła m.in. rekonstrukcją Bursztynowej Komnaty. O działalności pokoleń jubilerów opowie ponad 350 eksponatów – także zdobionych bursztynem. 

Prof. Andrzej Januszajtis – fizyk, którego pasją jest historia Gdańska i jego zabytki – został laureatem nagrody Bursztynowe Usta wręczanej osobom, które mają odwagę otwarcie mówić o ważnych sprawach i o ważnych ludziach.

Jak wynika z raportu KPMG „Rynek dóbr luksusowych w Polsce” w 2019 r. wartość segmentu biżuterii szlachetnej w 2019 r. może wynieść ponad 268 mln zł. W segmencie tym dominują wyroby przeznaczone dla kobiet (78% udziału) i biżuteria wykonana ze szlachetnych materiałów (66%).

Biżuteria to nie tylko ozdoba, ale też i środek wyrazu, za pomocą którego artysta komentuje rzeczywistość – twierdzi prof. Andrzej Boss. Jego wystawa „5 x 8” w Muzeum Biżuterii Współczesnej to komentarz do zagrożeń współczesnego świata jak zakupoholizm, ochrona środowiska, napływ imigrantów czy permanentna inwigilacja obywateli.

Tak brzmi temat 24. Międzynarodowego Konkursu na Projekt Biżuterii z Bursztynem Amberif Design Award, którego celem jest promocja bursztynu jako źródła wyrazu artystycznego, zaś przedmiotem – zaprojektowanie autorskiej biżuterii artystycznej z bursztynem.