plzh-CNenetdelvltnorues

Również w tym roku będzie kontynuowany projekt Trend Book, będący przeglądem tendencji stylistycznych w różnych dziedzinach designu oraz prezentacją interpretacji tych trendów według studentów gdańskiej ASP. Premiera: jak zwykle na targach Amberif.

Czwarta edycja albumu zawiera również pięć starannie wyodrębnionych haseł przewodnich, które zdaniem autora, prof. Sławomira Fijałkowskiego z gdańskiej ASP, będą decydującym punktem odniesienia dla projektantów biżuterii w najbliższej przyszłości. Są to: biomimicry | patchwork | pixelosis | materia prima | re:oriental. Ten ostatni trend jest swoistym ukłonem w stronę firm współpracujących z odbiorcami na rynku chińskim, będącym jednym z najważniejszych partnerów handlowych trójmiejskiego środowiska projektantów i producentów biżuterii z bursztynem. „Dlatego właśnie zdecydowaliśmy się przeanalizować specyfikę dalekowschodnich rynków, dedykując temat przewodni ostatniego rozdziału re:oriental wybranym firmom i pracowniom bursztynniczym, których obszar zainteresowania koncentruje się na zaspokojeniu rosnącego popytu na ekskluzywną biżuterię bursztynową w Państwie Środka” – tłumaczy prof. Fijałkowski.

Powyższe makrotrendy będą zdaniem autora wyznaczać kierunek projektowych poszukiwań na 2014+. Ich wyodrębnienie to efekt jego wizyt na targach, wystawach i festiwalach związane z designem: VicenzaOro w Vicenzy, Inhorgenta w Monachium, Amberif w Gdańsku, Salone Internationale del Mobile w Mediolanie, Milan Design Week 2013, DMY w Berlinie, Biennale Sztuki w Wenecji oraz Dutch Design Week w Eindhoven, a także legnicki Festiwal Srebra i Łódź Design Festival. „Z uwagi na nadzwyczajne zainteresowanie unikatową sztuką bursztynniczą na rynkach dalekowschodnich specjalną uwagę poświęciliśmy obserwacji trendów stylistycznych podczas wizyt w Chinach, Hongkongu oraz Japonii, m.in. podczas pobytu studyjnego w Pekinie, obecności na największych targach jubilerskich w Azji – Hong Kong Jewellery & Gem Fair, a także podczas jednego z wiodących festiwali autorskiego wzornictwa – Tokyo Designers Week. Efekt naszych obserwacji złożył się na prezentowane w poszczególnych rozdziałach przykłady produktów z zakresu wzornictwa, designu autorskiego i sztuk użytkowych” – wyjaśnia Sławomir Fijałkowski.

Podsumowaniem każdego z wyodrębnionych makrotrendów – wzorem lat poprzednich – jest kolekcja unikatowej biżuterii autorstwa studentów Wydziału Architektury i Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, którzy na podstawie briefu projektowego przygotowali autorskie kolekcje bursztynowej biżuterii. Wyjątek stanowi temat re:oriental, do interpretacji którego zaproszono firmy jubilerskie i profesjonalne pracownie bursztynnicze. Zostaną one zaprezentowane na specjalnej wystawie Amber Trends, która będzie towarzyszyła premierze Trend Book 2014+ podczas Międzynarodowych Targów Bursztynu, Biżuterii i Kamieni Jubilerskich Amberif w Gdańsku (19-22.03.2014).

Pierwszy Trend Book został wydany w 2011 roku. Od początku celem jest promocja bursztynu bałtyckiego poprzez porządkowanie wiedzy o aktualnych trendach, określających kierunek ewolucji współczesnego wzornictwa. „Dzięki systematycznej obserwacji najważniejszych wydarzeń wystawienniczych i targowych, przeglądowi opiniotwórczych źródeł wiedzy, a także codziennemu wsłuchiwaniu się w sygnały płynące z wielu dziedzin kultury – zarówno tej wysokiej, jak i subkultur alternatywnych – staramy się dostarczać projektantom biżuterii sugestii i wskazówek, pomocnych przy podejmowaniu zawodowych i artystycznych decyzji” – czytamy we wstępie.

Obecnie jego wydawcą jest Konsorcjum „Bursztyn. Skarb Polski” – Krajowa Izba Gospodarcza Bursztynu, a finansowany jest on z programu operacyjnego PO IG 6.5.

Polecamy:

Pięć trendów w Trend Book 2013+
Trendy stylistyczne w Trend Book 2012+
Księga Trendów 2011+