plzh-CNenetdelvltnorues

Tak duże, że nawet po pierwszym spotkaniu z bursztynem można zostać laureatem prestiżowego konkursu złotniczego PREZENTACJE. To właśnie stało się udziałem belgijskich jubilerów, których prace można oglądać do 6 października w Muzeum Nadwiślańskim w Kazimierzu Dolnym.

Ostatnich kilka miesięcy to czas niepewności co do przyszłości odbywających się w Gdańsku targów Amberif i Ambermart, a więc i przyszłości całej branży bursztynniczej. Prof. Sławomir Fijałkowski, kurator i koordynator programowy obu imprez, przedstawia zarys długofalowej koncepcji rozwoju, która pozwoli efektywniej niż dotychczas wypromować bursztyn, branżę, targi i Gdańsk.

Jego biżuteria to efekt wieloletnich eksperymentów z technikami złotniczymi, poszukiwań nowych możliwości zastosowania metalu, ale też dążenia do formy idealnej – takiej, która w najprostszy sposób wyrazi myśl. 30-lecie pracy artystycznej niczego nie zmienia w jego podejściu niezmiennie relizuje plan, który obrał na początku drogi zawodowej. 

Miłość nie zna granic – prawda stara jak świat. Czy sprawdza się również w stosunku do biżuterii? Tak, i to we wszystkich jej odsłonach. Z tej miłości narodziły się stale rozbudowywane kolekcje biżuterii współczesnej i etnicznej. Tę drugą, przywożoną z licznych podróży do najdalszych zakątków świata przez Marię Magdalenę Kwiatkiewicz, można oglądać na wystawie w Muzeum Biżuterii Współczesnej w Warszawie.

Dlaczego tak mało jest pokazów, na których biżuteria nie byłaby tylko mało widocznym dodatkiem do mody, ale drugim po modzie głównym bohaterem? Czy projektanci są dla siebie „zagrożeniem”, czy jednak mogą być wsparciem i wzajemnie się inspirować? Mogą, ale nie jest to łatwe – twierdzą zgodnie, jak zwykle, projektantka mody Magdalena Arłukiewicz i projektant biżuterii Aleksander Gliwiński.

Przez 40 lat pracy zawodowej stworzył wiele niezapomnianych kreacji jubilerskich, które wyróżniały się nowatorstwem zarówno w dziedzinie projektowania, jak i wykonania. Jest jednym z nielicznych twórców, którzy mogą sobie pozwolić na luksus robienia tego, co im w duszy gra. Co gra w duszy Jarosława Westermarka?

W nowelizacji ustawy Prawo geologiczne i górnicze Ministerstwo Środowiska proponuje objęcie bursztynu prawem własności górniczej, podniesienie stawki opłaty eksploatacyjnej oraz zaostrzenie kar za nielegalne wydobycie. Czy są to dobre zmiany, wyjaśnia Michał Kowalski, geolog wojewódzki w urzędzie marszałkowskim w Gdańsku.

Czy to nie zaskakujące, że w Polsce tak niewiele wiemy o dokonaniach litewskich twórców biżuterii? Choć dzieli nas „tylko” granica, za nią jest świat odmiennej, a więc tym bardziej fascynującej estetyki. Co zrobić, by ją odkryć? 

Spojrzenie na bursztyn z perspektywy innego kraju czy choćby innej branży kreatywnej jest zawsze fascynujące, ponieważ – dzięki temu, że nie jest obarczone stereotypami – wnosi tak potrzebny powiew świeżości.  Projektantka Monika Błaszkowska przekonuje, że nowoczesne  spojrzenie na bursztyn jest warunkiem niezbędnym do pozyskania odbiorcy.

Choć przez ponad 30 lat pracy jako jubiler miał do czynienia z najpiękniejszymi i najdroższymi kamieniami świata, zachwycił się bursztynem i poświęcił kilka lat życia, by lepiej go poznać. I ma nadzieję, że zbyt szybko nie pozna do końca, ponieważ największą przyjemność sprawia mu odkrywanie i poszukiwanie – także własnego biżuteryjnego ja. 

Zainteresowanie bursztynem w Chinach mocno spada. Szansą dla firm jubilerskich, które dotychczas oferowały na tamtejszym rynku biżuterię z bursztynem, jest biżuteria artystyczna. Co może uczynić ją pożądaną, tłumaczy Sebastian Tajl.

Biżuteria symbolicznie podkreśla tożsamość osoby ją noszącej, ale czy może mieć także swoją własną tożsamość? Może – przekonuje włoski artysta Konrad Laimer, który tworzy ozdoby głęboko zakorzenione w tradycji i kulturze, a jednocześnie zgodne z duchem czasu. Także z bursztynem.

W czasach szybkiej biżuterii – stworzonej tylko po to, by ją szybko sprzedać, często bylejakiej, napędzanej wyłącznie siłą Facebooka i Instagrama – coraz trudniej o ozdoby będące ekspresją emocji jej twórcy. Śpieszmy się dostrzegać artystów takich jak Anna Betley, dla której emalia stała się idealnym narzędziem komunikacji ze światem.

Cyprian Chorociej

Otwarte w 2014 r. Muzeum Bursztynu w Jarosławcu było tylko pierwszym elementem szerzej zakrojonej koncepcji Maksymiliana Kwiatkowskiego zakładającej także stworzenie linii jakościowych kosmetyków pod marką Succinite i Hotelu Szlak Bursztynowy. Na ile udało się te pomysły zrealizować?

Cyprian Chorociej

Szczególnie w czasach nadmiaru osiągnięcie sukcesu w branży jubilerskiej staje się coraz trudniejsze. Ale nie niemożliwe. O sprawdzonych drogach do tego celu opowiada Cyprian Chorociej, utalentowany projektant i jubiler, który szansę na rozwój znalazł w firmie S&A.

Iza Krauza z córką

Od 13 lat zachwyca swoim charakterystycznym podejściem do biżuterii – czy to prostymi formami w srebrze, czy też eleganckimi kompozycjami z kamieni naturalnych. W czym tkwi tajemnica sukcesu projektantki i artystki Izy Krauzy?

Marcin Wesołowski, właściciel i główny projektant w NAC Amber

Gdyby w polskim prawie karnym istniał precedens, ten wyrok sądowy skazujący za kradzież praw autorskich z całą pewnością byłby określany takim mianem. Dlaczego? O tym opowiada Marcin Wesołowski z NAC Amber, któremu po 5 latach udało się udowodnić przed sądem swoje racje.

Barbara Schmidt, kuratorka konkursu AMBERIF DESIGN AWARD

Czy 4 lata to wystarczająco dużo czasu, by zrozumieć bursztyn i lepiej poznać świat twórców bursztynowej biżuterii? A może wcale nie o to chodzi w byciu kuratorem Międzynarodowego Konkursu na Projekt Biżuterii z Bursztynem?

35 lat w branży bursztynniczej to może nie jest nic wielkiego, ale 35 lat aktywnego działania bez wytyczania celów i tworzenia planów strategicznych, zdając się głównie na opatrzność, a przy tym stworzywszy rozpoznawalne wzornictwo na wysokim poziomie – to na pewno jest sukces. Jak to działa – opowiada Wojciech Kalandyk, właściciel Art7. 

Bursztynowy Ołtarz w kościele św. Brygidy w Gdańsku

Doniesienia mediów na temat Bursztynowego Ołtarza od samego początku jego powstawania były przesadzone. Mariusz Drapikowski, współtwórca Ołtarza i twórca wielu znaczących dzieł bursztynowych o tematyce sakralnej, prostuje: projekt jest zrealizowany zaledwie w połowie. 

Bursztynowy boom, który stworzył ogromny popyt na luksusową biżuterię z tym kamieniem, okazał się fantastyczną szansą dla utalentowanych projektantów i mistrzów sztuki jubilerskiej. Takich jak Ireneusz Glaza.

Życie i malarstwo meksykańskiej artystki Fridy Kahlo to źródło nieustających inspiracji – mniej lub bardziej udanych. W przypadku biżuterii Margity tajemnica sukcesu tkwi w braku dosłowności i przemyślanej kompozycji. 

Waldemar Ossowski, dyrektor Muzeum Historycznego Miasta Gdańska

Digitalizacja zbiorów, organizowanie bieżących wystaw a w dalszej perspektywie przeniesienie kolekcji Muzeum Bursztynu do nowej siedziby w Wielkim Młynie – to najważniejsze „bursztynowe” cele dyrektora Muzeum Historycznego Miasta Gdańska Waldemara Ossowskiego na najbliższe miesiące i lata.

Zespół A2 Studio Biżuterii

Razem zostali ostatnio laureatami Konkursu na Najatrakcyjniejszą Biżuterię z Bursztynem prezentowaną na targach Ambermart. Razem wyznaczają nowe cele i razem budują nowy wizerunek firmy A2 Studio Biżuterii jako producenta wyrobów jubilerskich z najwyższej półki. 

Marcin Tymiński w czasie wernisażu wystawy "For sale" w Legnicy

Kilka milionów sztuk gotowej biżuterii, kilka tysięcy projektów do zrealizowania, nagrody w prestiżowych konkursach, m.in. Nagroda Główna Amberif Design Award 2017, i ambitne plany rozwojowe – Marcin Tymiński, znany przede wszystkim jako twórca biżuterii, ale mający znaczące osiągnięcia również w innych dziedzinach, obchodzi w tym roku 20. rocznicę działalności.

Nie pcha się na afisz, chociaż naprawdę wiele potrafi. W trakcie ponad 30-letniej kariery złotniczej otrzymał wiele nagród za nowatorstwo w dziedzinie designu – ostatnio Złoty Medal za mistrzostwo jubilerskie w konkursie Mercurius Gedanensis 2017. Przekonuje, że designer może żyć w cieniu – i przeżyć. 

Zbigniew Strzelczyk, prezes Krajowej Izby Gospodarczej Bursztynu

Gdańsk już od kilku lat interesuje się lubelskimi złożami bursztynu: stawia na współpracę, by surowiec pozostał w Polsce i posłużył do rozwoju krajowego bursztynnictwa i regionu lubelskiego. W tym celu w lipcu 2014 r. podpisano list intencyjny z władzami Parczewa, w kwietniu br. – z władzami woj. lubelskiego. O dotychczasowej współpracy i planach na przyszłość opowiada Zbigniew Strzelczyk, prezes Krajowej Izby Gospodarczej Bursztynu, będącej jednym z sygnatariuszy listu.

Z jakich krajów przyjadą do Gdańska kupcy i jakie będą ich oczekiwania?

Najbliższa, 24. edycja targów Amberif ma do spełnienia wiele oczekiwań wystawców – przede wszystkim powinna odpowiedzieć na pytanie o dalsze kierunki rozwoju po tym, jak spadło zainteresowanie polskim bursztynem w Chinach. Na ile jest to realne?

Uwaga niemal całego bursztynowego świata skupiona jest na Państwie Środka, tymczasem rośnie zainteresowanie biżuterią na rynkach europejskich i amerykańskim – z bursztynem, a nie jak dotychczas bursztynową.

Neeraj Kaytahwal chce być dla polskich bursztynników przewodnikiem po rynku indyjskim i partnerem

W 2013 roku zobaczył bursztyn i od razu się w nim zakochał. Od ponad roku próbuje – jak dotychczas bez efektów– przekonać polskie firmy bursztynnicze, że rynek indyjski jest gotowy na ich wyroby. Czy ta „miłość” będzie miała szczęśliwe zakończenie? 

Mapa lokalizacji obszarów poszukiwań złóż bursztynu w latach 2011-2015

Powrót do koncesji łączonej na poszukiwanie i wydobycie bursztynu, możliwość ustanowienia zabezpieczenia roszczeń oraz zmiany w przepisach karnych – to propozycje geologa wojewódzkiego Michała Kowalskiego, które pomogą uregulować kwestie wydobycia bursztynu na Pomorzu. 

Viktor Bogdan chce w Polsce kontynuować bursztynowy biznes

W 2013 roku został oskarżony w Rosji o wyłudzenia podatkowe. Ścigany listem gończym, schronił się w Polsce. Choć nie wie, jak skończy się ta historia, próbuje tutaj kontynuować swój bursztynowy biznes. 

Marcin Buzalski

Jak zwykle przed targami Amberif odczuwalne jest pewne napięcie – również w tym roku dotyczy ono przede wszystkim spadających cen surowca: na jakim poziomie się ustabilizują? Jak jest kondycja branży? Jaka będzie wyglądała jej najbliższa przyszłość?

Giedrius Guntorius, dyrektor targów Amber Trip w Wilnie

2014 rok okazał się bardzo dobry dla litewskiej branży bursztynniczej, a w 2015 ma ruszyć wydobycie litewskiego bursztynu ze złóż zlokalizowanych na Mierzei Kurońskiej. Pierwszy w tym roku ważny sprawdzian kondycji tej branży to targi Amber Trip, które odbędą się w dniach 18-21 marca w Wilnie. 

Krzysztof Czuryłowicz na konferencji geologicznej "Lubelski bursztyn - znaleziska, złoża, geologia, perspektywy" w Chełmie w towarzystwie prof. Marka Niecia i prof. Krzysztofa Szamałka

Złoża bursztynu na Lubelszczyźnie i perspektywa ich wydobycia budzą niezmiennie wiele emocji. Nastroje podgrzewa brak rzetelnych, pogłębionych informacji w mediach. A studzi je Krzysztof Czuryłowicz, młody geolog, specjalista w dziedzinie złóż bursztynu.

Neeraj Kayathwal przekonuje, że teraz jest dobry czas, by pokazać bursztyn Hindusom

Swoim ogromem i kulturową odmiennością rynek indyjski może zniechęcać producentów biżuterii bursztynowej, skoncentrowanej na Chinach i nieszukających nowych rynków zbytu. Zdaniem Neeraja Kayathwala, właśnie teraz jest dobry czas, by właśnie tam zainwestować. Dlaczego?

Barbara Schmidt, nowa kuratorka konkursu Amberif Design Award

Międzynarodowy Konkurs na Projekt Biżuterii z Bursztynem Amberif Design Award po 13 edycjach ma nowego kuratora. Jest nim Barbara Schmidt: projektantka, manager designu, wykładowca.

O Mariuszu Gliwińskim mówi się, że jest naczelnym polskim projektantem biżuterii w Chinach. Trwające już sześć lat wyjazdy na różnego rodzaju imprezy zaowocowały rozpoznawalną marką, kontaktami handlowymi, ale także ciekawymi spostrzeżeniami i inspiracjami.

Amberozia Team - w środku Nancy Chui

Festiwal Bursztynu Bałtyckiego, którego jest organizatorką, ma pomóc w wypromowaniu bursztynu bałtyckiego, ale i marki Amberozia na chińskim rynku detalicznym. Jakie efekty dały dotychczasowe trzy edycje imprezy?

Tegoroczny sezon turystyczny branża bursztynnicza ocenia najsłabiej od wielu lat. Główne przyczyny spadku obrotów to bardzo wysokie ceny bursztynu oraz widocznie mniejsza frekwencja zagranicznych turystów.