Trendy mody znajdują odzwierciedlenie w aktualnych kreacjach jubilerskich. Błyszczące, duże formy przeszły już do lamusa, dominuje minimalizm, jednak w wersji luksusowej i tchnącej ekstrawagancją.

994_1Najbliższy sezon w modzie zapowiada się bardzo atrakcyjnie. Ciekawe jest to, że z jednej strony każdy trend ma swój trend przeciwny (np. damskie – męskie, dopasowany do ciała – luźny, delikatna kolorystyka – wyraziste kolory), natomiast z drugiej panuje nadzwyczajne dopasowanie w dziedzinie detali (drapowania, kroje, inspiracje bielizną). Miejsce mody wzorowanej na latach 80. zajęły inspiracje początkowymi latami 90., które ukazane zostały zarówno od strony seksownie hedonistycznej, jak też prowokacyjnie rewolucyjnej. Kryzys zdaje się właściwie nie zostawiać swojego piętna na wzornictwie świata mody: prawie wszystkie kolekcje proponowane na najbliższy sezon emanują optymizmem i radością życia, idącymi w parze z delikatnymi i ponadczasowymi ekstrawagancjami, które umożliwiają podkreślenie indywidualnego stylu.

Trendy mody znajdują odzwierciedlenie w aktualnych kreacjach jubilerskich. Błyszczące, duże formy przeszły już do lamusa, dominuje minimalizm, jednak w wersji luksusowej i tchnącej ekstrawagancją. Stephen Bloom, dyrektor kreatywny w paryskiej agencji trendów Promostyl, we współczesnej percepcji czasu widzi nadzwyczajny potencjał kreatywności i nowe szanse. Jednak aby ten cel osiągnąć, przemysł i handel muszą się wykazać pewną odwagą, by wkroczyć na nowe ścieżki rozwoju. Pewnego niebezpieczeństwa upatruje on w zbytnim nacisku na aktualne, krótkotrwałe trendy lub ich zbyt szeroki oddziaływaniu. Jest bowiem przekonany, że nawet jeśli w obecnej chwili dominują atrakcyjne cenowo i trendowo kolekcje, długofalowo zaistnieje zapotrzebowanie na trwałe i nieprzemijające wartości, jak choćby wysokiej jakości biżuterię ze szlachetnymi kamieniami. Diament jest od zawsze numerem jeden – zwłaszcza od pewnej masy, ale bardzo duży jest także popyt na niestandardowe kamienie, które dzięki rzadkiemu występowaniu, wyjątkowym barwom i szlifom zyskują na atrakcyjności i przyciągają uwagę.

Bloom przypomina, że bardzo ważny jest także sposób prezentacji wyrobów. Trzeba pamiętać, że klienci postrzegają obecnie zakupy w charakterze zmysłowego przeżycia oraz oczekują czytelnych prezentacji tematów i indywidualnego doradztwa. Aktualnie we Francji największym powodzeniem cieszą się tzw. „private collections” – prestiżowe marki oraz salony jubilerskie wykonują dla swoich klientów unikatową biżuterię na specjalne zamówienie. Stwarza to szansę dla mniejszych sklepów jubilerskich, które również mogą zaoferować ekskluzywną biżuterię w najlepszym ręcznym wykonaniu.

Równie dobrym pomysłem i gwarantującym większą niezależność jest concept store, gdzie na dużych powierzchniach prezentowane są wyselekcjonowane wyroby. Zmiany w dotychczasowych przyzwyczajeniach myślowych są zdaniem Blooma niezbędne także w przypadku definiowania grup docelowych. Wprawdzie tradycyjny podział na grupy wiekowe już się nie sprawdza, jednak nadal trzeba umieć różnicować klientów i ich potrzeby. Wysoka jakość i niska jakość muszą być jasno rozgraniczone, podobnie jak różniące się style i tematy. I tak, w sektorze zegarków modele unisex są już niemodne. Kobiety chcą mieć modele damskie, mężczyźni męskie.

 

Z seminarium Irmie Schüch-Schamburek (Trendvision) na temat trendów w sezonie wiosna / lato 2010 wygłoszonego w czasie targów inhorgenta europe.

Zdjęcie: Art7
w biżuterii będzie dominował minimalizm i ekstrawagancja