plzh-CNenetdelvltnorues

W połowie lipca w Ukrainie odbyły się dwa elektroniczne przetargi na sprzedaż licencji na wydobycie bursztynu w obwodzie rówieńskim – to pokłosie uchwalonej w grudniu ubiegłego roku specjalnej ustawy regulującej odbywające się dotychczas głównie nielegalnie wydobycie.

Geologiczne zasoby bilansowe bursztynu na koniec 2019 r. zwiększyły się o 220.24 ton, tj. o 16.6% w stosunku do roku poprzedniego i wynoszą 1 546.65 ton. Nie licząc bursztynu zbieranego na plażach, w ubiegłym roku z rodzimych złóż wydobyto zaledwie ok. pół tony surowca.

Złoża bursztynu na przekopie Mierzei Wiślanej znowu rozpalają wyobraźnię i emocje polityków oraz mediów. Jak się okazuje, zupełnie bezpodstawnie.

Specjalnie dla bursztynowego Titanica w Księdze Rekordów Guinnessa została stworzona nowa kategoria: największej na świecie rzeźby z bursztynu. I udało się – po miesiącach oczekiwania spełniły się marzenia Tomasza Ołdziejewskiego o światowym rekordzie.

Unikatowej bryłce bursztynu bałtyckiego o masie 2,48 kg znalezionej pod koniec maja w Kopalni Bursztynu w Kaliningradzie pracownicy nadali nazwę „Zwycięzca” – jako symbol nadziei na wczesne i bezwarunkowe zwycięstwo Rosji i całego świata nad pandemią koronawirusa.

Drugi sezon serialu „Złoto Bałtyku”, który cieszył się jeszcze większym zainteresowaniem polskiej widowni niż pierwszy, jeszcze w tym roku zostanie wyemitowany w aż 30 krajach Europy Środkowej i Wschodniej. Czy dotychczasowy sukces będzie wystarczającą zachętą do nakręcenia trzeciego sezonu?

Musimy oswoić druk 3D, nadać mu indywidualny charakter, zaadoptować do świata sztuki. Odwołując się do matematycznego terminu TOPOLOGII, chcemy wkroczyć w obszar, który do niedawna wydawał się pozostawać poza zasięgiem designerów.

ZEN to trend będący bezwarunkowym zwrotem w kierunku metafizyki, medytacji i skupienia. Poprzez odniesienie do kamiennych ogrodów Kioto chcieliśmy przenieść się na chwilę w świat starożytnej Japonii, ponownie odkrywając niewidoczne DNA dalekowschodniej stylistyki.

Stylistyka baniek mydlanych zgrupowanych w gęsty klaster to jeden z najbardziej odkrywczych śladów projektowych, które pojawiają się w ostatnim czasie na wszystkich znaczących festiwalach designu i wydarzeniach wystawienniczych na świecie.

Trend STREFA ZGNIOTU to afirmacja ekspresjonistycznej intuicji, śladów zużycia, ingerencji sił natury i potrzeba poddania się ich żywiołom. To także fascynacja destrukcją, która zawsze jest początkiem Nowego. 

Trend KALIGRAFIA odwołuje się do nostalgii za manualnymi umiejętnościami, wykonawczą perfekcją, dbałością o każdy szczegół. Jest również ukłonem w kierunku unikatowości, indywidualnego „charakteru pisma”, rozpoznawalnego autorstwa – podobnie jak ma to miejsce w odręcznej kaligrafii. 

To już 10. edycja corocznej publikacji Trend Book niezmiennie koncentrującej się na prognozowaniu trendów stylistycznych, które – zdaniem autorów – kształtować będą kierunek ewolucji przemysłów kreatywnych w nadchodzącym sezonie, oraz prezentującej autorskie prace nimi inspirowane stworzone przez czołowych polskich projektantów i studentów kierunków projektowych.

Pamiętacie bohaterów „Złota Bałtyku” z pierwszej części? 24 marca na HISTORY startuje druga część, w której pojawią się także nowe osoby – m.in. projektantka biżuterii, rzeźbiarz i właściciel galerii – których życie zawodowe lub pasja nierozerwalnie połączyły z bursztynem.

Nie ma chyba branży, na której koronawirus nie odcisnąłby swojego piętna. Także branża bursztynnicza, której produkty trafiają głównie na eksport, mocno ucierpi – głównie z powodu zamarcia ruchu turystycznego, ale także spodziewanej recesji w Chinach, które są niezmiennie największym rynkiem zbytu polskich wyrobów z bursztynem.

Kalejdoskop – jedna z najbardziej fascynujących zabawek dzieciństwa. Godzinami można było obserwować fascynujące światy w różnych układach kolorowych szkiełek. Właśnie powstała pierwsza bursztynowa wersja kalejdoskopu – Amberoskop, który zachwyca ciepłym kolorem bursztynu.

Czyż nie byłoby wspaniale, gdyby ludzie z okazji Walentynek darowali sobie bursztyn? To idealne rozwiązanie, szczególnie że bursztyn jest wyjątkowy, nie ma drugiej takiej samej bryłki – podobnie jak ludzie, których kochamy: też są dla nas wyjątkowi i niepowtarzalni.

Narodowy Bank Polski wyemitował srebrną monetę o nominale 50 zł upamiętniającą 100-lecie zaślubin Polski z Bałtykiem – stąd też bursztyn na jej rewersie.

Kaliningradzki Kombinat Bursztynowy poinformował, że nowy chiński partner jest zainteresowany zakupem dużej ilości bursztynu bałtyckiego. To ogromna nadzieja dla Kombinatu, który przy trwającej od kilku lat bursztynowej bessie nie tylko w krajach azjatyckich – zwyczajnie nie miałby gdzie sprzedawać swojego urobku.

Muzeum Gdańska właśnie się pochwaliło rekordową liczbą 512 tys. odwiedzających – w minionym roku najchętniej odwiedzano Ratusz Głównego Miasta, Muzeum Bursztynu, Dwór Artusa i Westerplatte. Samo Muzeum Bursztynu odnotowało rekordowe zainteresowanie 123 tysięcy osób!

Coquillettidia adamowiczi – taką nazwę nadali badacze z Uniwersytetu Gdańskiego inkluzji komara w bursztynie bałtyckim, by uczcić prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza, który wniósł nieoceniony wkład w promowanie bursztynu bałtyckiego w Polsce i na świecie.

Ukraiński parlament przyjął projekt ustaw regulujących zasady wydobycia bursztynu. Przewiduje on m.in. wprowadzenie jednego pozwolenia na wydobycie surowca, obniżkę podatków dla firm legalnie wydobywających bursztyn oraz kryminalizuje nielegalne wydobycie.

Prof. Andrzej Januszajtis – fizyk, którego pasją jest historia Gdańska i jego zabytki – został laureatem nagrody Bursztynowe Usta wręczanej osobom, które mają odwagę otwarcie mówić o ważnych sprawach i o ważnych ludziach.

Jak wynika z raportu KPMG „Rynek dóbr luksusowych w Polsce” w 2019 r. wartość segmentu biżuterii szlachetnej w 2019 r. może wynieść ponad 268 mln zł. W segmencie tym dominują wyroby przeznaczone dla kobiet (78% udziału) i biżuteria wykonana ze szlachetnych materiałów (66%).

Kwotą niespełna 2,3 mln euro unijnej dotacji został dofinansowany projekt „Połączeni bursztynem”, który m.in. umożliwi adaptację Wielkiego Młyna – nowej siedziby Muzeum Bursztynu. Planowany termin jej otwarcia to 28 czerwca 2021 r. – czy można lepiej uczcić Światowy Dzień Bursztynu?

Chińczycy stali się liderami w wydatkach wśród cudzoziemców przybywających do Rosji. Najczęściej kupowane przez nich towary to wyroby z bursztynem i kosmetyki, które stanowią 30% wszystkich zakupów w rosyjskich sklepach korzystających z chińskich aplikacji płatniczych. Część oferowanej w Rosji biżuterii bursztynowej pochodzi z Polski. 

Bryła bursztynu znaleziona ostatnio na plaży w Kołobrzegu wzbudziła ogromne emocje – to zrozumiałe, ponieważ bryły o wadze ponad pół kilograma nie zdarzają się zbyt często. Jeszcze rzadziej te ważące ponad kilogram, a już prawdziwym rarytasem są te o wadze przekraczającej 3 kg. Gdzie ich szukać?

Nielegalne wydobycie bursztynu na Ukrainie waha się od 70 do 350 ton rocznie, podczas gdy legalnie wydobywa się tylko 2,5 tony surowca. Gabinet Ministrów na polecenie prezydenta przygotował pakiet projektów, które zalegalizują wydobycie i ograniczą wywóz surowca.

Sebastian Tajl, promotor polskiej kultury i biżuterii w Chinach, poszukuje wyrobów na wystawę „Ewolucja biżuterii z bursztynem od lat 70. XX w. do dziś”, planowaną w Muzeum Narodowym Oddział Prowincji Yunnan w przyszłym roku. Każdy ma szansę wziąć w niej udział.

W styczniu 2020 roku ma zostać uruchomiona kopalnia bursztynu bałtyckiego na Lubelszczyźnie. Firma White Amber uzyskała koncesję na wydobycie surowca, którego spodziewa się pozyskać ok. 100 ton w ciągu 5-7 lat.

Zasoby bilansowe w wysokości 1326 ton, 700 kg wydobytego surowca, 11 nowych zatwierdzonych projektów robót geologicznych w celu poszukiwania złóż oraz ponad 1200 kg bursztynu zatrzymanego podczas prób przemytu na granicach zewnętrznych Polski – to najważniejsze liczby z „Bilansu zasobów złóż kopalin w Polsce” podsumowującego 2018 r.

Wiele się ostatnio dzieje wokół Monstrancji Morskiej w Bazylice Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski w Gdyni – tyle że w aspekcie sponsora, jakim jest Port Gdynia, nie zaś samego dzieła wykonanego przez gdańskiego rzemieślnika Tomasza Pisanko.

Do Sądu Najwyższego Litwy trafiła skarga na nieuczciwego sprzedawcę bursztynowego naszyjnika, który miał być rzekomo wykonany z bursztynu naturalnego, jednak – jak wykazało badanie – był wykonany z bursztynu prasowanego. Sąd nakazał nieuczciwemu sprzedawcy zwrot kosztów poniesionych przez nabywcę.

Do 6 maja br. firmy jubilerskie zainteresowane ekspozycją swoich materiałów promocyjnych na targach JCK Las Vegas mogą przesyłać stosowne materiały do siedziby PAIH-u w Warszawie.

Po dwóch latach ustawodawca przypomniał sobie o bursztynie – przygotował projekt zmian w ustawie Prawo geologiczne i górnicze, które przewidują m.in. objęcie tej kopaliny prawem własności górniczej, podwyższenie opłaty eksploatacyjnej oraz zwiększenie kar za jej nielegalne poszukiwanie i wydobycie.

12 marca odszedł Mieczysław Gryza, artysta, performer, projektant oryginalnej biżuterii, rzeźbiarz, metaloplastyk, laureat licznych nagród oraz autor niezapomnianych happeningów. Artysta, którego awangardowe podejście do życia i sztuki, stało się znakiem firmowym.

Urzędnicy państwowi prześcigają się w szacunkach, ile bursztynu będzie można wydobyć w miejscu przekopu Mierzei Wiślanej i mówią nawet o 900 mln zysku. Wszyscy czekamy w wielkim napięciu na wyniki kolejnych ekspertyz, ale też z pewną obawą, ponieważ rzeczywistość zdaje się mocno odbiegać od roztaczanych wizji…

Zaprzysiężona na prezydentkę Gdańska Aleksandra Dulkiewicz otrzymała wyjątkowy atrybut swojej władzy: specjalnie dla niej zaprojektowany łańcuch z bursztynu i srebra, który mimo swej dostojności emanuje delikatnością. I oczywiście podkreśla związki Gdańska z bursztynem.

Pierwszy z pięciu trendów prezentowanych w TREND BOOK 2019+ to UPSIDE-DOWN: koncentrujemy się na najczęściej pomijanym szczególe – rewersie, świadczącym o nadzwyczajnym parametrze jakościowym produktu. Tzw. „lewa strona” to także pole do intrygujących ingerencji projektowych oraz odniesień do archetypu biżuterii jako indywidualnego amuletu i talizmanu ściśle związanego z użytkownikiem z zakodowanym znaczeniem niewystawianym na zewnętrzny pokaz.

Drugi z pięciu trendów prezentowanych w TREND BOOK 2019+ to VINTAGE TOOLS: makrotrend odwołujący się do nostalgii za pierwotną funkcjonalnością pozbawioną zbędnej dekoracji, ideą naprawiania rzeczy i filozofią re-use, powrotem do prostoty, wiarygodności oraz wykonawczej rzetelności „hand made”, elementarnymi rozwiązaniami użytkowymi – charakterystycznymi dla dawnych narzędzi zastępowanych obecnie coraz częściej poprzez ich cyfrowe aplikacje i imitacje.  

Trzeci z pięciu trendów prezentowanych w TREND BOOK 2019+ to URBAN JUNGLE: miejska dżungla vs dżungla w mieście – konflikt na styku urbanistycznego chaosu i katastroficznego Jumanji, a pomiędzy nimi koncepcje architektoniczne duńskiego urbanisty Jana Gehla oraz postulaty miejskich aktywistów, dla których warunki przetrwania pszczół są równie ważne jak komfort mieszkańców żywiołowo rozrastających się megalopolis, w których wkrótce mieszkać będzie 2/3 populacji.