plzh-CNenetdelvltnorues

Począwszy od Amberifu, który zaznaczył się przede wszystkim obecnością dużej grupy dziennikarzy zagranicznych zaproszonych przez firmę Amberozia, jak i tych odwiedzających Gdańsk w ramach misji zorganizowanej przez Konsorcjum „Bursztyn. Skarb Polski”. Efektem ich wizyty była seria artykułów o bursztynie bałtyckim publikowanych przez kilka kolejnych miesięcy, przede wszystkim w mediach chińskich. To zdecydowanie najlepsza i przede wszystkim najbardziej skuteczna kampania promocyjna bursztynu!

Kampania ta w widoczny sposób przyczyniła się do zmiany postrzegania bursztynu: z kamienia babci stał się kamieniem pięknym i pożądanym, emanującym dobrą energią. Grono osób „zarażonych bursztynem” rośnie w coraz szybszym tempie. Przyczynili się do tego w istotny sposób również sami producenci, którzy zorientowali się, że dla największego obecnie odbiorcy, jakim jest rynek chiński, liczy się nie cena za gram, a atrakcyjna oprawa i najwyższa jakość. I w tym właśnie kierunku coraz więcej firm zmierza. Starają się bardzo również projektanci i artyści. Kiedy patrzę, co młodzi, nierzadko początkujący twórcy, prezentują na stoiskach, serce mi rośnie z radości. Jesteśmy w przełomowym dla nas wszystkich momencie i wspaniale wykorzystujemy szanse, jakie otwierają przed nami wymagający odbiorcy. 

Fajne jest też to, że z zewnątrz jako branża jesteśmy postrzegani pozytywnie, a nasze działania chętnie adaptowane np. na grunt rosyjski. Ostatnio czytałem na rosyjskim portalu wezwanie, by brać przykład z Polaków i z ich pomysłów na promowanie bursztynu, zamiast dyskutować, czy bursztyn jest polski czy rosyjski. Bo jest naszym wspólnym skarbem i trzeba zjednoczyć szeregi. Dawno już nikt tak pięknie nie podsumował naszej branży…

W mijającym roku wydarzyło się naprawdę wiele pozytywnych rzeczy. Koniecznie jeszcze muszę podkreślić zaangażowanie Międzynarodowego Stowarzyszenia Bursztynników – przede wszystkim bardzo aktywnego wiceprezesa Michała Kosiora – w promowanie bursztynu. Dużą wagę ma również wycofanie bursztynu kształtowanego z systemu rekomendacji MSB na wniosek samych firm rekomendowanych w trosce o uporządkowanie rynku.

Istotnym wydarzeniem było również otwarcie Muzeum Bursztynu w Krakowie przez Tomasza Mikołajczyka: fantastyczne jest to, że ktoś angażuje własne pieniądze w promowanie bursztynu i robi to na bardzo wysokim, profesjonalnym poziomie.

To był naprawdę dobry rok!

Marcin Wesołowski jest właścicielem marki NAC Amber.