Czym jest dzisiaj biżuteria? Traktujemy ją przede wszystkim jak element mody, ale tak naprawdę ma ona znacznie więcej funkcji, z których bardzo często nie zdajemy sobie sprawy. Jakich? Odpowiedzi na to pytanie należy szukać na wystawie biżuterii etnicznej i fotografii z Azji i Afryki „Drogocenne podróże” w Muzeum Biżuterii Współczesnej w Centrum Praskim Koneser w Warszawie.

„W Muzeum Biżuterii Współczesnej prezentujemy biżuterię europejskich twórców – oczywiście z ogromną przewagą dokonań artystycznych artystów z Polski – jednak naszym celem jest pokazywanie znacznie szerszego spektrum sztuki złotniczej. Stąd pomysł na wystawę biżuterii etnicznej, będącej znakomitą okazją do przypomnienia, że pełni ona różnorodne funkcje. Obecnie masową wyobraźnią zawładnęła popularna biżuteria modowa, której funkcje są mocno ograniczone do ozdobnych, ale warto pamiętać, że generalnie biżuteria ‘wysyła’ wiele komunikatów o nas, świadcząc m.in. o naszym statusie społecznym czy ekonomicznym” – wyjaśnia Monika Szpatowicz, współzałożycielka Muzeum.

Indie, Nepal, Papua, Kambodża, Etiopia, Chiny, Tybet – m.in. z tych krajów pochodzą zbiory biżuterii etnicznej, które w sierpniu zagoszczą w Muzeum Biżuterii Współczesnej. „Prezentowane na wystawie ‘Drogocenne podróże’ obiekty stanowią w znacznej mierze istotny dla danego plemiona kod, niewerbalny komunikat informujący o pochodzeniu, intencjach właściciela czy też o zajmowanej w środowisku pozycji” – informuje Ilona Rosiak, dyrektor kreatywna w Galerii YES w Poznaniu, która przygotowała wystawę.

Takie znaczenie mają m.in. afrykańskie naszyjniki, powszechnie nazywane paszportami przez pustynie, wykonane ze sznurka i metalu. „Dzięki szczególnej formie wisiora i znajdującym się na nim grawerom odczytują oni, z jakiej okolicy wywodzi się podróżnik. Każda oaza ma bowiem inny, charakterystyczny dla siebie kształt krzyża, informujący o takich elementach bliskiego jej krajobrazu jak okoliczne wzgórza, a nawet liczba studni. Właściciel ozdoby nie jest więc dla mieszkańców Sahary anonimowy, a przez to chętniej udziela się mu schronienia” – tłumaczy Ilona Rosiak.

Eksponaty pochodzą z kolekcji Marii Magdaleny Kwiatkiewicz – współzałożycielki firmy YES, podróżniczki, miłośniczki i kolekcjonerki biżuterii. Jej kolekcja liczy obecnie ponad 1 200 obiektów i jest największą tego typu w Polsce. Pasję do piękna i designu kolekcjonerka realizuje ją m.in. promując polską sztukę złotniczą w działającej od ponad 20 lat Galerii YES w Poznaniu. Jest ona również pomysłodawczynią wydanej w tym roku książki „Artyści złotnicy. Rozmowy o polskiej biżuterii” dokumentującej w formie wywiadów z artystami przeszłość i teraźniejszość współczesnej polskiej sztuki złotniczej.

Dopełnieniem wystawy są fotografie autorstwa Marii Magdaleny Kwiatkiewicz prezentowane w formie ekspozycji plenerowej na dziedzińcu Centrum Koneser – poszerzające kontekst kulturowy, z jakiego zostały wyjęte obiekty zdobiące bohaterów obrazów. Obiekty, których funkcja wykracza dalece poza dekoracyjną…

Wystawa „Drogocenne podróże”
Muzeum Biżuterii Współczesnej (Centrum Praskie Koneser, Warszawa)
02 – 30 sierpnia 2019  
Wernisaż: 2 sierpnia 2019, godz. 19.00

Polecamy:

Poznawanie świata poprzez biżuterię – rozmowa z Marią Magdaleną Kwiatkiewicz