Broszka z nieokreślonej polskiej wytwórni

Muzeum Bursztynu i Galeria Sztuki w Legnicy zapraszają na wystawę „Granice srebrnych przestrzeni. Powojenna polska biżuteria z kolekcji prof. Ireny Huml”, prezentującą powojenną biżuterię spółdzielni rzemieślniczych oraz artystów-projektantów.

Wystawa „Granice srebrnych przestrzeni” to unikatowa prezentacja prac z prywatnej kolekcji prof. Ireny Huml – naukowca, historyka sztuki, popularyzatorki i badaczki polskiego powojennego rzemiosła artystycznego oraz kolekcjonerki. Na wystawie obecnych jest ponad 300 obiektów reprezentujących powojenną biżuterię spółdzielni rzemieślniczych (m.in. Imago Artis, Orno, Warmet, Ryt) oraz działających w tym okresie artystów-projektantów, zarówno nieżyjących już jak Jadwiga i Jerzy Zaremscy, Józef Fajngold, Mamert Celmiński, Henryk Grunwald, jak i czynnych do dziś, m.in. braci Zaremskich, Zofii i Witolda Kozubskich, Marka Nowaczyka, Jacka Byczewskiego, Andrzeja Bossa czy Wojciecha Rygały.

„Decydując się na pokazanie tej kolekcji, chciałam zwrócić uwagę na inny aspekt biżuterii poza autorską, przypomnieć, że produkujące ją spółdzielnie miały swój niepowtarzalny styl. Dziś już nie ma takiej biżuterii” – powiedziała kolekcjonerka. Pewna charakterystyczna dla historii polskiego złotnictwa epoka została zamknięta. Warto o niej pamiętać, dobrze ją rozumieć, a przede wszystkim – jak apeluje prof. Huml – nie wolno przetapiać! Ona sama uratowała od śmierci w tyglu wiele ozdób w latach 80., kiedy zapanowała moda na biżuterię delikatną. I tak powstała jej kolekcja – jedna z nielicznych prywatnych kolekcji biżuterii w Polsce.

Powstanie i kształt obecnej kolekcji jest jak zwykle splotem wielu impulsów i sytuacji zarówno o sferze emocjonalnej, jak i materialnej, które zaważyły na jej charakterze i wyrazie plastycznym. Znaczenie, jakie można zaś przypisać tej ekspozycji, niezależnie od często niejednoznacznej ogólnej oceny poziomu artystycznego i technicznego obiektów, polega na koncepcji ukazania rzeczywistego, a nie wykreowanego przez artystów i krytyków obrazu powojennej  biżuterii ze srebra. Taką w istocie nosiły Polki przez kilka dziesięcioleci - począwszy od końca lat 40. XX w. do początku nowego tysiąclecia.

Zestawienie prac wykonanych przez indywidualnych twórców z przedmiotami pochodzącymi z „cepeliowskich” spółdzielni, prywatnych warsztatów rzemieślniczych, wreszcie z produkcji przemysłowych państwowej wytwórni, jest pierwszą próbą wszechstronnego ujęcia tego zjawiska w panoramicznej perspektywie lat w mikro skali.

Być może próba ta pozwoli rozszerzyć horyzonty badawcze nie tylko w kontekście sztuki i rzemiosła, ale także zwróci uwagę na pomijane dotychczas aspekty wartości w wymiarze społeczno-kulturowym, co pozwoliłoby zdefiniować istotę fenomenu odrębności stylu polskiej biżuterii drugiej poł. XX w. Jeżeli cel ten, choć w części uda się osiągnąć, wystawa spełni swoją rolę.

Irena Huml, ze wstępu do katalogu wystawy

Wystawa „Granice srebrnych przestrzeni. Powojenna polska biżuteria z kolekcji prof. Ireny Huml”
Muzeum Bursztynu w Gdańsku
22.03 - 20.05.2012
wernisaż: 22 marca 2012, g.19.
Wernisaż połączony z prezentacją nowego okazu przyrodniczego w zbiorach inkluzja solifugi w Muzeum Bursztynu, której zakup do zbiorów Muzeum Bursztynu został sfinansowany ze środków Fundacji Kronenberga przy CITI HANDLOWY.

Wydarzenie towarzyszące Międzynarodowym Targom Bursztynu, Biżuterii i Kamieni Jubilerskich Amberif 2012.

Polecamy:

Biżuteria "uratowana" - z kolekcji prof. Ireny HumlBiżuteria "uratowana" - z kolekcji prof. Ireny Huml