Uczestnicy targów inhorgenta w Monachium będą mieli okazję obejrzeć wystawę pokonkursową 16. Międzynarodowego Triennale Srebra prezentującą aktualne tendencje w światowej sztuce srebra. U nas można zobaczyć niektóre prace już dziś.

Stowarzyszenie Sztuki Złotniczej (Gesellschaft für Goldschmiedekunst e.V.) organizuje od 1965 r. co trzy lata wystawę, na której prezentowane są aktualne tendencje w międzynarodowej sztuce srebra. Chce w ten sposób zwrócić uwagę na wyjątkowej urody ręcznie tworzone i wykonane ze srebra przedmioty użytkowe, takie jak misy, dzbanki, świeczniki, wazy czy sztućce. I oczywiście na niewyczerpane możliwości artystycznej obróbki tego metalu.

Ten międzynarodowy konkurs jest adresowany zarówno do osób stawiających pierwsze kroki na złotniczej scenie, jak i uznanych twórców form złotniczych i projektantów. Również jego ostatnia edycja z 2010 r. spotkała się z dużym zainteresowaniem: 158 uczestników z 20 krajów nadesłało ponad 200 prac. Najwięcej zgłoszeń odnotowano z Niemiec, ale nie zabrakło także kreatywnych pomysłów także z innych krajów europejskich, jak również Australii, Japonii, Kanady, Nowej Zelandii, Korei Płd., Tajwanu i USA. Fachowe jury, w którym zasiadali dr Stephan Demmrich, dr Rüdiger Joppien i Beate Leonards, zakwalifikowało do wystawy 83 prace i wyłoniło laureatów.

Główną nagrodę otrzymali Astrid Keller z Bremy (Niemcy) i Nilton Cunha z Halle (Belgia). Astrid Keller zastosowała w swoich małych wazonach białe i czernione srebro, a ich powierzchnia – nieregularna i składająca się z drobnych plis – powstała ze srebrnej blachy. Natomiast praca Niltona Cunhy „The Four Winds” została doceniona za wysokie techniczne umiejętności autora – minimalistyczna forma połączonych ze sobą miseczek ożywa także za sprawą fascynującej gry światłem i cieniem.

1. nagroda dla juniorów powędrowała do Ja-Kyung Shin z Akademii Sztuk Pieknych w Norymberdze. Młoda artystka do stworzenia misy „Reunion” wykorzystała stare łyżki, które po pomysłowym ułożeniu dały pożądaną formę. Na powierzchni widać efekty posrebrzania, choć ślady użytkowania pozostały.

2. nagroda dla juniorów została przyznana Dong-Hyun Kim z Południowej Korei. Jury przekonała dobre ręczne wykonanie, przejawiające się przede wszystkim w opanowaniu zamaszystej i dynamicznej formy. Żłobiony wzór nadaje przedmiotowi wrażenia rzeźby, a delikatnie matowiona powierzchnia przekonuje haptycznym urokiem.

3. nagroda dla juniorów powędrowała do Stefana Strube z Hanoweru. Jego kubki z betonu i srebra stanowią nadzwyczajną kombinację materiałów, rzadko spotykaną w dziedzinie przedmiotów użytkowych. W wyniku tej niekonwencjonalnej zabawy z formą papierowych i plastikowych kubków powstała całkiem nowa estetyczna jakość.  

Spośród zgłoszonych mis na uwagę zasługują przede wszystkim te autorstwa Andreasa Deckera (Diekholzen) i Elsy Nicolai Hansen (Kopenhaga). Eva Reidel (Obergangkofen) poświęciła pracę kultowym żydowskim przedmiotom: misie i dzbanowi, i wykonała je czasochłonną techniką cyzelowania – dzięki temu autorka mogła pracować z relatywnie cienką blachą srebrną, a sposób obróbki metalu zaowocował stabilnością obiektów.
Wśród sztućców uwagę przykuwają m.in. zabawne obiekty stołowe Mirjam Hiller (Potsdam), a wśród naczyń do picia nowe pomysły Katji Höltermann (Norymberga).

16. Triennale Srebra dowodzi, że sztuka srebra kwitnie na całym świecie, a młodzi twórcy form złotniczych chętnie podejmują wyzwanie pracy z tym metalem. Wystawa była prezentowana dotychczas m.in. w Niemieckim Domu Złotniczym (Deutsches Goldschmiedehaus) w Hanau, podczas targów Ambiente we Frankfurcie oraz w muzeach w Bielefeld, Antwerpii i Chemnitz. Kolejny jej przystanek to targi inhorgenta w Monachium w słynnej z designerskich kreacji hali C2.