plzh-CNenetdelvltnorues
Projektanci z ZUO. Corp. poznają tajniki szlifowania bursztynu

Siedmiu projektantów mody rozpoczęło tygodniowa przygodę z bursztynem w Gdańsku – tajemnice jego historii i obróbki mają następnie wykorzystać w swoich komercyjnych projektach, które zostaną sprzedane na specjalnej aukcji.

Tak w dużym skrócie prezentuje się najnowszy projekt promocji bursztynu, jaki powstał w  Urzędzie Miasta Gdańska. „Do projektu zaprosiliśmy twórców, którzy w bezpośredni sposób nie są związani z Gdańskiem, ale ich projekty mają w sobie klimat tego miasta. Miasta, które z racji swojego położenia, tradycji i ludzi tu mieszkających po prostu jest charakterne. Wolność i wolność tworzenia – to wartości, które nieodłącznie kojarzą się z Gdańskiem. Dlatego kochamy twórców, którzy są wolni. Mamy nadzieję, że projektanci zainspirują się miejscowym klimatem, a przede wszystkim bursztynem, poczują się tu jak w domu i pokochają to miasto” – mówi Ewa Salamon z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Do realizacji projektu zostali zaproszeni projektanci mody i akcesoriów, tacy jak ZUO. Corp., Beata Sadowska, Bezaprojekt, Agnieszka Maciejak i Solo Femme. Tydzień będą trwały warsztaty, w czasie których będą oni zgłębiać podstawowe techniki obróbki bursztynu oraz poznawać jego historię, m.in. oglądając wystawy w Muzeum Bursztynu. Po co to wszystko? „By poznali bursztyn i jego właściwie nieograniczone możliwości zdobnicze, które z powodzeniem można wykorzystać nie tylko w biżuterii, ale także w wielu innych dziedzinach projektowania. Już pierwsze dni warsztatów dowodzą, że to był dobry pomysł: wystarczy poznać bursztyn, by się nim zafascynować” – Robert Pytlos, koordynator ds. bursztynu w Gdańsku, nie kryje zadowolenia z dotychczasowych efektów.

„Lubimy odkrywać bursztyn, bo jest trójwymiarowy, a jego prawdziwe piękno tkwi we wnętrzu. Daje nieodkryte przez ludzi możliwości estetyczne. Ciekawi nas sposób jego obróbki – materia pokazała nam, że ma bardzo dużo możliwości, trzeba tylko do niej intymnie podejść. Bursztyn jest nieprzewidywalny – może kryć w sobie niesamowite niespodzianki, trzeba w niego ‘zajrzeć’, żeby go pokochać” – potwierdzają zgodnie Bartek Michalec i Łukasz Laskowski z ZUO. Corp.

Efekty tych gdańskich i bursztynowych inspiracji będzie można zobaczyć najprawdopodobniej w czerwcu: uczestnicy warsztatów stworzą bowiem projekty z bursztynem – ubrań, torebek, butów, obiektów użytkowych, które zostaną zaprezentowane i zlicytowane na specjalnej aukcji w Warszawie.