plzh-CNenetdelvltnorues

Dokładnie rok od inauguracji pierwszej edycji „Paszportu Bursztynowego” w Gdańsku  rusza jego druga edycja. 4 sierpnia w Muzeum Historycznym Miasta Krakowa 46 przedstawicieli firm, które przystąpiły do programu „Paszport Bursztynowy”, podpisze Deklarację Dobrych Praktyk Bursztynniczych.

Wśród 46 firm, które przystąpiły do programu w Krakowie, są m.in. sieci galerii i sklepów jubilerskich oferujących wyroby bursztynowe Boruni, Łodzińscy, Schubert, Red Rubin oraz galerie Ofir i Skarbiec. Uroczyste podpisanie Deklaracji Dobrych Praktyk Bursztynniczych odbędzie się w obecności prezydenta Krakowa Jacka Majchrowskiego oraz prezesa Fundacji Gdańskiej Cezarego Windorbskiego.

Tym samym w programie będzie już uczestniczyć ponad 130 najważniejszych sklepów i galerii w Gdańsku, Krakowie i Wrocławiu. W Kaliszu egzemplarze paszportu trafią do rąk turystów i mieszkańców miasta. Celem „Paszportu Bursztynowego” jest ochrona przed zakupem falsyfikatów lub imitacji bursztynu oraz wspieranie idei stosowania dobrych praktyk handlowych w sklepach i galeriach jubilerskich na terenie miast i w całej Polsce.

Gdańska inicjatywa

Tegoroczna druga edycja „Paszportu Bursztynowego” została rozszerzona o inne miasta leżące wzdłuż starożytnego szlaku bursztynowego. To efekt licznych działań podjętych w ramach miejskiego projektu Gdańsk – Światową Stolicą Bursztynu, obok m.in. Forum Miast Szlaku Bursztynowego i Ambasador Bursztynu. Ubiegłoroczna inicjatywa Bursztynowego Paszportu, zaplanowana początkowo jako lokalna pomorska, wzbudziła na tyle duże zainteresowanie, że zapadła decyzja o rozszerzeniu zasięgu jej oddziaływania. Udało się to dzięki współpracy władz miasta Gdańska i Fundacji Gdańskiej z prezydentami Kalisza, Krakowa i Wrocławia.

– Cieszę się, że akcja się rozwija. Kiedy z prezesem Fundacji Cezarym Windorbskim podjęliśmy decyzję o jej rozszerzeniu na inne miasta, kilka osób z naszej branży wątpiło w powodzenie tego projektu – stwierdził Robert Pytlos, koordynator Prezydenta Gdańska ds. bursztynu oraz jeden z pomysłodawców i redaktorów paszportu. Dodał, że przypominano im nieudaną próbę wprowadzenia do sklepów i galerii kilkanaście lat temu „Złotego Paszportu”. Jest przekonany, że w porównaniu z tamtymi czasami zmieniła się świadomość rynkowa wielu właścicieli jubilerskich placówek handlowych. „Im należą się szczególne podziękowania, ponieważ bez ich zaangażowania nie byłoby tej akcji – podsumował urzędnik z gdańskiego magistratu.

Promocja dobrych praktyk rynkowych

Ideą projektu jest wprowadzenie na rynek dobrych praktyk w obrocie wyrobami jubilerskimi z bursztynem, które gwarantują zakup potwierdzony certyfikatem autentyczności. Zgodnie z zasadami wolnego rynku akces sklepów i galerii do tego projektu jest dobrowolny i potwierdzony w obecności Prezydenta Miasta uroczystym podpisaniem deklaracji przestrzegania dobrych praktyk w obrocie gospodarczym bursztynem.

Poradnik konsumencki w formie paszportu

„Paszport Bursztynowy” to atrakcyjne wydawnictwo, przypominające prawdziwy paszport, w którym zawarte są m.in. porady konsumenckie dotyczące bursztynu i wyrobów jubilerskich, informacje o punktach honorujących sprzedaż zgodnie z zasadami paszportu oraz certyfikaty zakupu potwierdzające autentyczność wyrobu bursztynowego.

Sukces akcji w Gdańsku w 2009 roku

Po raz pierwszy akcja „Paszport Bursztynowy” została zainicjowana w Gdańsku w sezonie turystycznym w 2009 roku. Do akcji przyłączyły się 63 placówki, przede wszystkim galerie i sklepy jubilerskie. Uroczysta konferencja w tej sprawie była połączona z podpisaniem Deklaracji Dobrych Praktyk Bursztynniczych w obrocie gospodarczym i spotkała się z dużym zainteresowaniem mediów.

Organizatorem akcji jest Fundacja Gdańska wspólnie z jednostkami miejskimi w Gdańsku, Kaliszu, Krakowie i Wrocławiu. Partnerami akcji są Biuro Prezydenta ds. Promocji Miasta UM w Gdańsku, Krajowa Izba Gospodarcza Bursztynu, Międzynarodowe Targi Gdańskie SA, Pomorska Regionalna Organizacja Turystyczna, Saur Neptun SA, Zakład Transportu Miejskiego oraz Związek Miast i Gmin Morskich.

Partnerem medialnym akcji jest Bursztynowy Portal amber.com.pl