Warszawskie Targi Biżuterii i Zegarków Złoto Srebro Czas, które odbywały się w dniach 3-5 października br., to kolejne wyzwanie dla branży bursztynniczej po zakończonych sierpniowych targach Ambermart w Gdańsku. Wielu spośród niespełna 30 wystawców z tego sektora ocenia je pozytywnie, choć podkreślano trudną i przede wszystkim niepewną sytuację na rynku.

Także i w Warszawie, w przeciwieństwie do Gdańska nastawionej głównie na odwiedzających z Polski, dało się odczuć zmniejszone zainteresowanie bursztynową biżuterią, nie tylko ze strony hurtowników, ale także publiczności. Dostęp tej ostatniej ma dla wielu firm – głównie tych nastawionych na sprzedaż – niezmiennie duże znaczenie. Obecna sytuacja wywołała pewne zmiany w zachowaniach kupców – z ostrożności składają oni mniejsze zamówienia, a na następne producenci mogą liczyć dopiero po sprzedaniu wcześniejszej partii towaru.
Wbrew wcześniejszym opiniom, Warszawa nadal jest ważnym centrum handlu wyrobami z bursztynem i ciągle jeszcze można tu spotkać klientów, którzy nie przyjeżdżają do Gdańska na żadną z odbywających się tam imprez targowych poświęconych bursztynowi – Amberif i Ambermart. Co ciekawe, słychać było także głosy właścicieli firm przedkładających targi Złoto Srebro Czas nad Ambermart pod względem biznesowym. Dla niektórych Warszawa jest miejscem prezentacji i testowania nowych wzorów.


Sytuacja na rynku oraz wysokie ceny surowców wymuszają na producentach pewną widoczną ewolucję wzorów. O ile jeszcze niedawno decydującą część wyrobu stanowił bursztyn, tak obecnie jego udział jest coraz mocniej ograniczany na rzecz innych elementów zdobniczych i kamieni jubilerskich. Choć jeszcze znaczny, ale w widoczny sposób zmniejsza się udział wyrobów czysto bursztynowych w ofercie wielu firm i obserwujemy tu pewną polaryzację – są one albo bardzo okazałe, albo też małych gabarytów. Metodą na przetrwanie trudnej sytuacji dla małych i średnich przedsiębiorstw – jak pokazały przykłady takich stawiających na charakterystyczne wzornictwo firm jak Art 7 czy New Amber Collection – może być znalezienie pewnej niezagospodarowanej jeszcze niszy na rynku.


Więcej informacji o targach:
Złoto Srebro Czas

Zdjęcia: Naszyjniki bursztynowe na stoisku firmy Helena (na górze). Stoisko firmy ABC Gold (na dole). Fot. organizator