plzh-CNenetdelvltnorues

Odbiorcy biżuterii bursztynowej nigdy jeszcze nie byli tak wymagający jak obecnie, więc już mało który producent jest w stanie poradzić sobie bez projektanta. Pytanie, na ile sobie to uświadamia? Jak ta współpraca wygląda z perspektywy projektanta?

Udo Wilhelm wraz z żoną prowadzi w Hongkongu firmę Lamma Amber Shop

Z chińskiej perspektywy globalny rynek bursztynu zdaje się wyglądać nieco inaczej niż z perspektywy europejskiej. Przede wszystkim dlatego, że ta perspektywa jest znacznie szersza…  

Choć udział w targach bursztynu w Gdańsku bierze od wielu lat, dopiero w tym roku sięgnęła po bursztyn. Na Amberifie jej kolekcja została sprzedana w całości tuż po otwarciu targów, na Ambermarcie podejmie kolejną próbę zaprezentowania jej publiczności. Co zobaczymy?

Andrzej Pieczonka, radca konsulatu generalnego RP w Szanghaju

Rynek chiński jest wielką obietnicą i co najmniej tak samo dużym wyzwaniem dla polskich firm bursztynniczych. Radca konsulatu generalnego w Szanghaju Andrzej Pieczonka radzi, jak się na tym rynku bezpiecznie poruszać.  

Bursztyn jest fascynującym tematem, tylko trzeba wiedzieć, w jaki sposób dotrzeć z informacją o nim do świadomości odbiorców. A może nawet podświadomości…? Max Kwiatkowski, pomysłodawca prywatnego Muzeum Bursztynu w Jarosławcu, znalazł na to sposób. 

Czego możemy spodziewać się po kosmetykach z bursztynu?

O tym, że bursztyn ma właściwości lecznicze, wiedzą wszyscy. Skąd? To tzw. mądrość ludowa. Naukowcy postanowili zbadać jego właściwości kosmetyczne. Do jakich wniosków doszli? 

Elżbieta Dzikowskaw naszyjniku Andrzeja Kupniewskiego

Znana podróżniczka Elżbieta Dzikowska jest wielką miłośniczką biżuterii i właścicielką imponującej kolekcji biżuterii etnicznej z różnych krajów, ale i współczesnej polskich artystów. Jej część jest prezentowana w wydanym w maju albumie Biżuteria świata i na otwartej 13 czerwca wystawie Ozdoba czy amulet. Biżuteria etniczna w Muzeum Tony’ego Halika w Toruniu. Skąd ta fascynacja?

Bursztyn należy do właściciela działki, na której się znajduje

W branży bursztynniczej dominują postawy roszczeniowe względem państwa: powinno udokumentować złoża, wydobyć bursztyn i sprzedać go wyłącznie firmom polskim. Tymczasem prawo stanowi zupełnie inaczej. Złudzenia odbiera geolog województwa pomorskiego.

Inkluzja dorosłej cykady

Zainteresowanie bursztynem bałtyckim – przede wszystkim jako intratną formą lokaty kapitału – jest obecnie ogromne. Czy te same trendy widać w dziedzinie inkluzji z bursztynem?

Wystawa Bursztyn we współczesnej biżuterii ma nie tylko łączyć twórców i prezentować ich nowoczesne myślenie o tym kamieniu, ale także zachęcać innych do sięgania po niego. W jaki sposób? O tym opowiada Agita Putāne z Galerii Putti w Rydze. 

Ujawniony bursztyn na przejściu granicznym z Rosją

Rosjanie ogłosili zwycięstwo w walce z nielegalnymi kopaczami i przemytnikami bursztynu w Obwodzie Kaliningradzkim, tymczasem statystyki polskich służb celnych zdają się temu przeczyć. O sytuacji na przejściach granicznych opowiada Ryszard Chudy, rzecznik prasowy Izby Celnej w Olsztynie. 

wassilij Simonov, przewodniczący Unii Bursztynu w Kaliningradzie

Przewodniczący Bursztynowej Unii przybliża kaliningradzką branżę bursztynniczą i przekonuje do konieczności zacieśnienia współpracy polsko-litewsko-rosyjskiej.  

Bitwa pod Grunwaldem - w bursztynie bałtyckim

Choć wiele osób słyszało o wyrzeźbionej w bursztynie bałtyckim Bitwie pod Grunwaldem, wielu ją widziało, to niewielu wie, kim są jej autorzy. Dlaczego pozostają w cieniu?

Doug Lundberg w kopalni bursztynu na Dominikanie (marzec 2014)

W latach 80., kiedy zajmował się badaniami bursztynu dominikańskiego, nic nie wskazywało na to, że dwie dekady później będzie posiadaczem jednej z największych prywatnych kolekcji żywic kopalnych w USA i największego sklepu internetowego oferującego dosłownie wszystko, co jest związane z jego niecodzienną pasją.

Podobnie jak przed stuleciami, również dziś Kościół jest mecenasem sztuki. Na specjalne zamówienie duchowieństwa w Gdańsku powstała kolejna już bursztynowa monstrancja – tym razem w pracowni gdańskiego rzemieślnika Tomasza Pisanko, właściciela firmy ArtSzok.  

Bursztynowy świat usłyszał o niej w 2012 roku i od razu zachwycił się proponowanym przez nią nowym wizerunkiem bursztynu łączącym w sobie tradycje rzemiosła z nowoczesnością przestrzennych i subtelnych form. Skąd przyszła i dokąd zmierza?

Nina Kupniewska i Dario Dalessandro - alureaci konkursu Amberif Design Award 2014

Ich praca – bursztynowy tampon – zdobyła Nagrodę Główną w konkursie Amberif Design Award 2014, wywołując falę komentarzy i krytyki. Jak również ich zdziwienie, bo wcale nie zamierzali szokować. Co chcieli w ten sposób wyrazić?  

Polska branża bursztynnicza to kolos na glinianych nogach – największe na świecie centrum obróbki bursztynu bez zaplecza surowcowego. Jego niedobór był odczuwany już w ubiegłych latach, ale nigdy nie było jeszcze tak źle jak teraz. Krzysztof Lalik z firmy Golden Amber wyjaśnia, skąd te kłopoty i jakie będą ich konsekwencje dla rozwoju branży.

Tomasz Mikołajczyk, właściciel portalu amber.com.pl, krakowskiego Muzeum Bursztynu i galerii Boruni, szacuje, że 95 procent rynku bursztynu stanowi bursztyn modyfikowany. Dlatego napisał list otwarty do głównych akcjonariuszy kontrolujących MTG SA, w którym domaga się wprowadzenia na targach Amberif rozwiązań zapewniających większe bezpieczeństwo zakupów. Dlaczego właśnie Amberif ma jego zdaniem szansę na uratowanie rynku bursztynu w Polsce?

Vivian Yang, partner S&A w Chinach, w czasie występu dla chińskiej telewizji

Chiny – największy rynek zbytu nie tylko dla polskich producentów wyrobów z bursztynem. Vivian Yang, partner firmy S&A w Chinach, o przeszłości, teraźniejszości i przyszłości rynku bursztynu w Państwie Środka.

Pierścionek "Dragon"

Mało który polski projektant może pochwalić się takim sukcesem jak on. Bo jak inaczej określić utrzymywanie się na wysokiej fali przez kilka lat i to w czasach kryzysu?

Dziś wydobywa się bursztyn z pokładów, które jeszcze kilka lat temu były nieopłacalne

Łatwiej wydobywać bursztyn nielegalnie czy legalnie? Jakie warunki muszą spełniać legalni kopacze i czy ta praca się opłaca? Na te i inne pytania odpowiada Krzysztof Twardowski, zajmujący się poszukiwaniem i poławianiem bursztynu od 20 lat.

Absolwentka gdańskiej ASP, właścicielka marki Filimoniuk Design, o odświeżaniu wizerunku bursztynu oraz roli nowoczesnego designu i „młodych myślą” designerów.

Rzeźba wykonana z bursztynie z Fushun

Dr Jacek Szwedo z Instytutu Zoologii PAN o mało znanym i bardzo ekskluzywnym bursztynie chińskim z Fushun oraz roli bałtyckiego i birmańskiego jako jego zamienników.

Nancy Chui z firmy Amberozia opowiada o chińskim rynku  bursztynu i optymalnych sposobach jego promocji w Państwie Środka w przeddzień Festiwalu Bursztynu Bałtyckiego w Hongkongu.

Mirosław A. Boruc (po prawej) z Wally Olinsem

Bursztyn bałtycki ma prawie wszystko, co potrzebne do bycia marką, a mimo to nią nie jest. Dlaczego tak nie jest, i trzeba zrobić, by naprawić jego wizerunek, opowiada Mirosław A. Boruc, wieloletni prezes Instytutu Marki Polskiej.

Nie w diamentach należy szukać ratunku dla bursztynu, ale w kompleksowym podejściu do niego i konsekwentnym budowaniu wizerunku opartego na mądrym designie – przekonuje Marta Hryc, doktorantka gdańskiej ASP prowadząca badania nad zagadnieniem projektowania w czasach Internetu.

Bursztyn, diamenty i złoto - w wykonaniu Michaela Zobla

Rzeczoznawca kamieni jubilerskich, członek Stowarzyszenia Rzeczoznawców Jubilerskich Stanisław Jacobson opowiada o odczarowywaniu diamentów, poprawianiu kamieni jubilerskich i zasadach kupowania wyrobów nimi zdobionych.

W czasach niedoboru dobrej jakości surowca bursztynowego doniesienia o ujawnionym na granicy przemycie robią na nas wrażenie. Aneta Łomańska-Grzegorzak, zastępca kierownika Oddziału  Celnego w Medyce, opowiada, jak i dlaczego przemyca się bursztyn.

Na targach Amberif i Ambermart bursztyn prasowany musi być widocznie opisany

Jaka jest teraźniejszość i przyszłość rynku bursztynu? Co robić, by bursztyn jeszcze długo cieszył się zaufaniem i zainteresowaniem odbiorców? Na te pytania w przeddzień targów Ambermart odpowiada ich komisarz, Ewa Rachoń.

Obecnie największym problemem rynku jest nieopisany bursztyn modyfikowany oraz jego imitacje

Trudny, raczej nieprzewidywalny, o umiarkowanych szansach na rozwój – tak zapytani przez nas producenci wyrobów z bursztynem ocenili aktualną kondycję tego rynku. Co jeszcze o nim powiedzieli Adam Pstrągowski, Marcin Buzalski, Marcin Wesołowski i Leszek Duliński?

Prof. dr hab. Barbara Kosmowska-Ceranowicz opowiada o zacieraniu się granic między bursztynem modyfikowanym a imitacjami, o problemach z identyfikacją oraz jak sobie z tym radzić.

Tomasz Mikołajczyk (z prawej) został (wraz z Mariuszem Gliwińskim) Bursztynnikiem Roku 2012

Tomasz Mikołajczyk, związany z branżą bursztynniczą od 25 lat, opowiada o swoim najnowszym „wykraczającym poza przyjęte schematy i kanony” projekcie, czyli prywatnym Muzeum Bursztynu w Krakowie, i zakupie spektrometru, który ma „przywrócić rynek do normalności”.

Dr Andrew Ross

Andrew Ross, paleontolog i kurator wystawy Amazing Amber w Muzeum Narodowym Szkocji opowiada o tej wyjątkowej ekspozycji oraz tłumaczy, dlaczego historia opowiedziana w filmie Park Jurajski nie mogła być prawdziwa.

Działam po swojemu, omijając schematy i utarte ścieżki – to zdanie bardzo trafnie charakteryzuje projektanta biżuterii Marcina Bogusława. Po swojemu, czyli jak?

Kayah lubi i nosi bursztyn – to w dużej mierze zadecydowało o przyznaniu jej honorowego tytułu Ambasadora Bursztynu. W pierwszym wywiadzie po nominacji opowiada o tym, jak postrzega bursztyn i jak ma zamiar go promować.

Ewa i Rafał Szyszko prowadzili przez wiele lat firmę Glitter specjalizującą się w produkcji biżuterii z bursztynem. W 2009 r. postawili wszystko na jedną kartę i stworzyli od podstaw markę Eva Stone. Czy było warto?

Nagroda Srebrna Amberif Design Award 2013 dla Bogdana Dowlaszewicza

Bogdan Dowlaszewicz zdobył 3. nagrodę w konkursie Amberif Design Award 2013 za pierścionek symbolizujący zmianę podejścia do bursztynu jako surowca. Na ile udaje mu się również w innych projektach realizować koncepcję zawartą w pierścionku? 

Pod takim tytułem została opublikowana w książce „Bursztyn nie tylko nad Bałtykiem” ostatnia rozmowa z Maryną Lewicką-Walą, prekursorką nurtu na naturalne formy bursztynu w biżuterii. Dziś mija druga rocznica jej śmierci.

Katarzyna Hernas, pomysłodawczyni i prezes Amber Fever, postawiła sobie za cel wykreowanie w Wielkiej Brytanii wizerunku bursztynu jako kamienia luksusowego i wyjątkowego. Jak ma zamiar go osiągnąć?