plzh-CNenetdelvltnorues

Pamiętacie bohaterów „Złota Bałtyku” z pierwszej części? 24 marca na HISTORY startuje druga część, w której pojawią się także nowe osoby – m.in. projektantka biżuterii, rzeźbiarz i właściciel galerii – których życie zawodowe lub pasja nierozerwalnie połączyły z bursztynem.

Pierwszy sezon „Złota Bałtyku” emitowany od kwietnia 2019 r. wzbudził mieszane uczucia. Widzowie byli zachwyceni – stąd decyzja przedsiębiorstwa mediowego A+E Networks o kontynuacji tego formatu. Jak poinformowano, każdy z pięciu odcinków programu oglądało średnio ponad 90 tysięcy widzów w grupie 4+ i 46 tysięcy w grupie komercyjnej 16-49. Co więcej, serial podniósł widownię kanału o 309% wobec średnich wyników kanału w prime-timie w kwietniu i dał HISTORY 4. pozycję wśród stacji kablowo-satelitarnych w paśmie premier. Wygląda na to, że „bursztynowa gorączka” świetnie się sprzedała… Nieco mniej zachwytu serial wzbudził wśród samych bursztynników, którzy krytykowali go m.in. za zbytni nacisk na sensację, chociażby poprzez podawanie zawyżonych cen surowca i gotowych wyrobów, co mogło negatywnie wpłynąć nie tylko na sprzedaż, ale i wizerunek branży bursztynniczej. Niewątpliwym, ogromnym plusem było jednak przybliżenie widzowi zagadnień związanych z wydobyciem i artystyczną obróbką surowca bursztynowego.

Drugi sezon ma być już wolny od tych „wizerunkowych niedociągnięć”. „Po pierwszym sezonie wszyscy wyciągnęliśmy wiele wniosków i dołożyliśmy starań, by nie popełnić tych samych błędów i uniknąć wpadek wizerunkowych. Na pewno będzie już mniej sensacji, a więcej ciekawej promocji bursztynu – jestem pewna, że cała branża burszynnicza na tym skorzysta” – zapowiada Dorota Cenecka, która pojawi się również w 2. sezonie. Tym razem widzowie będą mogli m.in. prześledzić, jak w jej pracowni powstaje kopia łańcucha dla prezydent Gdańska Aleksandry Dulkiewicz (można ją oglądać w Muzeum Bursztynu w Gdańsku), poznają twórcę jego rzeźbionych elementów Przemysława Kusia, będą mogli zwiedzić ich wspólną wystawę w Domu Uphagena oraz uczestniczyć w profesjonalnym pokazie biżuterii i mody, który odbył się w czasie Międzynarodowych Targów Bursztynu Ambermart 2019.

Polecamy: Bursztynowy Łańcuch Aleksandry Dulkiewicz

Do grona bohaterów filmu dołączyli m.in. Jarosław Niedzielski, właściciel gdańskich galerii Prestige oferujących najwyższej jakości nowoczesną biżuterię z bursztynem, oraz Marta Włodarska, projektantka biżuterii specjalizująca się w łączeniu bursztynu z drewnem. „Na planie filmu pierwszy raz w życiu uczestniczyłam w nocnym poławianiu bursztynu nad Bałtykiem, co było dla mnie absolutnie fascynującym przeżyciem. Do filmu trafiły też sceny, jak zgłębiam tajniki nieznanych mi dotychczas technik klejenia i szlifowania dużych tafli sklejonych z bursztynowych kosteczek, które odkrywał przede mną Tomasz Ołdziejewski. Jego wiedza i triki dotyczące specjalnej obróbki bursztynowych mozaik pomogły mi przy tworzeniu większj formy bursztynowo-drewnianej, która docelowo ma być lampą. Sporo scen było kręconych w mojej pracowni i galerii w Berlinie, ale niestety nie zostały wykorzystane na potrzeby filmu” – wyjaśniła Marta Włodarska.

W 2. sezonie będą kontynuowane także budzące wiele emocji wątki poszukiwania bursztynu na działkach pod Gdańskiem (z wątkiem kryminalnym, ponieważ pojawią się amatorzy cudzej własności), poławiania bursztynu przez załogę kutra rybackiego (podobno czasem jest go więcej niż ryb) oraz wytwórczości rzemieślniczej (czy największy z dotychczas wykonanych z bursztynu modeli Titanica trafi do Księgi Rekordów Guinnessa?).

Przed nami kolejne 5 trzymających widza w napięciu odcinków serialu o bursztynie – istna kopalnia wiedzy na temat poławiania i wydobycia oraz obróbki bursztynu, jak również wytwórczości i sprzedaży gotowych wyrobów. To skuteczny sposób, by zarazić gorączką bursztynu kolejne rzesze fanów złota Bałtyku.

„Złoto Bałtyku” sezon 2.
start: 24 marca 2020, kanał HISTORY, godz. 21.