Czy po 1 marca 2018 r. sklepy z wyrobami bursztynowymi będą otwarte? Na zdjęciu: bransoleta autorstwa Doroty Ceneckiej / Gin Atelier

„Ustawy nie powinny przeszkadzać w rozwoju przedsiębiorcom budującym polską gospodarkę” – twierdzi Marcin Sztucki z S&A S.A. Firma wystosowała apel do organizacji bursztynniczych z prośbą, by podjęły one temat zakazu handlu w niedzielę, gdyż godzi on poważnie w interesy wielu przedsiębiorców z branży.

Przyjęta 10 stycznia 2018 r. ustawa o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni jest poważnym zagrożeniem dla żywotnego interesu branży bursztynniczej. Dotyczy ona bowiem wielu przedsiębiorców, którzy oprócz produkcji zajmują się także handlem detalicznym wyrobami z bursztynu, ale także wszystkich tych wytwórców, których wyroby są sprzedawane w polskich sklepach i galeriach. Gros obrotów wypracowywanych jest w miejscach odwiedzanych przez turystów właśnie w niedziele. Od 10 marca wszystko się zmieni: zakaz handlu obejmie początkowo pierwszą i ostatnią niedzielę miesiąca, od 2019 trzy pierwsze niedziele, a od 2020 już wszystkie. Dodatkowo zakaz będzie obowiązywał w Wielką Sobotę i Wigilię. Na zasadzie wyjątku handel będzie dozwolony w dwie niedziele przed Bożym Narodzeniem,  jedną niedzielę przed Wielkanocą oraz w ostatnią niedzielę stycznia, kwietnia, czerwca i sierpnia – łącznie 7 „niedziel handlowych” w roku. Zgodnie z ustawą w 2018 r. aż w 39 niedziel również sklepy z bursztynem będą zamknięte.

Ustawodawca wskazał wprawdzie aż 32 wyjątki od zakazu, ale niestety żaden z nich nie gwarantuje  w sposób jednoznaczny, że po wejściu w życie ustawy sprzedaż wyrobów jubilerskich z bursztynem będzie mogła być nadal prowadzona w niedziele. „Wydaje się, że jeśli ustawodawca uczynił wyjątki od zakazu pracy w niedzielę dla placówek handlowych, w których przeważająca działalność polega na handlu pamiątkami, dewocjonaliami, wyrobami tytoniowymi i kuponami gier losowych, tym bardziej powinien zrobić to dla rodzimych wyrobów jubilerskich z bursztynem, których walory pod każdym względem, w tym pamiątkowym, znacząco przewyższają typowe wyroby pamiątkarskie, dziś rodem głównie z Chin” – napisał Marcin Sztucki. Ale jest i ważniejszy powód ku temu: na świecie Polska jest bardzo silnie kojarzona właśnie z wyrobami z bursztynu i to także po nie przyjeżdżają tu turyści z wielu zakątków globu. Polscy producenci wyrobów bursztynowych wzmacniają także pozytywny wizerunek Polski na świecie, uczestnicząc w programie „Moda Polska”, którego celem jest promocja polskiej gospodarki. Na działania promocyjne na rynkach zagranicznych dla 12 branż w ramach tego programu w latach 2017-2019 Ministerstwo Rozwoju przeznaczy 200 mln zł. Trudno oszacować, jakie będą straty dla samej tylko branży bursztynniczej na rynku wewnętrznym. 

Stąd też apel S&A S.A. do reprezentantów branży bursztynniczej – członków oraz koordynatora Konsorcjum „Moda Polska”, Krajowej Izby Gospodarczej Bursztynu oraz Międzynarodowego Stowarzyszenia Bursztynników – „o dokonanie odpowiedniej analizy prawnej i podjęcie kroków zmierzających do zagwarantowania legalności sprzedaży wyrobów jubilerskich z bursztynu w niedziele”. „Jeśli okazałoby się to niemożliwe na gruncie wprowadzanej ustawy, wydaje się, że trzeba by sprawę odpowiednio nagłośnić i  lobbować za zmianą przepisów w pożądanym kierunku” – sugeruje Marcin Sztucki.

Ustawa o zakazie handlu, która obecnie czeka na podpis prezydenta, ma wejść w życie 1 marca 2018 r. Oby wystarczyło silnych argumentów, by przekonać ustawodawcę do wypracowania korzystnego dla wszystkich rozwiązania.